Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken in combinatiegroepen die worden geleid door onderstaande leerkrachten.
Groep 1-2-3: Annet Wever (ma t/m do) en Inge Yildrim-Kappelhof (vr)
Groep 4-5-6: Lyda Bank (di t/m vr) en Petra Hooijschuur (ma, di, do en vr)
Groep 7-8: Annemiek Schouten (ma) en Bjorn Groot (di t/m vr)
Onderwijsassistent: Amber Helder (ma- en wo ochtend)
Onze leerkrachten zijn, in samenwerking met de onderwijsassistent, intern begeleider en directie, goed in staat om onderwijs op verschillende niveaus aan te bieden. De diversiteit van onze leerlingen zien wij als kans om alle kinderen het onderwijs te geven wat aansluit op de fase in de ontwikkeling waar ze op dat moment zitten. Als we zien dat leerlingen uit verschillende groepen overeenkomsten hebben in hun leerdoelen worden deze ook groepsoverstijgend gebundeld. Door deze flexibele houding is het mogelijk om ieder kind zo passend mogelijk onderwijs te bieden. Daarnaast is één van onze leerkracht gecertificeerd ICT coach en Snappet coach. Hij begeleidt leerkrachten m.b.t. ICT vaardigheden maar werkt ook aan beleid m.b.t. ICT in het onderwijs.
Alle activiteiten in groep 1-2 sluiten aan op de leeftijd en de belevingswereld van deze kinderen.
De sociaal emotionele ontwikkeling staat in het teken van persoonsvorming. Wie ben je als persoon? Hoe ga je om met de ander? Hoe ga je om met je emoties? Hoe kan je weerbaar zijn? etc.
Activiteiten rondom beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid zijn over het algemeen kringactiviteiten waarin op een speelse wijze interesse wordt gewekt voor letters en cijfers, voor het latere lezen en rekenen.
Tijdens spelen en werken kunnen kinderen kiezen uit diverse activiteiten. Bouwen, knutselen, puzzelen, rollenspel, etc. Dit spel vindt plaats in diverse inspirerende hoeken in het lokaal.
Wereldoriëntatie bestaat uit de volgende vakgebieden:
- Aardrijkskunde
- Geschiedenis
- Natuur en techniek
Wij hebben ervoor gekozen om via de methode Leskracht deze vakgebieden geïntegreerd aan te bieden, door te werken vanuit thema's. Vanuit een overkoepelend thema is er aandacht voor al deze vakgebieden en de doelen die daarbij horen. Wij creëren hierdoor een grotere betrokkenheid bij onze leerlingen.
Op onze school staat het kind centraal. Dit betekent dat wij ons onderwijs zo inrichten dat leerlingen zoveel mogelijk bij hun eigen leerproces zijn betrokken. Dit doen wij door elke dag feedback aan hen te geven, niet alleen op resultaten maar vooral ook op de weg ernaartoe.
Op de Sint Lidwina willen wij kinderen kansen bieden om ze vooruit te helpen in hun ontwikkeling. Wij bieden onze kinderen zoveel mogelijk passend onderwijs. Stappen die hierbinnen worden gezet, worden altijd overlegd met het kind en de ouders/verzorgers.
Op onze school werkt een intern begeleider die verantwoordelijk is voor de zorg en begeleiding. Hij/zij ondersteunt en coacht leerkrachten bij het geven van passend onderwijs. De directie is eindverantwoordelijk en overlegt wekelijks met de intern begeleider om op de hoogte te blijven van de ontwikkeling van onze leerlingen.
Onze school valt onder samenwerkingsverband Passend Onderwijs West-Friesland. Informatie hierover is te vinden op hun website.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We vinden het belangrijk dat kinderen zo lang mogelijk nabij thuis naar school kunnen blijven gaan. Daarom bieden wij waar nodig de mogelijkheid voor kinderen om zich te ontwikkelen op een eigen leerlijn. Voordat deze leerlijn wordt vastgesteld wordt nauwkeurig bepaald op welk niveau het aanbod moet worden ingestoken. Waar kinderen extra ondersteuning nodig hebben vraagt dit om een uitstekende samenwerking en onderlinge communicatie van leerkrachten uit de verschillende groepen.
Binnen de Sint Lidwinaschool is een Spelenderwijsgroep gevestigd van kinderopvangorganisatie 't Herdertje. Op de dinsdag- en donderdagochtend zijn kinderen vanaf 2 jaar welkom om deel te nemen. Spelenderwijs op weg naar school is een samenwerking tussen de peuter- en de kleuterleerkrachten. Door deze samenwerking kunnen we inspelen op de individuele ontwikkeling van ieder kind. Wanneer peuters klaar zijn voor nieuwe uitdagingen doen zij mee met activiteiten in de kleuterklas, zoals kring- of spelactiviteiten. Jonge kleuters die nog erg moeten wennen, kunnen zich even terugtrekken op de peutergroep om tot rust te komen als zij daar behoefte aan hebben.
De gemeente heeft voor deze kinderopvangvoorziening een aantal subsidieplaatsen beschikbaar gesteld voor ouders/verzorgers die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Meer informatie hierover kan worden ingewonnen bij kinderopvangorganisatie 't Herdertje.