Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_vo/3a2bd521-797b-488d-a466-ce284755bb1c" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schoolplan 2022-2026 komen het onderwijskundig beleid, het kwaliteitsbeleid en het personeelsbeleid aan de orde en beschrijven we de plannen voor de toekomst. Dit schoolplan is uitvoerig besproken met het personeel, ouders en leerlingen en is ingestemd door de MR. Deze aanpak heeft geleid tot een grote betrokkenheid en draagvlak in de school van het schoolplan. De uitwerking gebeurt in de jaarplannen voor het Montessori Lyceum Groningen. Dat biedt tevens de mogelijkheid actuele ontwikkelingen op te nemen. De verantwoording vindt plaats in de jaarevaluatie.
Het Montessori Lyceum is een school voor voortgezet onderwijs voor Havo en Atheneum gevestigd in een historisch pand in de stadswijk Helpman. Het MLG biedt een veilige en uitdagende (leer)omgeving met als uitgangspunt: respect voor elkaar. We hebben veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen, de groepsdynamiek en de groei naar zelfstandigheid. Wij werken vanuit de visie van Maria Montessori met als motto: Leer mij het zelf te doen en staan voor een brede ontwikkeling van onze leerlingen op het gebied van autonomie, competentie en relatie. Om de brede ontwikkeling te verwezenlijken streven we naar een pedagogisch klimaat waarin docenten en leerlingen elkaar vertrouwen en respecteren. Iedere leerling heeft een mentor. De mentor begeleidt en coacht de leerling bij het leer- en ontwikkelproces en is daarvoor eerste aanspreekpunt (voor de leerling en voor de ouders). In de onderbouw werken we met een klassenmentoraat, waarbij in de eerste drie leerjaren twee mentoren één klas onder hun hoede hebben.