<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Het Nieuwe Lyceum plaatst brugklasleerlingen op basis van het advies van de basisschool. Er is regelmatig contact met de basisscholen over de voortgang van hun leerlingen. Het Nieuwe Lyceum streeft ernaar om de doorstroming vanuit het basisonderwijs zo goed mogelijk te laten verlopen. Tijdens de eerste drie leerjaren volgt Het Nieuwe Lyceum de ontwikkeling van haar leerlingen voor de vakken Nederlands, Engels en rekenen met behulp van het leerlingvolgsysteem van het CITO. De leerlingen maken daarvoor toetsen aan het begin en het einde van het brugklasjaar en aan het einde van het tweede en derde leerjaar. De school streeft ernaar om de leerlingen op of boven hun basisschooladvies onderwijs te laten volgen.
Het Nieuwe Lyceum werkt met bevorderingsnormen op basis van cijfers. Het bevorderingsreglement en de normen worden op de website van de school gepubliceerd. Op basis van de resultaten tot en met half maart krijgt elke leerling een prognose van de docentenvergadering over het verwachte vervolg van de schoolloopbaan. Aan het einde van het schooljaar wordt door de mentoren en de teamleider van de betreffende jaarlaag een overgangsbesluit voorbereid en voorgelegd aan de docentenvergadering. De bevorderingsnormen bepalen wanneer de leerling recht heeft op doorstroming. Indien de leerling daaraan niet voldoet neemt de docentenvergadering op voorstel van de mentoren en teamleider een besluit omtrent wel of niet bevorderen.
Zowel het slaagpercentage op de havo als vwo in 2020/21 waren met resp. 95% en 97% boven het landelijk gemiddelde.
Het examencijfer ligt rond het landelijk gemiddelde. De afwijking SE CE ligt ruim binnen de door de inspectie gestelde norm. Jaarlijks worden de resultaten van het examen op vakniveau geëvalueerd en daar waar nodig vindt aanpassing van het programma in het (voor- en/of het) examenjaar plaats. Op deze wijze zorgt Het Nieuwe Lyceum dat de kwaliteit van het onderwijs zo goed mogelijk aansluit op het Centraal Eindexamen. Het Nieuwe Lyceum beoogt om naast de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen, welke centraal staat tijdens het eindexamen, tijdens de gehele schoolloopbaan te werken aan de versteviging van de sociale en persoonlijke vaardigheden.
Let op: vanwege het coronavirus zijn er in schooljaar 2019-2020 geen centrale examens afgenomen. De examencijfers van dit schooljaar ontbreken daarom in de trendgrafiek.
Een hoog percentage van onze havo-leerlingen stroomt na het behalen van het diploma door naar 5 vwo. Deze overstap wordt gestimuleerd en gefaciliteerd door leerlingen onbelemmerd toegang te verlenen tot het vijfde leerjaar vwo. Aan het eind van het leerjaar wordt bekeken of de leerling succesvol kan zijn in 6 vwo en het behalen van het vwo-diploma.
De inspectie heeft in het voorjaar van 2021 een kwaliteitsonderzoek verricht op Het Nieuwe Lyceum. Op basis van de bevindingen van de inspectie zijn beide afdelingen met een voldoende beoordeeld.