<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
RKBS De Marinx werkt in groep 1/2 met combinatiegroepen. Van groep 3 t/m 8 wordt gewerkt met homogene groepen. Binnen deze groepen wordt gewerkt met een lesaanbod in drie niveau's. Dit sluit aan bij de afspraken en doelstellingen van het Passend Onderwijs.
Op De Marinx hebben alle kinderen een keer in de week gymles van een vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze is verbonden aan sportservice schagen. De andere gymles wordt door de leerkracht gegeven.
Op De Marinx wordt ook gewerkt met een vakleerkracht Muziek. Een keer in de twee weken gaat de vakleerkracht alle groepen langs om muziek te geven.
Op De Marinx is er ook een Groeilab. Het Groeilab is verdeeld in drie groepen; groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. Er wordt gewerkt aan thema’s waarbij zowel het leerproces van de leerling als de leerinhoud centraal staat. Samen met en door de leerlingen wordt er gereflecteerd op het leerproces en het sociaal welbevinden. Leerlingen leren zelf doelen te stellen, hierop te reflecteren en te handelen.
Op De Marinx is er ook een Doelab. Doelab komt 1 keer per 2 weken 45 minuten op dinsdag bij elkaar om te werken aan uitdagende praktische opdrachten. Het Doelab is verdeeld in twee groepen; groep 5/6 en groep 7/8. In blokken van circa 8 weken wordt er gewerkt aan thema’s waarbij zowel het leerproces van de leerling als de leerinhoud centraal staan. Samen met en door de leerlingen wordt er gereflecteerd op het leerproces en het sociaal welbevinden.
In de groepen 1/2 leren de kinderen door te spelen in betekenisvolle thema’s. Naast het spelen in hoeken in de basisgroepen, spelen de kinderen groepsoverstijgend op het Marinxplein, een gemeenschappelijke ruimte met speelhuisjes en themahoeken. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen)spel. De medewerkers observeren het spel van de kinderen en kijken of een kind welbevinden ervaart en betrokken is. Zij creëren spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen, zodat ieder kind tot optimale groei komt. Hierbij is veel aandacht voor taal en woordenschat. De medewerkers begeleiden het spel, waarbij zij de spelkwaliteit vergroten. Dit doen zij door het toevoegen van rijk taalgebruik aan de interactie tussen kinderen.
Een kind legt op school de basis voor een leven lang leren. Kinderen verwerven op school kennis, vaardigheden en een houding die een mens nodig heeft om actief deel te nemen aan de maatschappij. Hiermee leren kinderen zich persoonlijk te ontwikkelen en wat de sociale en culturele waarden zijn. Hierdoor denken wij na over hoe wij ons verhouden met anderen. In onze schoolgids is een beschrijving te vinden over de invulling van de verschillende vakgebieden.
In de bijlage kunt u het volledige schoolondersteuningsprofiel lezen. Hier ziet u welke ondersteuning wij aan leerlingen kunnen geven en ook waar onze grenzen liggen. Mocht uw zoon of dochter extra aandacht nodig hebben, dan kunt u altijd met ons in gesprek gaan.
Wij zeggen in principe ja tegen de aanmelding van uw zoon of dochter op onze school, maar nooit zonder een gesprek over zijn of haar onderwijsbehoefte. Iedere leerling is welkom op onze school ongeacht zijn/ haar identiteit. U en uw kind zijn gebaat bij een school die optimaal het onderwijs kan bieden dat uw kind nodig heeft.
Op onze school hanteren we de Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld en we werken met de verwijsindex. De meldcode heeft tot doel beroepskrachten te ondersteunen in de omgang met signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling. De verwijsindex is een ondersteunend digitaal instrument om in contact te komen met de betrokkenen rondom kinderen als er zorgen zijn over de ontwikkeling.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben de ambitie om meer tegemoet te komen aan de verschillen tussen de leer- en ontwikkelsnelheid van de leerlingen. Dit willen we doen door te kijken naar onze organisatievorm van ons onderwijs. Wij zijn ervan overtuigd dat de leerkracht een hele belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van de kinderen, maar wij zijn niet als enige leidend. Wij willen goed onderbouwd de leerlingen, die dit aankunnen, meer verantwoordelijkheid en hiermee eigenaarschap geven om zich beter te ontwikkelen. Door middel van kindgesprekken willen we onder andere op een meer coachende manier met de leerlingen kijken naar hun leerproces. Op deze manier krijgen we allemaal inzicht in wat de leerling nodig heeft.
De Marinx is onderdeel van het brede schoolcomplex ‘Veldzicht’. De brede school is een ontmoetingsplaats voor kinderen en ouders uit het dorp. De school werkt intensief samen met deze partners uit de brede school. De leerlingen en ouders op school maken gebruik van deze faciliteiten. Dit kan betekenen dat de theaterruimte van de school wordt gebruikt door een van de partners van de school voor buurtactiviteiten. Daarnaast kan de school gebruik maken van de faciliteiten van het dorpshuis (bijvoorbeeld de gymzaal). De directeur maakt hierover afspraken met de partners. Het complex wordt beheerd door de gebouwbeheerder.
De school werkt intensief samen met SKDH de Keet. Er is een warme overdracht. Met behulp van de kwaliteitskaarten verbeteren we de samenwerking en de kwaliteit m.b.t. de VVE.