Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Marshof werken we in het schooljaar 2024-2025 met zowel combinatiegroepen als enkele groepen. Wij streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. In de eerste plaats moeten de leraren daarom de leerlingen goed kennen. We gebruiken hiervoor een groepsoverzicht: wat is hun niveau? Wat zijn de onderwijsbehoeften? Om het ontwikkelproces goed te volgen, hanteren we het CITO Leerling in beeld en de methodetoetsen.
Op onze school gebruiken we eigentijdse methodes die voldoen aan de kerndoelen. De methodes worden bij de hoofdvakken integraal gebruikt door de leraren. Onze ambitie is om bij verschillende vakken de methodes als bronnenboek te hanteren en de leerlijnen en kerndoelen leidend te laten zijn. Daarbij is onze intentie dat elke leerling aan het eind van groep 8 het 1F niveau haalt.
We richten ons op de referentiekaders van rekenen- wiskunde en taal-Nederlands. Het rooster borgt, dat we expliciet aandacht besteden aan rekenen-wiskunde, taal-Nederlands. Daaromheen is er uiteraard nog voldoende tijd voor alle andere vakken en projecten.
In de onderbouw is er nog veel ruimte voor spel. Alle vakgebieden worden op spelende wijze aangeboden. Zo zijn de leerlingen spelenderwijs doelgericht bezig. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig en leren heel veel met en van elkaar. Wij zorgen voor een leerrijke omgeving waarin de kinderen zichzelf zoveel mogelijk kunnen ontwikkelen. Kleuters hebben een twee extra dagen vrij, omdat ze anders teveel lesuren maken.
Omdat er geïntegreerd gewerkt wordt, dus vakken met elkaar worden gecombineerd, is niet exact vast te leggen hoeveel tijd er voor een vakgebied staat. Het bovenstaande rooster is een indicatie maar er kan van afgeweken worden als blijkt dat de onderwijsbehoefte dit noodzakelijk maakt. Als een groep veel moeite blijkt te hebben met taal dan kan de onderwijstijd meer worden voor deze groep. Het is en blijft altijd maatwerk.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop onderwijs aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben wordt georganiseerd. Iedere school, ook De Marshof, heeft in het kader van passend onderwijs een ondersteuningsprofiel opgesteld. In het ondersteuningsprofiel staat beschreven welke ondersteuning De Marshof de leerlingen te bieden heeft. In de bijlage en op onze website kunt u het ondersteuningsprofiel geheel lezen.
Op De Marshof krijgen leerlingen die moeite hebben met een bepaald vakgebied extra hulp van een remedial teacher.
Binnen de lessen wordt gedifferentieerd. Voor kinderen die niet voldoende uitdaging hebben aan het reguliere lesprogramma, omdat ze (delen van) de lesstof al beheersen, gebruiken we het principe van compacten en verrijken. Kinderen krijgen dan (delen van) de basisleerstof verkort aangeboden en in de vrijgekomen tijd wordt er uitdagend materiaal aangeboden.
De Marshof beschikt per schooljaar 2024-2025 over een flexgroep. Drie dagen per week is iemand in deze groep aanwezig.
Binnen de flexgroep wordt op maat aanbod verzorgd. Binnen de flexgroep wordt onder begeleiding passend aanbod geboden voor:
- Kinderen die mogelijk meerbegaafd zijn en uitdaging nodig hebben op een hoger denkniveau.
- Kinderen die moeite hebben op verschillende vakgebieden en meer ondersteuning nodig hebben.
- Kinderen die bepaalde executieve functies meer moeten gaan oefenen.
- Kinderen die voor een korte tijd kunnen ontprikkelen.Hoogbegaafde kinderen die gescreend zijn en onder andere een IQ van 130 of meer hebben, kunnen in aanmerking komen voor de Cnopiusklas. Dit is een bovenschoolse lesgroep voor hoogbegaafde kinderen van OOZ/ De Stroming. Wekelijks worden zij een ochtend in de week begeleid door een specialist begaafdheid op een locatie buiten onze school.
Het ondersteuningsteam:De school beschikt over een ondersteuningsteam (OT). Een OT bestaat uit de intern begeleider, de orthopedagoog en de jeugd-en gezinswerker vanuit het sociaal wijkteam. Een OT is een team, van aan de school verbonden specialisten, die leerlingen bespreekt waar een hulpvraag en/of zorg ligt. Deze specialisten bespreken met elkaar casussen anoniem om een hulpvraag helder te krijgen of niet anoniem. In het laatste geval worden ouders geïnformeerd of uitgenodigd voor een OT-overleg en sluiten de leerkracht (en) en eventueel andere specialisten aan. Denk aan een jeugdverpleegkundige (altijd uitgenodigd in een OT van leerlingen uit groep 1,2 en 3), een preventief begeleider, een jeugdwerker uit de wijk, etc. Ouders en leerkrachten van een leerling die voor het eerst besproken wordt in een OT vullen een formulier in voorafgaand aan een OT overleg met verhelderingsvragen. Dit ter voorbereiding en om onderwijsbehoeften van en/of interventies voor de leerling beter in kaart te kunnen brengen tijdens een OT-overleg. Bij voorkeur en indien gewenst wordt de mening en/of zienswijze van een leerling meegenomen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Marshof heeft voor de komende jaren de volgende ambities:
- Het vergroten van het collectief bewustzijn in een groep. Probleemoplossend denken stimuleren bij leerlingen en hen eigenaar laten zijn van hun eigen gedrag.
- Het specifiek en direct feedback geven op gemaakt werk.
- De juiste vragen stellen bij de kinderen waardoor zij geactiveerd worden en kritisch leren kijken naar eigen werk.
- Het begrijpend lezen aantrekkelijker maken door de leerlingen rijke teksten aan te bieden.
- Differentiatie, een passend aanbod bieden voor zowel zwakke als sterke leerlingen (kansengelijkheid)
De Marshof is een positief, sportief en veelzijdig Openbaar Kindcentrum in Zwolle Zuid, in de wijk Gerenbroek. We zijn een basisschool mét peuterspeelzaal, kinderopvang en buitenschoolse opvang. Samen met Doomijn biedt de Marshof een compleet pakket voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Er is een doorgaande lijn van de peuters naar de kleuters. Er worden gezamenlijke activiteiten en thema's georganiseerd.