Basisschool Oranje Nassau

Buitendorpstraat 1 2471 AW Zwammerdam

  • Schoolfoto van Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Basisschool Oranje Nassau

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We monitoren de tussentijdse resultaten van onze leerlingen continu. Betreffende de basisvakken wordt veel leerstof digitaal verwerkt, waardoor we meteen inzicht hebben in hoeverre de leerstof op de juiste manier verwerkt wordt. Daarnaast worden regelmatig methode-gebonden toetsen formatief afgenomen welke een goed beeld geven van welke leerstof wel of niet beheerst wordt. De leerkrachten kunnen hier dagelijks hun leerstof op aanpassen en waar gewenst instructiegroepen inrichten.

Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we de adaptieve toetsen uit het Dia-LOVS om een onafhankelijk beeld te krijgen van de vorderingen van onze leerlingen. 

Door de gegevens van zowel observaties, methode-gebonden toetsen en de Dia-LOVS toetsen goed te analyseren, krijgen we een goed totaalbeeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit geeft de leerkrachten voldoende informatie om zo de leerstof goed te kunnen inplannen.

Leervorderingen wordt door de leerlingen bijgehouden in hun eigen portfoliomap.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviestraject groep 8:

Om te komen tot een passend schooladvies voor een vervolgonderwijs in het voortgezet onderwijs wordt in Alphen aan den Rijn en omstreken gewerkt met het instrument ‘de Plaatsingswijzer’. In de Plaatsingswijzer worden de gegevens van het leerlingvolgsysteem opgenomen en vindt aanvulling plaats over de wijze waarop een kind zich binnen het onderwijs ontwikkelt, gedraagt en presteert. Voorafgaand aan het schooladviestraject voor de leerlingen in groep 8 wordt in ieder geval in de groepen 6 en 7 door de leerkrachten met de ouders gesproken over een mogelijke uitstroomrichting: het verwachte uitstroomprofiel.  

Hieronder staan de stappen die in groep 8 genomen worden om ouders/verzorgers en kinderen voor te bereiden op een passende schoolkeuze:

  • Tijdens een informatieavond in het najaar geven scholen informatie over de stappen tot aanmelding voor een school voor voortgezet onderwijs.
  • In november maken de scholen, naar aanleiding van de resultaten vanuit het leerlingvolgsysteem en de overige kenmerken van de leerling (bijv. huiswerk, faalangst en motivatie) een inschatting van elk kind en krijgt hij/zij een voorlopig schooladvies. De school bespreekt dit met de ouders.
  • Uiterlijk 1 maart wordt het definitieve advies gegeven.
  • Ouders hebben een school voor voortgezet onderwijs gekozen en vullen het inschrijfformulier in.
  • Via de basisschool gaat dit formulier naar de gekozen school.
  • De basisschool schrijft een uitvoerig advies (onderwijskundig rapport.) Dit wordt mede ondertekend door de ouders.
  • De school bespreekt alle leerlingen met een coördinator van de gekozen school voor voortgezet onderwijs.
  • Het voortgezet onderwijs moet instemmen met de aanmelding van een kind. Deze instemming is gerelateerd aan het schooladvies van de basisschool.

SCOPE basisscholen nemen als verplicht doorstroomtoets de ‘Route 8’-doorstroomtoets af (https://route8.nl). De nieuwe doorstroomtoets vervangt de bekende eindtoets en gaat afgenomen worden in de eerste twee weken van februari 2024. Dit is landelijk zo geregeld, want de leerlingen in groep 8 moeten zich vervolgens eind maart aanmelden voor de middelbare school. Zo maakt iedereen evenveel kans op een plekje bij de school van hun voorkeur. 

LWOO Kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan en speciale ondersteuning nodig hebben, kunnen leerwegondersteuning (LWOO) aanvragen. Als dit voor een kind gewenst wordt geacht, worden de ouders/verzorgers hier in groep 7 over benaderd. Voor deze kinderen geldt een speciaal aanmeldingstraject en moeten voor 1 februari zijn aangemeld bij een school voor Voortgezet Onderwijs. De leerkracht zal ouders/verzorgers hierover vooraf inlichten en toestemming vragen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap. En dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage in te leveren. Zichtbaar plezier in leren, respect en verantwoordelijkheid zijn hierbij onze kernwaarden. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zichtbaar plezier in leren
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft in de periode 29 oktober 2018 tot en met 13 december 2018 een vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij Stichting voor christelijk Onderwijs Alpen aan den Rijn. Op 30 november 2018 heeft de inspectie op Basisschool Oranje Nassau totaal veertien standaarden van de kwaliteitsgebieden: ‘Onderwijsproces’, ‘Schoolklimaat’, ‘Onderwijsresultaten’ en‘Kwaliteitszorg en ambitie’ onderzocht. Als onderdeel van het onderzoek naar goed heeft de school een presentatie gegeven, heeft de inspectie samen met observanten lessen van de school bezocht en zijn er gesprekken geweest met de directie, intern begeleider, leraren, leerlingen en ouders. 

De inspectie van het onderwijs waardeert de kwaliteit van het onderwijs op de Oranje Nassauschool te Zwammerdam als 'Goed'. Ze hebben tien van de veertien  standaarden als goed beoordeeld.

Sinds 2016 is de Oranje Nassau een Excellente School voor wetenschap & technologie en sinds 2022 voor het hele onderwijsconcept Leren Zichtbaar Maken (zie rapporten inspectie).

Terug naar boven