obs De Octopus

Provincieroute 143 8016 GB Zwolle

Schoolfoto van obs De Octopus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de overzichten hieronder zien we dat het aantal leerlingen dat het fundamentele niveau behaald heeft ruim boven de inspectienorm zit, het aantal leerlingen dat het streefniveau behaalt, scoort boven de inspectienorm maar wel onder het landelijk gemiddelde.

De Octopus werkt ernaar toe dat nog meer leerlingen het streefniveau halen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van het leren en lesgeven



Ouders worden twee keer per jaar middels een rapport geïnformeerd over de vorderingen van hun kind. Om zicht te houden op de kwaliteit van het onderwijs en de ondersteuning, alsmede de sociale veiligheid en tevredenheid volgt de school systematisch de ontwikkelingen van de leerlingen. Er bestaat een duidelijke wisselwerking tussen de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en de ontwikkeling op andere gebieden. Problemen op het sociaal-emotionele vlak kunnen de leerresultaten van kinderen beïnvloeden. Ook kunnen leerproblemen een invloed hebben op het welbevinden van kinderen.



Kleuters



Het hele jaar door wordt het het ontwikkelingsvolgmodel 'Mijn Kleutergroep' voor groep 1 en 2 gebruikt volgens een bij het programma behorend rooster. In februari vindt de dyslexiescreening voor de leerlingen in groep 2 plaats.



Groep 3 t/m 8



Om de voortgang van elk kind precies en systematisch bij te houden, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. De bijbehorende toetsen worden twee keer per jaar afgenomen: in januari/februari en in mei/juni.




  • Technisch Lezen: AVI-toetsen en DMT-toetsen

  • Spelling: LIB (Leerling in Beeld) groep 3 t/m 8.

  • Rekenen: LIB (Leerling in Beeld) groep 3 t/m 8.

  • Begrijpend lezen: LIB (Leerling in Beeld) groep 3 t/m 8.



Overige toetsen/onderzoeken:




  • Twee keer per jaar afname LIB (Leerling in Beeld) vragenlijst sociaal-emotionele ontwikkeling

  • Twee keer per jaar wordt er in de groep een Sociogram gemaakt.

  • Alle leerlingen in leerjaar 8 maken de NIO en de doorstroomtoets (februari)



Na de afname van de bovenstaande toetsen vindt er een analyse plaats. Tijdens de groepsbespreking worden de resultaten en de analyse tussen de groepsleerkracht en de intern begeleider besproken en wordt de aanpak/inhoud voor de komende periode vastgesteld.



De leerlingen van groep 7 krijgen na de toetsperiode halverwege het schooljaar het voorlopig advies voor het vervolgonderwijs. Na de landelijke toetsen in groep 8 krijgen de kinderen in groep 8 hun definitieve advies.



Schoolniveau



De intern begeleider maakt een trendanalyse van de toetsen op groeps- en op schoolniveau. Samen met het kaderteam en leerkrachtenteam worden de resultaten geduid en wordt er gekeken naar eventuele consequenties voor ons onderwijs. Jaarlijks monitoren wij het vervolgsucces van onze leerlingen in het voorgezet onderwijs. Hierbij baseren wij ons op het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. Dit onderzoek geeft ons onder andere inzicht in de kwaliteit van onze schooladviezen. De uitkomsten gebruiken we om ons onderwijs te verbeteren.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De kinderen die van De Octopus naar de middelbare school gaan, stromen heel divers uit. Wij vinden het belangrijk dat het niveau van het vervolgonderwijs goed aansluit bij de capaciteiten van alle individuele kinderen. 



In de acht jaar op de basisschool willen we kinderen een solide basis en goed onderwijs in de kernvakken aanbieden zodat kinderen ook de beste kansen hebben in het voortgezet onderwijs. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanaf schooljaar 2020-2021 werken wij op OBS de Octopus met de ‘heleschoolbenadering’ voor veerkracht en welbevinden; Leer- & Veerkracht. Daarbij werken wij vanuit de positieve psychologie. Dat voel je als je door de gangen loopt, als je op onze school werkt en als je leerling bent op de Octopus. Wij krijgen veel waardering voor de positieve en rustige werksfeer in de klassen en ons pedagogisch klimaat.

Wij vinden het belangrijk dat leerkrachten en leerlingen vaardigheden aangereikt krijgen, die de leer- en veerkracht vergroten. Als je je goed voelt, presteer je beter op school. Door het hele schooljaar heen werken wij aan verschillende thema’s die leerlingen bewust maken van emoties, welbevinden, groepsdynamiek en de waarde van positieve gedachten. Deze thema's zijn o.a.:

  • Kwaliteiten en complimenten
  • Optimisme en dankbaarheid
  • Groeimindset en de werking van het brein
  • Aandacht, rust en ruimte
  • Samen leven

Leer- en veerkracht is geïntegreerd in de dagelijkse onderwijspraktijk. Daarnaast komt een van onze leerkrachten in alle klassen om ‘Mindfulness’ te geven. Deze leerkracht is opgeleid tot Mindfulness kindertrainer. Mindfulness leert kinderen om zich beter te concentreren en aandacht te hebben voor dat waar ze mee bezig zijn.

De leerkrachten zetten zich gedurende de gehele basisschoolperiode in om de kinderen te laten opgroeien tot krachtige, fijne en sociale mensen. Door een schoolbrede aanpak kunnen leerkrachten elkaar inspireren en versterken. Wij vinden het belangrijk om ouders zoveel mogelijk bij onze thema’s te betrekken en ook tools te bieden zodat zij ook thuis aandacht aan deze onderwerpen kunnen geven.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veerkracht
  • Welbevinden
  • Optimisme

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste uitgebreide onderzoek dat heeft plaatsgevonden, was op 2 en 3 februari 2017. Het rapport is vastgesteld op 9 mei 2017.

Voor het rapport: Rapport van bevindingen kwaliteitsonderzoek.pdf

Samenvatting rapport: 

Basisschool De Octopus heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.

Wat gaat goed?

Het team heeft goed zicht op de ontwikkelingen en vorderingen in het leren van de leerlingen. Ook werken de leraren eraan, om de leerlingen een goed pedagogisch klimaat te bieden in de school. Er zijn bijvoorbeeld duidelijke afspraken en regels om ervoor te zorgen dat de leerlingen zich veilig voelen onder schooltijd. De leerlingen kennen deze afspraken en ze houden zich daar zoveel mogelijk aan, samen met hun leraren. Het team heeft een goede werkwijze om de onderwijskwaliteit te behouden of te verbeteren. De directie en de leraren werken daarbij ook op een goede manier samen. Het team werkt er hard aan op om zo goed mogelijk les te geven. Ze ondersteunen elkaar daarin en komen bij elkaar in de klas kijken. Daarbij letten ze er ook op dat de leerlingen voldoende leren. De leerresultaten van de eindtoets zijn dan ook voldoende.

Wat kan beter?

Ook al zijn de resultaten van de eindtoets voldoende, toch blijft het team nadenken over wat in de school nog beter kan. De directeur, de intern begeleider en de leraren spreken daarover regelmatig met elkaar. Het team vindt het bijvoorbeeld belangrijk om zo goed mogelijk les te geven. Ook wil de school nog veel andere belangrijke dingen aan de leerlingen leren. Dat is goed te zien in de lessen en leeractiviteiten. De leraren zouden daarbij ook nog na kunnen denken hoe ze het leerresultaat daarvan zichtbaar kunnen maken voor zichzelf, voor de leerlingen maar ook voor ouders.

Terug naar boven