Rooms Katholieke Basisschool Sint Lidwina

Zwaagdijk 423 1685 PD Zwaagdijk-West

  • Ons onderwijs is geslaagd als we kinderen zien met glinsterende ogen, omdat het plezier heeft, zich fijn voelt en nieuwsgierig is.
  • Wij werken aan een aanbod ICT, wetenschap en techniek. Onze leerlingen leren o.a. programmeren in Scratch.
  • Naast de basisvaardigheden besteden wij ook aandacht aan sociale vaardigheden en actief burgerschap. Prins en prinses Carnaval!
  • Wij leren onze leerlingen iets voor het leven: creativiteit, flexibiliteit, samenwerken, initatief nemen en meer.
  • Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. Wat kan ik al goed? Wat wil ik nog graag leren?

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets?

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen van groep 8 een eindtoets. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht (de school) geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Doorstroomtoets

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de naam van de toets. De ‘eindtoets’ wordt dan‘doorstroomtoets’. Met de nieuwe naam wordt duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Ook in het vervolgonderwijs kan een leerling nog wisselen van onderwijstype en zo de best passende plek vinden. (Bron Rijksoverhied)

Onze school zal gebruik maken van de IEP doorstroomtoets.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden op diverse wijzen gemeten. Allereerst d.m.v. observaties en waarnemingen van de leerkrachten. Daarnaast wordt het werk van de kinderen op verschillende manieren beoordeeld, door het na te kijken of door er samen met de leerling op te reflecteren. Om op structurele wijze de voortgang van kinderen in kaart te kunnen brengen worden er regelmatig toetsen afgenomen die voortkomen uit de methodes die worden gehanteerd. Deze toetsen sluiten naadloos aan op het aanbod wat de leerlingen hebben ontvangen.

Wij hebben tot en met schooljaar 2022-2023 gewerkt met het de toetsen van Cito. In januari en juni worden vanaf groep 3 Cito-toetsen afgenomen op de leergebieden rekenen, lezen en taal. De toetsuitslagen worden verwerkt binnen het leerlingvolgsysteem Parnassys. Het team analyseert de gegevens en stelt vast waar nog ontwikkeling nodig is. Middels korte, haalbare doelen wordt vervolgens gewerkt aan verbetering. Vanaf het schooljaar 2023-2024 werken wij met het Iep leerlingvolgsysteem.

De sociaal emotionele ontwikkelingen brengen wij in kaart d.m.v. Zien!. Zien! is onderdeel van ons leerlingvolgsysteem ParnasSys.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Sint Lidwina hebben wij kleine klassen. Jaarlijks stroomt er een klein aantal leerlingen uit naar het VO. Hierdoor kan er uit de resultaten geen gemiddelde worden geformuleerd wat recht doet aan ons onderwijs.

Al vrij vroeg in het schooljaar ontvangen onze groep 8 leerlingen het voorlopige basisschooladvies. Om dit te kunnen formuleren wordt aan het begin van groep 8 de NIO toets (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) afgenomen. Omdat wij de mogelijkheden van onze leerlingen breder in kaart willen brengen gaat de NIO bij ons altijd gepaard met een vragenlijst waarmee de sociaal emotionele ontwikkeling in beeld wordt gebracht. Aspecten als doorzettingsvermogen, motivatie en gedrag in groepsverband, zijn zaken die wij van essentieel belang vinden bij de bepaling van het schooladvies. 

Om een goed beeld van onze leerlingen te krijgen, nemen wij tweemaal per jaar onafhankelijke toetsen af middels het IEP leerlingvolgsysteem en maken de kinderen met regelmaat methodetoetsen. Deze worden door de leerkrachten geanalyseerd en geregistreerd. Daarnaast observeren wij elke dag onze leerlingen en houden wij kindgesprekken met hen en oudergesprekken met de ouders. Deze informatie geeft ons een totaalbeeld van de capaciteiten van het kind. Deze intensieve samenwerking maakt het voor ons mogelijk om zoveel mogelijk onderwijs op maat te bieden. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een kind komt pas tot ontwikkeling als het zich prettig voelt in zijn omgeving. Voor de schoolse omgeving betekent dit dat het onze taak is om altijd te investeren in een goed pedagogisch klimaat. In een sociaal veilige omgeving kan het kind zichzelf vormen tot wie het graag wil zijn. Deze persoonsvorming duiden we aan met de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het gaat hier om het ontwikkelen van bijvoorbeeld zelfvertrouwen, een positief kritische houding, de omgang met anderen, etc. Jaarlijks wordt bij onze leerlingen gecontroleerd hoe zij zelf vinden dat het gesteld is met het pedagogisch klimaat op de Sint Lidwinaschool. Voelen zij zich daadwerkelijk veilig binnen de school, binnen hun klas en bij hun leerkracht? 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positief zelfbeeld
  • Vertrouwen in de omgeving
  • Aandacht voor de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Gedurende schooljaar 2021-2022 heeft de onderwijsinspectie het 4 jaarlijkse onderzoek uitgevoerd. Het huidige inspectiekader doet onderzoek op bestuursniveau en valideert de onderzoeksresultaten door middels een steekproef een aantal scholen te bezoeken. Het bestuur SKO-WF en hierdoor ook basisschool Sint Lidwina heeft de beoordeling GOED gekregen. Dit gebeurt niet vaak dus we zijn met z'n allen uiterst trots op het bereikte resultaat. Klik op de link voor het volledige inspectierapport.

Terug naar boven