Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij vinden duidelijkheid, structuur en voorspelbaarheid belangrijk in ons onderwijs. Zo weten kinderen precies wat ze moeten doen en wat er van ze wordt verwacht. Om kinderen een solide basis in de kernvakken te geven, vinden we een hoge kwaliteit van lesgeven belangrijk. De kernvakken worden vanaf groep 3 op een klassikale manier aangeboden, door middel van een goede instructie en afstemming.
Na de instructie gaan kinderen (op hun eigen niveau) aan de slag. Kinderen die meer instructie nodig hebben, krijgen extra ondersteuning. Ook voor kinderen die meer uitdaging aan kunnen zijn er allerlei middelen en materialen beschikbaar.
Kerndoelen
Basisonderwijs richt zich op een brede vorming van kinderen. De belangrijkste dingen die kinderen moeten leren zijn vastgelegd in de kerndoelen. De methoden die op De Octopus gebruikt worden zijn allemaal kerndoeldekkend.
ICT
Op de Octopus worden digitale middelen zoals Chromebooks ingezet als hulpmiddel om het onderwijs interactiever, gevarieerder en meer 'op maat' te maken. Alle groepen beschikken over een modern digibord. De kleutergroepen hebben de beschikking over een aantal Ipads voor het oefenen van digitale vaardigheden. De groepen drie gebruiken Chromebooks in de klas voor het aanbieden van extra oefening of verrijking. Vanaf groep vier beschikt elke leerling over een Chromebook. Hierop staat de educatieve omgeving MOO met allerlei programma's voor de kinderen. In deze beveiligde omgeving leren kinderen op een verantwoorde manier hun digitale vaardigheden en worden ze stap voor stap 'mediawijs'. In groep zeven en acht wordt er ook ieder jaar meegedaan aan het project ‘Media-Masters’.
Bewegingsonderwijs
Alle leerlingen van de Octopus krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs. De kleuters gymmen in hun eigen speellokaal. Een van de twee lessen wordt door onze vakdocent bewegingsonderwijs gegeven, de andere door de eigen leerkracht. Kleuters gymmen in hun ondergoed en hun binnenschoenen. Zij kleden zich in de klas om. Vanaf groep 3 gymmen kinderen in het gymlokaal achter de school. Hier geven onze vakdocenten twee keer per week gymles. Vanaf groep 3 dragen alle kinderen tijdens de gymlessen gymkleding. Om voetwratten en ongelukjes te voorkomen moeten alle leerlingen gymschoenen dragen. Groep 3 kleedt zich in de klas om, vanaf groep 4 worden de kleedkamers bij de gymzaal gebruikt.
Vanaf groep 3 gaat de gymkleding na iedere les mee naar huis om gewassen te worden. Wanneer een leerling de gymkleding is vergeten, mag hij of zij gebruik maken van de gymschoenen uit de reservebak bij de gymzaal. Er mag dan eenmalig mee worden gegymd worden in de eigen kleding.
Kunst en cultuur
Tijdens de kunst en cultuurlessen wordt er op doorgaande lijnen beeldende vorming en muziek aangeboden. Deze lessen zijn gebaseerd op de kerndoelen die per leerjaar zijn vastgesteld. Dankzij de samenwerking met de Stadkamer ontvangen wij vanuit het Fonds Cultuureducatie Zwolle subsidie voor culturele activiteiten. Dit wordt onder andere gebruikt voor speciale workshops voor de leerlingen en theater- en museumbezoek. Ook is er vanuit deze middelen een vakdocent muziek op school die in alle groepen algemene muzikale vorming geeft. Er is een leerkracht opgeleid tot kunst- en cultuurcoördinator.
Talentateliers
Elke periode geven wij in alle groepen een aantal middagen Talentateliers. Dit doen wij zelf, samen met ouders, opa’s & oma’s en allerlei externe workshopaanbieders. Ook alle culturele instellingen die ons gebouw gebruiken, verzorgen per jaar een aantal Talentateliers. Kinderen gaan tijdens de Ateliers drie weken achter elkaar in kleine groepjes -groepsdoorbroken- aan de slag in een bepaald Atelier. Zo leren kinderen door de jaren heen waar hun sterke kanten en voorkeuren liggen. Ze maken kennis met een rijk aanbod op cultureel, muzikaal, kunstzinnig of technisch gebied. Voorbeelden van ateliers zijn: solderen, tekenen en schilderen, je eigen game maken, houtbewerking, graffiti, koken, bakken, kleien, drama, programmeren, schaken, sport & spel, muziek, zang, dans en drama.
Vieringen
Op de Octopus vinden wij het waardevol voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen om elke week de week met een weekopening te starten. Er wordt samen gezongen, jarige kinderen worden in het zonnetje gezet en bijzondere gebeurtenissen in de school worden gedeeld. Ook voert elke groep 1 keer per jaar een klassenshow op. Ouders, opa's en oma's en de andere groepen uit de school mogen naar een voorstelling komen kijken. De kinderen hebben een zelfgekozen thema uitgewerkt en laten hun talenten zien op het gebied van muziek, zang, dans en drama.
De feestdagen komen in de klas en de school aan bod. Zo vieren we de laatste donderdag voor de kerstvakantie het Kerstfeest. Er is 's avonds een kerstdiner en een kerstviering. Met Pasen ontbijten de kinderen samen op school en organiseren we voor de kinderen leuke activiteiten zoals een eierspeurtocht.
Andere activiteiten
Naast de reguliere schoolvakken besteden wij ook aandacht aan belangrijke andere activiteiten. Op deze manier proberen wij een zo’n gevarieerd mogelijk lesaanbod te creëren voor de leerlingen. Voorbeelden hiervan zijn de Kinderboekenweek, het Voorleesontbijt, Koningsspelen, Avondvierdaagse, Sporttoernooien, Schoolreis, Schoolkamp, Musical, het Schoolkoor enz.
Werkwijze in de kleutergroepen
Als een kind voor het eerst naar school gaat, gaat er een nieuwe wereld open waarin veel verandert en gebeurt. Het kind leert nieuwe kinderen en nieuwe volwassenen kennen, maakt nieuwe vriendjes, maakt kennis met nieuwe regels en gebruiken en zal zich gaan ontwikkelen op verschillende terreinen. Ook voor ouders is de stap naar de basisschool een bijzondere. Hoe gaat hun kind het doen op school? De leerkracht zal een nieuw kind in het begin een maatje geven. Dit is een medeleerling die het kind op weg helpt.
Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. We zorgen dat de lokalen en materialen er aantrekkelijk uitzien, zodat de kinderen worden uitgedaagd om te spelen en te ontdekken. Tijdens de speel/werktijd zijn de kinderen bezig met verschillende activiteiten. Er wordt klassikaal, in kleine groepjes en individueel gewerkt. Er wordt gewerkt in thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Ook aan voorbereidende taal- en rekenactiviteiten wordt veel aandacht besteed. Daarnaast vergroten de kinderen hun kennis van de wereld en ontwikkelen zij sociaal-emotionele vaardigheden.
Binnen ons (kleuter)onderwijs besteden we veel aandacht aan het zelfstandig werken van de kinderen. Kinderen moeten ook leren zonder de hulp van de leerkracht te spelen en te werken. De leerkracht heeft dan de mogelijkheid met kleine groepjes kinderen een activiteit uit te voeren en aan leerdoelen te werken.
In groep 2 krijgen de kinderen elke week een weektaak. Dit kan bijvoorbeeld een klein werkje zijn, het maken van een puzzel of het doen van een spel. De kinderen bepalen zelf wanneer ze dit gaan doen.
De kleuters worden gevolgd middels het volgmodel ‘Mijn Kleutergroep’. Dit model wordt minimaal twee keer per jaar door de leerkrachten ingevuld. Mochten kinderen een achterstand hebben, dan wordt er gerichte hulp gegeven. Mocht er sprake zijn van een ontwikkelingsvoorsprong, dan wordt het kind uitgedaagd met moeilijker materiaal.
Op De Octopus werken wij met gecombineerde kleutergroepen. Dit heeft veel voordelen. Het is fijn om de instroom van nieuwe kleuters gedurende het jaar goed op te kunnen vangen en te verdelen. Zo blijft de instroom overzichtelijk en zijn wij als school flexibel.
Daarnaast zijn de niveauverschillen in de combinatiegroep 1/2 zowel op sociaal-emotioneel als cognitief gebied vaak groot. Er kan op deze manier goed worden ingespeeld door de leerkracht op wat een kind nodig heeft.
De oudste kleuters zijn veelal zelfstandig en weten goed hoe de dagelijkse gang van zaken in de klas is. Ze kunnen het goede voorbeeld geven en vinden het vaak leuk om een jongste kleuter te helpen. De jongste kleuters worden in een combinatiegroep op een natuurlijke manier meegenomen in de ritmes en routines van de klas.
Ondanks dat er gaandeweg het jaar nieuwe leerlingen instromen, worden de groepen één keer per jaar ingedeeld. Dat gebeurt rond de zomervakantie, wanneer de oudste kleuters overgaan naar groep drie.
Kinderen van dezelfde leeftijd zitten vanaf groep 3 zoveel mogelijk bij elkaar in 1 groep. Om organisatorische redenen kan het zijn dat het vormen van een combinatiegroep noodzakelijk is.
Onze basisschool is een openbare school voor regulier basisonderwijs voor kinderen van 4-12 jaar. Om de voortgang van elk kind precies en systematisch bij te houden, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem.
Er bestaat een duidelijke wisselwerking tussen de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en de ontwikkeling op andere gebieden. Problemen op het sociaal-emotionele vlak kunnen de leerresultaten van kinderen beïnvloeden. Ook kunnen leerproblemen een storende invloed hebben op het welbevinden van kinderen.
Het meten en vastleggen van resultaten
De leerkrachten houden de vorderingen van de kinderen systematisch bij. Zij maken o.a. gebruik van observaties en toetsen om te zien hoe ver de kinderen zijn met leren, waar de verschillen zijn en of de groep als geheel op schema ligt. Dit gebeurt via toetsen die horen bij de methoden (methodegebonden toetsen). Daarnaast gebruikt de school algemeen landelijke toetsen, die bij ons leerlingvolgsysteem horen (methode onafhankelijke toetsen).
De toetsen meten de resultaten onafhankelijk van de in de school gebruikte methoden. Hierdoor is het mogelijk een objectief beeld te krijgen over de leerprestaties en de vorderingen van uw kind. De uitslagen worden verdeeld in I t/m V-scores. Naast de methodegebonden toetsen zijn ze zijn van grote betekenis voor het al dan niet verlenen van extra hulp. De resultaten van de groepen en van individuele kinderen worden tijdens de voortgangsgesprekken onder leiding van de Intern Begeleider doorgesproken. Ook kunnen we de resultaten van onze school vergelijken met het landelijk gemiddelde.
Dyslexieprotocol
Kinderen met dyslexie hebben een ernstig probleem met leren lezen en/of spellen. Daardoor worden zij belemmerd om optimaal van het onderwijs te profiteren. Wij hanteren het dyslexieprotocol binnen onze school. Dit protocol ligt ter inzage op school. Daarnaast bieden wij binnen de school speciale dyslexiebegeleiding aan in samenwerking met KBC Dyslexie.
Zorg en mogelijkheden voor hulp
Indien een leerling extra zorg nodig heeft op didactisch- of pedagogisch gebied, dan deelt de leerkracht die zorg met ouders en bespreekt deze met de intern begeleider. Soms wordt besloten dat er extra begeleiding buiten de groep plaatsvindt door bijvoorbeeld de leerlingbegeleider passend onderwijs. Blijkt de zorg toch meer complex te zijn, dan kan het zijn dat de expertise van de orthopedagoog, de preventief ambulant begeleider of het sociaal wijkteam wordt ingeroepen. Een observatie of een pedagogisch- didactisch onderzoek kan soms duidelijkheid verschaffen. Daarnaast is er binnen de school nog allerlei extra zorg beschikbaar. Denk aan logopedie, fysiotherapie, dyslexiebegeleiding, kinderoefentherapie, psychomotorische therapie of schoolmaatschappelijk werk.
Doubleren
Het besluit tot zittenblijven moet gebaseerd zijn op inhoudelijke gronden, die objectief en betrouwbaar zijn vast te stellen (leerlingvolgsysteem, observaties). Het belang van het kind en de mogelijkheden van de school staan daarbij voorop. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Als school willen wij in goed onderling overleg tussen leerkrachten, ouders en intern begeleider tot een beslissing komen. Ondanks de zorgvuldig gevolgde stappen kunnen ouders toch bezwaar maken tegen het genomen besluit; de school draagt echter de onderwijsinhoudelijke verantwoordelijkheid en neemt de eindbeslissing.
Ontwikkelingsperspectief
Uit onderzoek blijkt dat kinderen met specifieke onderwijsbehoeften de meeste voortgang boeken als zij zo lang mogelijk bij het programma van hun basisgroep worden gehouden, zo nodig aangevuld met extra oefening en instructie. Toch is het soms nodig dat een kind voor 1 of meerdere vakgebieden op een eigen leerlijn werkt. Het is belangrijk dat deze kinderen voldoende voortgang blijven boeken. Voor deze kinderen wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld (OPP) met daarin realistische (tussen) doelen vermeld. Dit gaat altijd in samenspraak met ouders en raadpleging van onze orthopedagoog. Om tot een goede onderbouwing van de keuze te komen wordt vaak een IQ-onderzoek gedaan. Kinderen met een OPP krijgen buiten de klas ondersteuning van onze leerlingbegeleider passend onderwijs.
Ontwikkelingsvoorsprong kleuters
Kleuters met een significante ontwikkelingsvoorsprong krijgen waar mogelijk 1 keer per week individuele begeleiding van een leerkracht van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid. De onderwijsbehoefte van de leerling wordt op specifieke gebieden in kaart gebracht. Doel is een uitdagend aanbod te realiseren zodat het onderwijs beter aan sluit bij wat de leerling nodig heeft.
Kangoeroegroep
Leerlingen met een significante ontwikkelingsvoorsprong krijgen, mogelijk vanaf de tweede helft van groep 3 en groep 4, een uitdagend en aanvullend programma aangeboden in de kangoeroeklas. Leerlingen gaan hier 1 dagdeel per week naar toe. Daar wordt gekeken of de leerling mogelijk in aanmerking komt voor een intelligentieonderzoek. Komen kinderen op basis van dit onderzoek als hoogbegaafd naar voren, dan kunnen zij begin groep 5 doorstromen naar de Cnopiusklas.
Cnopiusklas
De Cnopiusklas is een bovenschoolse lesvoorziening voor hoogbegaafde leerlingen. Leerlingen die hiervoor in aanmerking komen worden gescreend door de IB-er. De orthopedagoog van het kenniscentrum van samenwerkingsverband ‘de Stroming’ zal naar aanleiding van het door het dienstencentrum afgenomen intelligentieonderzoek en de ontwikkeling op school bepalen of een leerling in aanmerking komt voor de Cnopiusklas. Vanzelfsprekend worden bij deelname aan deze trajecten de ouders betrokken. Kinderen die naar Cnopius gaan, zijn 1 dagdeel per week op een andere locatie. Hier krijgen ze een passend aanbod.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- De leerkrachten stemmen de begeleiding en verwerking nog efficiënter en doelgerichter af op de onderwijsbehoeften van de groep(en) en de individuele leerlingen.
Vanuit Doomijn is er een kinderdagverblijf (KDV) in de school, waar dagelijks van 7.30 uur tot 18.15 in een vertrouwde en huiselijke omgeving opvang wordt geboden. We werken als school en Doomijn op een fijne manier samen en ondernemen gezamenlijke activiteiten waar mogelijk. De doorgaande lijn naar de basisschool vinden we erg belangrijk. Er is regelmatig overleg om onderling af te stemmen.