Basisschool Oranje Nassau

Buitendorpstraat 1 2471 AW Zwammerdam

  • Schoolfoto van Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Basisschool Oranje Nassau

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat een leerkracht een dag niet inzetbaar is. Buitengewoon verlof, ziekte, studie etc. kunnen hieraan ten grondslag liggen. De leerkracht moet dan vervangen worden. Het vinden van vervangers voor afwezige leerkrachten is geregeld door middel van de vervangingspool.

Incidenteel kan vervanging een probleem opleveren. Als het niet lukt een vervanger te vinden, maken SCOPE scholen gebruik van een intern noodplan. In zo’n geval wordt gezocht naar interne oplossingen. Deze kunnen bestaan uit het inzetten van parttime leerkrachten of het doorschuiven van een leerkracht naar een andere groep. Het beleid is er op gericht zoveel mogelijk te voorkomen dat kinderen naar huis moeten worden gestuurd. Het bestuur van SCOPE scholengroep is aangesloten bij het RegionaalTransfercentrum ‘Cella’ (RTC Cella).

Helaas gebeurt het regelmatig dat ook de invalpool geen vervangers heeft. Dan zijn we genoodzaakt om de leerlingen van de betreffende groep thuis te laten; op een kleine school is verdelen over de andere groepen praktisch geen oplossing. Wij vinden dit niet wenselijk, maar kunnen helaas soms niet anders. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het(school)ondersteuningsplan geeft aan hoe we de zorg vorm geven.

Bijna al onze leerkrachten zijn gespecialiseerd binnen een bepaald gebied: bewegingsonderwijs, onderwijskundig ICT’er, wetenschap & technologie, Kanjertraining, opbrengstgericht taal/lezen, het jonge kind. Het ondersteunend personeel bestaat uit één conciërge (2 dagen/week) en één onderwijsassistente die leerplein 1 ondersteunt (voor een groot deel bekostigd uit de gelden voor vermindering werkdruk) en één arrangement medewerker die specifieke onderwijsondersteuning aan individuele leerlingen geeft. Totaal werken er 8 leerkrachten, 63% hiervan is parttimer. Twee leerkrachten hebben een Master en twee leerkrachten doen een master opleiding.

De ONS is partnerschool van de Marnix Academie (PABO). We bieden elk jaar plaats aan een aantal studenten van de Marnix (maximaal 5). Eén van onze leerkrachten (ICO) begeleidt deze studenten binnen onze school.

Op de Oranje Nassau werken we op leerpleinen. We hebben een leerplein 1, bestaande uit 3 stamgroepen (1,2 en 3), een leerplein 2 bestaande uit 3 stamgroepen (4,5 en 6) en een leerplein 3 bestaande uit 2 stamgroepen (7 en 8). Alle leerpleinen werken met een aantal vakken groep doorbrekend. De leerkrachten in de stamgroepen werken heel nauw samen, stemmen de lessen af, wisselen ervaringen uit en bieden de leerlingen de mogelijkheid om in een kleine groep instructie te krijgen. Bij deze vorm van werken is gedeelde verantwoordelijkheid van de leerkrachten voor alle leerlingen het uitgangspunt. We geloven in 'samenwerken' en 'samen leren'. 

Dit betekent in de praktijk

  • Instructiegroepen zijn klein, de groep die zelfstandig werkt is groot.
  • Iedere leerkracht heeft een vak-specialisatie 
  • Veel overleg en samenwerking.
  • Iedere leerkracht geeft les aan alle leerlingen op het leerplein: gedeelde verantwoordelijkheid!
  • Leerkracht is aanspreekpunt van stamgroep, maar in principe kan iedere leerkracht aangesproken worden.

De basis: Leren Zichtbaar Maken

Op de Oranje Nassau wordt gewerkt volgens de ideeën en uitgangspunten van 'Leren zichtbaar maken' (John Hattie). Bij leren gaat het om vooruitgang, ontwikkeling: iets kunnen wat je eerst niet kon, iets weten wat je eerst niet wist, iets begrijpen wat je eerst niet begreep. Het moet niet te moeilijk zijn, maar ook niet te gemakkelijk.

Wij bieden onderwijs aan dat bewezen effectief is. Wij vinden het belangrijk om te doen wat echt werkt. Kenmerkend hiervoor is het geven en ontvangen van feedback, werken vanuit theorie en kennis, hoge verwachtingen hebben, inzicht krijgen in je leerproces en in de te behalen doelen, weten wat je volgende stap is en samen leren en werken. Wij bieden kinderen inzicht in hun leer- en gedragsontwikkeling en betrekken leerlingen actief bij hun leerproces. Dit doen wij door leerlingen inzicht te geven in wat zij al weten, wat zij gaan leren en door feedback te geven tijdens en na het leerproces. Ook laten wij leerlingen zelf leerverwachtingen uitspreken ten aanzien van hun prestaties. Daarbij horen ook succescriteria: de voorwaarden waarmee we (ook leerlingen) ons werk kunnen beoordelen. Pas dan weet je of het doel bereikt is (als je geen fouten meer maakt, ben je niet meer met leren bezig).

Alle leervorderingen houden we met elkaar (leerkracht/leerling) bij in een portfoliomap

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaande urentabel is een richttabel. Het kan zijn dat hier in voorkomende gevallen van wordt afgeweken. Vaak heeft dat te maken met didactische keuzes van de leerkracht. Op de Oranje Nassau wordt thematisch zaakvakken onderwijs gegeven. Elk thema wordt schoolbreed van vakantie tot vakantie behandeld en gezamenlijk afgesloten. GO! biedt die vaardigheden, waardoor kinderen leren op een andere manier te denken. Ze leren niet om enkel kennis te reproduceren, maar om de wereld om hen heen te begrijpen en de kennis toe te passen en onderling verbanden te zien. Daarnaast leren ze om vragen te stellen vanuit hun eigen interesse en om zelf na te denken. En dat dankzij geïntegreerd onderwijs dat in samenhang wordt aangeboden vanuit interessante thema's met een internationaal karakter.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We proberen op De Oranje Nassau tegemoet te komen aan zoveel mogelijk zorgvragen. In veel gevallen hebben we zelf voldoende expertise in huis om een begeleidingsplan te maken. Soms maken we echter ook gebruik van de expertise binnen ons netwerk.

Op de Oranje Nassau werken groepsleerkrachten met een eigen specialisme, welke ingezet kunnen worden in het schoolbelang. In de eerste plaats is de leerkracht verantwoordelijk voor de leerlingenzorg binnen de groep. Wanneer er bij leerlingen problemen worden gesignaleerd op cognitief en/ of sociaal gebied, wordt er gekeken of speciale ondersteuning nodig is. Eventueel wordt een deskundige van buiten de school gevraagd om mee te denken of te komen observeren. Dit gebeurt uiteraard niet zonder uw medeweten. Ouders worden altijd uitgenodigd om als gesprekspartner aan te sluiten en mee te denken. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Inclusief als het kan, exclusief als het moet.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op leerplein 1 hanteren we een thematisch onderwijsaanbod van betekenisvolle samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van de kinderen. Gedurende het schooljaar is daarin een opklimming in moeilijkheidsgraad zichtbaar en wordt het aanbod in 3 instructieniveaus aangeboden. Dit alles is vertaald naar een weekplanning die in de praktijk duidelijk herkenbaar is. Om dit te kunnen realiseren is het van belang dat de leerkrachten goed zicht hebben op de ontwikkeling van hun kinderen ten aanzien van die doelen. Een goed kindvolgsysteem is hierbij essentieel. Vervolgens beschikken leerkrachten over organisatorische, didactische, instructie- en interactievaardigheden om het aanbod op de juiste wijze aan de kleuters aan te bieden.

Vanuit passend onderwijs zien wij het als onze taak om aandacht te hebben voor een versterkt taal- en rekenaanbod. Hierbij stellen we onszelf het doel om taal-, reken- en onderwijsachterstanden bij kinderen zoveel mogelijk te voorkomen, vroegtijdig op te sporen en aan te pakken. Hierbij wordt ook samengewerkt met het team Passend Onderwijs van onze stichting SCOPE Scholengroep

Er is een goed contact tussen Junis Kinderopvang en Oranje Nassau.

Terug naar boven