obs De Octopus

Provincieroute 143 8016 GB Zwolle

  • Schoolfoto van obs De Octopus
  • Schoolfoto van obs De Octopus
  • Schoolfoto van obs De Octopus
  • Schoolfoto van obs De Octopus
  • Schoolfoto van obs De Octopus

Leerlingtevredenheid

Toelichting van de school

Voor kinderen is het best lastig om een vragenlijst in te vullen over hun klas en hun school. Toch doen we dit jaarlijks (anoniem) in de groepen 6 t/m 8. In de vragenlijst beantwoorden kinderen vragen over de sociale veiligheid in hun klas en op school en over hoe tevredenheid ze zijn met hun klas, hun lessen en hun juf of meester. 

We zijn blij om te zien dat onze leerlingen over het algemeen erg tevreden zijn over onze school. Een 8 is een prachtige beoordeling! Het allerbelangrijkste is dat dit cijfer weergeeft dat onze leerlingen over het algemeen met plezier naar school gaan, dat onze school een plek is waar kinderen zich thuis voelen, waar weinig wordt gepest en waar ze zich gezien voelen door hun juf of meester.

De resultaten worden per groep geanalyseerd en met de betrokken leerkrachten, intern begeleider en gedragsspecialist besproken. Waar nodig worden passende acties uitgezet.

Tot en met 2022-2023 is de vragenlijst van WMK gebruikt, in schooljaar 2023-2024 is voor het eerst de vragenlijst van 'Vensters' (Scholen op de Kaart) gebruikt. Hierdoor is er op deze pagina nog geen historie van afgelopen jaren te vinden. 

Naast een jaarlijkse vragenlijst voor alle leerlingen in de bovenbouw kunnen onze leerlingen ook op andere manieren vertellen wat ze vinden van de school en voorstellen doen om iets op school te veranderen of beter te maken. De Kinderraad is daar een belangrijk voorbeeld van. In de Kinderraad zitten uit elke klas (groep 5 t/m 8) twee leerlingen. Zij komen elke maand bij elkaar en overleggen met de directeur van de school. De Kinderraad praat over hoe het in de klassen gaat, en neemt bespreekpunten mee vanuit hun klas. Ook vanuit de school worden er relevante punten in de Kinderraad besproken, zodat de mening van kinderen kan worden meegenomen. 

Ook heeft De Octopus een interne vertrouwenspersoon en anti-pestcoördinator. Er zijn brievenbussen voor kinderen die iets met de vertrouwenspersoon willen bespreken. Dit kan van alles zijn, van 'niet lekker in je vel' zitten tot gebeurtenissen in de klas of op het plein. We vinden het belangrijk dat kinderen voelen dat ze gezien worden en met hun zorgen of problemen bij ons terecht kunnen. 

Tevredenheid
8,0

Bron

Tevredenheid leerlingen in de afgelopen jaren

Deze grafiek toont de tevredenheidscijfers van de afgelopen drie jaar. In de grafiek staan de gemiddelde tevredenheidscijfers voor deze school en de tevredenheidscijfers van vergelijkbare scholen.

Hoe tevreden waren de leerlingen de afgelopen jaren?

Oudertevredenheid

In de samenwerking en afstemming met ouders is het belangrijk om te weten of ouders tevreden zijn. Tijdens bijvoorbeeld een ouderavond kan de school een vragenlijst mailen, die ouders direct invullen. De vragen gaan over de communicatie met ouders, maar ook over de sfeer op school en het onderwijsproces. Zo weet de school per onderwerp of het goed gaat of waar het nodig is om zaken te veranderen.

Tevredenheid
8,2

Terug naar boven