Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs

Meetketting 1 1689 XD Zwaag

  • De school voor Daltononderwijs in de Bangert & Oosterpolder
  • Schoolfoto van Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs
  • Schoolfoto van Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs
  • Schoolfoto van Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs
  • Schoolfoto van Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Alle leerkrachten gebruiken leerstofmethodes en –methodieken om de lesstof over te dragen aan de kinderen. Na elk leerstofblok volgt er een methodegebonden toets. De leerkracht analyseert deze toets en verwerkt de resultaten in een overzicht. De te ondernemen stappen zijn terug te vinden in de dagplanning.

Daarnaast nemen we CITO toetsen af (januari en juni) m.b.t. de vakgebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen. De resultaten worden verwerkt in Parnassys, ons digitale kindvolgsysteem. Toetsing vindt klassikaal plaats. Bij het toetsen worden geen aanwijzingen gegeven, maar wordt gehandeld volgens de handleiding van CITO.

In groep 4,6 en 8 wordt de NSCCT afgenomen door de intern begeleider. Deze test geeft een indicatie van het leerpotentieel van de leerling. IN vergelijking met de resultaten van de CITO toetsen kunnen we zien of we een passend aanbod bieden waardoor de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. 

De leerlingen van groep 8 doen mee aan de IEP Eindtoets.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Een advies vormen begint in groep 7. Aan het einde van groep 7 vindt er een ontwikkelgesprek plaats tussen de leerkracht, ouders en het kind. Hierin wordt benoemd waar het kind al sterk in is en waarin het zich verder kan ontwikkelen. Tevens wordt benoemd waar het kind nog aan gaat werken in groep 8.

De procedure voor de advisering voor het voortgezet onderwijs

Dit schooljaar maken kinderen in groep 8 de doorstroomtoets waarbij wordt verwacht dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets blijft ontwikkelen. Er is één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school, zodat alle leerlingen evenveel kans hebben op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies. De stappen van het schooladvies en de toets:

  1. Leerlingen ontvangen in december hun voorlopig schooladvies. Dit advies is gebaseerd op de instelling van de leerling in de klas, werkhouding, taakaanpak, inzet en motivatie; de input van ouders de input van de leerkracht van het voorgaande jaar en de portfolio verslagen; de uitslagen van de methode en Cito toetsen; de uitslagen van de NSCCT.
  2. Leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets.
  3. Uiterlijk 15 maart ontvangen wij de uitslag van de doorstroomtoets. 
  4. Bij een hoger toetsadvies wordt het schooladvies bijgesteld of nader toegelicht. Dit gaat in samenspraak met de ouders. Zij ontvangen uiterlijk 24 maart het bijgestelde schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. 
  5. Tussen 25 maart en 31 maart melden de ouders hun kind aan op de middelbare school naar keuze

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Opvoeden voor een democratische samenleving

Hoe overbruggen we meningsverschillen? Hoe lossen we conflicten op een goede manier op? Staan we open voor mensen die ‘anders’ zijn dan wij? We voeden onze leerlingen op voor een democratische samenleving die gekenmerkt wordt door verschillen.

Een samenleving waarin niet alleen rekenen en taal belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd is onze samenleving gebaat bij burgers die zich verantwoordelijk opstellen, die vaardig en vreedzaam om kunnen gaan met verschillen en conflicten.

En dat geldt ook voor de school: ook de school is gebaat is bij actieve, zorgzame, initiatiefrijke en verantwoordelijke leerlingen. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee leerlingen en leerkrachten naar school gaan, maar zorgt ook voor een positief werkklimaat en daarmee voor een goed rendement. Voor scholen die vinden dat onderwijs ook betekent kinderen te helpen vormen tot ‘een goed mens’ is er De Vreedzame School. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • positieve, zorgzame omgang
  • democratisch beslissen
  • constructieve oplossing zoeken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven