De Marshof is vanuit analyses met de kinderen, ouders en het team gekomen tot het formuleren van 7 ambities.
De komende vier jaar staan er 7 ambities centraal:
1. Het verder uitbouwen van het geïntegreerd en thematisch onderwijs binnen leskracht.
2. Executieve functies monitoren en vergroten binnen ons onderwijs.
3. Het uitbouwen van een kind centrum met een goede doorgaande ontwikkeling voor het kind.
4.De professionaliteit van de leerkrachten vergroten.
5. Close reading inzetten om het niveau van begrijpend lezen te vergroten.
6. Het behalen van de kernvakken op het niveau van onze schoolnormen.
7. Engels uitbreiden naar de onder- en middenbouw.
Ambitie 1: Het verder uitbouwen van het geïntegreerd en thematisch onderwijs binnen leskracht.
De leerkrachten bouwen de komende schoolplan periode het geïntegreerd en thematisch werken binnen leskracht uit waarbij de OOL leerlijn leidend is en digitale geletterdheid en mediawijsheid bewust ingezet worden. (burgerschap)
Leskracht faciliteert thematisch onderwijs in samenhang. Bij de wereldoriëntatie thema’s brengen we ook betekenisvolle taaldoelen, burgerschap, digitale geletterdheid en de creatieve vakken onder. Wij bieden een procesgerichte werkwijze aan op basis van het wettelijke curriculum, inclusief fysieke leermiddelen en digitale leeromgevingen. Met gebruik van de thematische meerjarencyclus, een doorlopende woordenschataanpak met leesteksten, inspirerende lessen, vaardigheidstools en veelzijdig bronnenmateriaal voor groep 1 t/m 8 kan er krachtig onderwijs vormgegeven worden dat aansluit bij de schoolvisie.
Ambitie 2: Executieve functies monitoren en vergroten binnen ons onderwijs.
De leerkrachten leren de komende planperiode de executieve functies monitoren en te vergroten bij de leerlingen. Onze kinderen scoren voldoende op de executieve functies. We maken dit inzichtelijk door executieve functies te monitoren vanaf schooljaar 2023-2024 en de daarbij behorende interventies (samenwerken, plannen, organiseren, beroep doen op werkgeheugen, emotieregulatie, etc. te verweven in ons onderwijs. (inclusief onderwijs en kansengelijkheid)
Waarom aandacht voor de executive functies? Executieve functies een rol spelen in vele aspecten van het dagelijks leven. Ze zijn cruciaal, niet alleen voor een goede cognitieve ontwikkeling maar ook voor een adequaat sociaal en emotioneel functioneren. Ze zijn nodig voor de ontplooiing en voor de aanpassing aan onze steeds veranderende omgeving. Executieve functies zorgen ervoor dat kinderen andere vaardigheden kunnen ontwikkelen zoals samenwerken, beslissingen nemen en kritisch denken. Tevens zorgen ze ervoor dat jongeren zich bewust worden van eigen en andermans gevoelens. En ze zijn verantwoordelijk voor een goed functioneren in het onderwijs: ze zorgen dat de meer schoolse vaardigheden zich ontwikkelen zoals het onthouden van simpele en complexe instructies, en het doorzetten bij moeilijke taken. Tenslotte zorgen ze ook dat de leerling zich kan concentreren en in staat is om efficiënt om te gaan met afleidende prikkels. Ook in de volwassenheid blijven de executieve functies mede bepalend voor de mate waarin een individu succesvol is. De executieve functies zijn onder andere gerelateerd aan fysieke en mentale gezondheid en ook aan successen in de carrière maar ook aan crimineel of antisociaal gedrag. Als kinderen dus de mogelijkheid krijgen om deze vaardigheden goed te ontwikkelen, dan heeft het individu en ook de samenleving daar levenslang voordeel van.
Omgeving is nodig. Kinderen worden niet geboren met deze vaardigheden, maar wél met de potentie om deze vaardigheden te ontwikkelen. De ontwikkeling hiervan hangt direct samen met de rijping van het brein, maar het is de omgeving (zoals ouders en leraren) die bepaalt hoe efficiënt de hersenen kunnen rijpen. De omgeving zorgt voor de prikkels en ervaringen die nodig zijn voor de ontwikkeling van de executieve functies. Daarbij zijn zintuigelijke prikkels en opgedane ervaringen bepalend voor de veranderingen in hersenstructuur en -functie.
Executieve functies, ontplooiing en kansen-ongelijkheid in het onderwijs De ontwikkeling zal niet voor alle kinderen even optimaal verlopen. De invloed van omgevings- of biologische factoren is groot, en deze draagt bij aan de kansen-ongelijkheid in het onderwijs. Ook in deze gevallen blijkt dat verschillende activiteiten en interventies effectief zijn in het versterken van executieve functies. En dat is van groot belang aangezien de leraar een belangrijke bijdrage kan leveren aan de persoonlijke groei en ontplooiing juist door de condities te helpen creëren die de ontwikkeling van de executieve functies gaat versterken. Kortom, de leraar doet er toe. Hij kan het verschil maken door in te zetten op de ontwikkeling van de executieve functies. Daarmee stimuleert hij de leermotivatie en studieprestaties en legt een stevige brede basis voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Zie het meerjarenplan van didactisch coachen.
Ambitie 3: Het uitbouwen van een kind centrum met een goede doorgaande ontwikkeling voor het kind. (inclusief onderwijs)
De schoolleiding en medewerkers van De Marshof en Doomijn werken de komende planperiode intensief samen aan een integraal Kindcentrum waar kinderen kunnen groeien zonder grenzen. Hierbij staan de inhoudelijk doorgaande lijn van 0 tot 12, de pedagogische en didactische lijn en de doorgaande lijn in zorg centraal.
De inhoudelijk doorgaande lijn van 0 –12
De inhoudelijk doorgaande lijn van 0 -12 jaar zorgt ervoor dat kinderen van 0 -12 of 2 -12 een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken. Dat kan bijvoorbeeld door afstemming van werkwijzen en inhoudelijke thema’s in de voor- en vroegschoolse educatie en kinderdagopvang en onderbouw van de basisschool. Bijvoorbeeld door afstemming rondom gezamenlijke thema’s. Naast de lijnen van peuters naar kleuters wordt er ook gekeken naar doorgaande lijnen tussen onderwijs en bso, bijvoorbeeld op het gebied van cultuureducatie en motorische ontwikkeling. Belangrijke onderdelen van een inhoudelijke doorgaande lijn zijn: Overdracht tussen professionals. Overleg en onderlinge afstemming. Inhoudelijk en organisatorisch afstemmen van onderwijs en bso-activiteiten.
De pedagogische en didactische lijn.
Onderwijs en kinderopvang die samenwerken in een IKC zullen ook gezamenlijke pedagogische en didactische uitgangspunten willen nastreven. Samen met Doomijn is er voor ons Kindcentrum een pedagogische visie opgesteld. Sinds kort is de peuterspeelzaal een VVE voorziening, dit vraagt ook extra ondersteuning op taalgebied in de kleutergroepen. Dit wordt ingepast in het lesrooster en Connect logopedie ondersteunt hierbij. Het streven is om meer gezamenlijk met beide teams te gaan doen, zoals een bepaalde training. Elkaar ontmoeten en met elkaar in gesprek gaan, is de eerste start. Vanuit een nulmeting gaan we kijken welke doelen we willen behalen en op welke termijn. Dit wordt beschreven in het onderwijskundig jaarplan.
De doorgaande lijn in zorg.
Voor kinderen waarbij er bijzonderheden zijn in hun ontwikkeling kan het extra helpend zijn als er een doorgaande lijn is van zorg en ondersteuning. Deze doorgaande lijn komt kijken bij de overgang van peuter naar kleuter, van school naar buitenschoolse opvang en van onderwijs naar zorg. Maar denk ook aan het op een juiste manier delen van informatie over medicijn gebruik (in onderwijs en opvang). De spil voor deze doorgaande lijn is de intern begeleider. Zij zal bij zorg ook observaties binnen de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf doen. In het voortraject richting de basisschool zal zij steeds meer betrokken worden.
Ambitie 4: De professionaliteit van de leerkrachten vergroten.
De leraren professionaliseren zich door zich inhoudelijk te ontwikkelen op de leerstof en het leerproces van de leerling zodat het de leerontwikkeling van het kind ten goede komt. Onze leerkrachten professionaliseren zich door ruimte te bieden voor volgen van opleidingen voor eigen persoonlijke ontwikkeling en ontwikkeling voor de school. Ze leren van elkaar en er is ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over het verbeteren van onderwijskwaliteit (duurzaam in beweging) De kwaliteit van de leraar is de allerbelangrijkste factor in de leerontwikkeling van de leerling. Dat maakt dat het verbeteren van de kwaliteit en professionaliteit van leraren één van de meest effectieve interventies is. Ook stelt professionalisering leraren in staat nieuwe aanpakken en methoden in te voeren. Bijkomend voordeel van effectieve professionalisering is dat het niet alleen op korte termijn helpt, maar tot een duurzame verbetering van het onderwijs leidt. Daarvan profiteren zowel huidige als toekomstige leerlingen. Professionalisering heeft als doel dat de leraar zich inhoudelijk ontwikkelt, door bijvoorbeeld verbeterd klassenmanagement, meer inhoudelijke kennis of extra vaardigheden rondom coaching. Voor een verandering in uitkomsten van leerlingen is ook een verandering in de vaardigheden, kennis en/of kunde van de leraar nodig is. Kortom: bij iedere nieuwe stap is professionalisering nodig. De ambitie is om meer tijd vrij te maken om inhoudelijk dieper op leerstof in te gaan. Doelgericht het gesprek aangaan over een bepaald onderwerp. Een verschuiving van operationele naar inhoudelijke gespreksvoering. De schoolleider faciliteert hierin.
Ambitie 5: Close reading inzetten om het niveau van begrijpend lezen te vergroten.
In 2026 heeft het team van De Marshof de vaardigheden van Close reading zich eigen gemaakt en kan deze integreren tijdens het dagprogramma bij de verschillende vakken waarbij het begrijpend lezen bevorderd wordt.
Onze kinderen hebben een hoge mate van leesmotivatie door de interventies vanuit het leesbeleid uit te voeren en de leerkrachten vergroten hun kennis en voorbeeldgedrag t.a.v. jeugdliteratuur. We willen werken aan dieper tekstbegrip. Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar ze vinden het vaak ook een moeilijk vak. Ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve en boeiende les begrijpend lezen te geven. In het Nederlandse onderwijs staan vooral de strategieën centraal. Nieuwe inzichten laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kunnen worden, door gebruik te maken van prentenboeken en teksten die complex en tóch interessant zijn voor kinderen. Close Reading geeft leerkrachten de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.
Ambitie 6: Het behalen van de kernvakken op het niveau van onze schoolnormen.
Onze kinderen behalen de schoolnormen die we gesteld hebben op de kernvakken rekenen, lezen en taalverzorging.
De interventies die we daarbij inzetten staan vermeld in de M-rapportage die 2x per jaar wordt bijgesteld n.a.v. de toetsen. Deze interventies worden samen met het team besproken en vastgesteld door met elkaar naar opbrengsten te kijken. Binnen onze school wordt in het kader van handelingsgericht werken (HGW) doelgericht gewerkt door waar het kan maatwerk te leveren. Vanuit de leerlingopbrengsten en observaties passen leerkrachten aan en stellen onderwijsbehoeften bij. Door het bijhouden van het logboek van de dagelijkse observaties, kan er snel worden ingesprongen op wat een kind nodig heeft. In enkele gevallen zal er een OPP of individueel handelingsplan opgesteld worden die met regelmaat geëvalueerd en bijgesteld wordt. We hanteren bij HGW de cyclus: data, duiden, doelen, doen. data: opbrengsten, trendanalyse, etc. duiden: analyseren, verklaren hoe de opbrengsten zijn zoals ze zijn doelen: wat willen we bereiken (schoolbreed). Referentiedoelen. doen: interventies inzetten Door HGW te werken verbetert het onderwijs van alle kinderen. Er wordt beter onderwijs gegeven omdat de doelen duidelijk zijn en we planmatig te werk gaan. Door HGW is het team zich meer bewust van de wisselwerking en afstemming van de omgevingsfactoren van kinderen. Leerkrachten, medeleerlingen, ouders, broers/zussen, vriendenkring zijn allemaal van invloed op de ontwikkeling van het kind.
De laatste jaren richten we ons binnen De Marshof meer op de onderwijsbehoeften van de leerlingen en kijken we meer naar de stimulerende factoren van leerlingen. Dit zorgt voor ombuiging van probleemdenkend naar oplossingsgericht.
Kansengelijkheid creëren we door intensieve contacten en verbinding met ouders (ouders betrekken bij ons onderwijs door ze te informeren en te betrekken bij het onderwijsprogramma). Daarnaast hebben we een verbinding met externe partijen, zoals logopedie, voorleesexpres, fysiotherapie, dienstencentrum de Stroming en het Sociaal Wijkteam. Tevens maken we gebruik van de NT2 voorziening, plusgroep en/of hoogbegaafdenvoorziening.
Ambitie 7: Engels uitbreiden naar de onder- en middenbouw.
Onze kinderen hebben een voldoende niveau van durven spreken en begrijpen van de Engelse taal om een vloeiende overgang te maken naar het VO. Dit realiseren we door de komende 4 jaar Engels te gaan uitbouwen naar groep 5 en 6 (methodisch) en in groep 1 t/m 4 spelenderwijs.
Vroegtijdig Engels leren op de basisschool heeft voordelen voor een kind. Zo blijkt uit onderzoek dat het vroeg aanleren van een tweede (of derde) taal de creativiteit van een kind bevordert. Het leren van een nieuwe taal dwingt je kind om na te denken over taal en zich te uiten met woorden die hij niet gewend is. Deze activiteiten zetten je kind aan op een creatieve manier na te denken. Hoe jonger kinderen Engels leren, hoe vrijer ze vaak durven te spreken. Jonge kinderen zijn namelijk nog niet zo bezig met verlegenheid en angst om zich uit te drukken in een nieuwe taal.
Wanneer je kind vroegtijdig de Engelse taal krijgt aangeboden op de basisschool verlaagt het de drempel om het Engels ook daadwerkelijk te spreken. We vinden het belangrijk dat de jonge leerlingen (groep 1 t/m 4) spelenderwijs kennis maken met spreken en begrijpen van de Engelse taal door samen liedjes te zingen in het Engels, woordjes te leren door rijmpjes/versjes etc. Om een goede doorgaande lijn te creëren binnen de basisschool, werken we toe naar methodisch Engels in groep 5 t/m 8. Dit om een goede basis te leggen voor durven spreken en begrijpen van de Engelse taal en zo ook een vloeiende overgang te maken naar het voortgezet onderwijs.