Rooms Katholieke Basisschool Sint Lidwina

Zwaagdijk 423 1685 PD Zwaagdijk-West

  • Ons onderwijs is geslaagd als we kinderen zien met glinsterende ogen, omdat het plezier heeft, zich fijn voelt en nieuwsgierig is.
  • Wij werken aan een aanbod ICT, wetenschap en techniek. Onze leerlingen leren o.a. programmeren in Scratch.
  • Naast de basisvaardigheden besteden wij ook aandacht aan sociale vaardigheden en actief burgerschap. Prins en prinses Carnaval!
  • Wij leren onze leerlingen iets voor het leven: creativiteit, flexibiliteit, samenwerken, initatief nemen en meer.
  • Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. Wat kan ik al goed? Wat wil ik nog graag leren?

Het team

Toelichting van de school

Op de Sint Lidwina werkt een professioneel team. Dit team bestaat momenteel uit de volgende personen:

Directeur: Liesbeth Zut

Intern begeleider: Kris Koenis / Kim Westveer-de Graaff

Groepsleerkrachten onderbouw: Annet Wever en Inge Yildrim-Kappelhof

Groepsleerkrachten middenbouw: Lyda Bank en Petra Hooijschuur

Groepsleerkrachten bovenbouw: Bjorn Groot en Annemiek Schouten

Onderwijsassistent: Amber Helder

Vakleerkracht gym: Jos Vlaar

Vakleerkracht muziek: Lieuwe de Jong

Ons team werkt continu aan de professionalisering van ons onderwijs. Zo volgen zij diverse opleidingen en cursussen. De geplande scholing leest u terug in ons schoolplan en jaarplan welke u terugvindt op onze website: http://www.skowf.nl/site/stlidwinaschool

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In het geval van kortdurend verlof wordt de vervanging over het algemeen intern opgelost. Als dit niet mogelijk is wordt hiervoor een vervanger aangesteld die werkzaam is binnen ons bestuur, SKO West-Friesland. In het geval van langdurig verlof wordt in eerste instantie binnen het bestuur gekeken of er een leerkracht beschikbaar is. Als dit niet het geval is zal de vervanging intern en extern worden uitgezet als vacature. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken in combinatiegroepen die worden geleid door onderstaande leerkrachten.

Groep 1-2-3: Annet Wever (ma t/m do) en Inge Yildrim-Kappelhof (vr)

Groep 4-5-6: Lyda Bank (di t/m vr) en Petra Hooijschuur (ma, di, do en vr)

Groep 7-8: Annemiek Schouten (ma) en Bjorn Groot (di t/m vr)

Onderwijsassistent: Amber Helder (ma- en wo ochtend)

Onze leerkrachten zijn, in samenwerking met de onderwijsassistent, intern begeleider en directie, goed in staat om onderwijs op verschillende niveaus aan te bieden. De diversiteit van onze leerlingen zien wij als kans om alle kinderen het onderwijs te geven wat aansluit op de fase in de ontwikkeling waar ze op dat moment zitten. Als we zien dat leerlingen uit verschillende groepen overeenkomsten hebben in hun leerdoelen worden deze ook groepsoverstijgend gebundeld. Door deze flexibele houding is het mogelijk om ieder kind zo passend mogelijk onderwijs te bieden. Daarnaast is één van onze leerkracht gecertificeerd ICT coach en Snappet coach. Hij begeleidt leerkrachten m.b.t. ICT vaardigheden maar werkt ook aan beleid m.b.t. ICT in het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Alle activiteiten in groep 1-2 sluiten aan op de leeftijd en de belevingswereld van deze kinderen.

De sociaal emotionele ontwikkeling staat in het teken van persoonsvorming. Wie ben je als persoon? Hoe ga je om met de ander? Hoe ga je om met je emoties? Hoe kan je weerbaar zijn? etc.

Activiteiten rondom beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid zijn over het algemeen kringactiviteiten waarin op een speelse wijze interesse wordt gewekt voor letters en cijfers, voor het latere lezen en rekenen.

Tijdens spelen en werken kunnen kinderen kiezen uit diverse activiteiten. Bouwen, knutselen, puzzelen, rollenspel, etc. Dit spel vindt plaats in diverse inspirerende hoeken in het lokaal.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wereldoriëntatie bestaat uit de volgende vakgebieden:

- Aardrijkskunde

- Geschiedenis

- Natuur en techniek

Wij hebben ervoor gekozen om via de methode Leskracht deze vakgebieden geïntegreerd aan te bieden, door te werken vanuit thema's. Vanuit een overkoepelend thema is er aandacht voor al deze vakgebieden en de doelen die daarbij horen. Wij creëren hierdoor een grotere betrokkenheid bij onze leerlingen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op onze school staat het kind centraal. Dit betekent dat wij ons onderwijs zo inrichten dat leerlingen zoveel mogelijk bij hun eigen leerproces zijn betrokken. Dit doen wij door elke dag feedback aan hen te geven, niet alleen op resultaten maar vooral ook op de weg ernaartoe.

Op de Sint Lidwina willen wij kinderen kansen bieden om ze vooruit te helpen in hun ontwikkeling. Wij bieden onze kinderen zoveel mogelijk passend onderwijs. Stappen die hierbinnen worden gezet, worden altijd overlegd met het kind en de ouders/verzorgers.

Op onze school werkt een intern begeleider die verantwoordelijk is voor de zorg en begeleiding. Hij/zij ondersteunt en coacht leerkrachten bij het geven van passend onderwijs. De directie is eindverantwoordelijk en overlegt wekelijks met de intern begeleider om op de hoogte te blijven van de ontwikkeling van onze leerlingen. 

Onze school valt onder samenwerkingsverband Passend Onderwijs West-Friesland. Informatie hierover is te vinden op hun website.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We vinden het belangrijk dat kinderen zo lang mogelijk nabij thuis naar school kunnen blijven gaan. Daarom bieden wij waar nodig de mogelijkheid voor kinderen om zich te ontwikkelen op een eigen leerlijn. Voordat deze leerlijn wordt vastgesteld wordt nauwkeurig bepaald op welk niveau het aanbod moet worden ingestoken. Waar kinderen extra ondersteuning nodig hebben vraagt dit om een uitstekende samenwerking en onderlinge communicatie van leerkrachten uit de verschillende groepen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen de Sint Lidwinaschool is een Spelenderwijsgroep gevestigd van kinderopvangorganisatie 't Herdertje. Op de dinsdag- en donderdagochtend zijn kinderen vanaf 2 jaar welkom om deel te nemen. Spelenderwijs op weg naar school is een samenwerking tussen de peuter- en de kleuterleerkrachten. Door deze samenwerking kunnen we inspelen op de individuele ontwikkeling van ieder kind. Wanneer peuters klaar zijn voor nieuwe uitdagingen doen zij mee met activiteiten in de kleuterklas, zoals kring- of spelactiviteiten. Jonge kleuters die nog erg moeten wennen, kunnen zich even terugtrekken op de peutergroep om tot rust te komen als zij daar behoefte aan hebben.   

De gemeente heeft voor deze kinderopvangvoorziening een aantal subsidieplaatsen beschikbaar gesteld voor ouders/verzorgers die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Meer informatie hierover kan worden ingewonnen bij kinderopvangorganisatie 't Herdertje. 

Terug naar boven