Wij hanteren op onze school het gedragsprotocol. In dit protocol is beschreven hoe wij handelen op het gebied van pesten, ernstig storend of agressief gedrag, seksuele intimidatie, discriminatie, lichamelijk geweld, gebruik van persoonlijke gegevens, gebruik van computer/internet/mobiele telefoon en gebruik van sociale media. Ouders kunnen dit gedragsprotocol terugvinden op onze website: www.roalddahlschool.nl onder algemene informatie/protocollen.
Mocht er ondanks de protocollen naar mening van de ouder iets niet correct verlopen, kan de ouder een klacht in eerste instantie op school bespreken met de leerkracht. Wanneer dit geen oplossing heeft geboden, kan contact opgenomen worden met de directeur of de interne contactpersoon.
Indien het interne traject geen oplossing biedt, dan kan de klacht worden besproken met de externe vertrouwenspersoon of uiteindelijk worden behandeld door de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs. Onze school is aangesloten bij de Geschillencommissie Bijzonder onderwijs. De functie van externe vertrouwenspersoon is ondergebracht bij de GGD Hollands Noorden. De adresgegevens staan in de schoolgids.
Interne contactpersoon
De interne contactpersoon is binnen de school de aangewezen functionaris voor de eerste opvang van leerlingen en of ouders/verzorgers die een klacht hebben. Bij klachten op het gebied van ongewenst gedrag verwijst de contactpersoon naar de externe vertrouwenspersoon en helpt ouders/verzorgers en of leerlingen eventueel het eerste contact te leggen. Daarnaast heeft de interne contactpersoon een taak op het gebied van het verbeteren van het schoolklimaat en de veiligheid op scholen. Onze interne contactpersonen staan vermeld in onze schoolgids op pagina 37.
Externe vertrouwenspersoon
Een externe vertrouwenspersoon heeft vooral een taak in de opvang en hulpverlening. De externe vertrouwenspersoon begeleidt en ondersteunt ouders/verzorgers en leerlingen van de school bij de behandeling van klachten waarbij er sprake is van ongewenst gedrag en heeft tevens een informatieve functie voor medewerkers van de school. Van ongewenst gedrag is onder andere sprake in geval van seksuele intimidatie, pesten, discriminatie, agressie en geweld. De externe vertrouwenspersoon is er alleen voor klachten van ouders/verzorgers en leerlingen tegen medewerkers van een school en bij klachten die ontstaan tussen leerlingen onderling. De externe vertrouwenspersoon is er niet voor klachten die in de thuissituatie spelen. Indien een medewerker van de school advies en begeleiding nodig heeft, dan wordt verwezen naar de arbodienst van de school. Tevens levert de externe vertrouwenspersoon een bijdrage aan activiteiten gericht op het voorkomen van ongewenst gedrag door bijvoorbeeld het geven van voorlichting en presentaties voor bijvoorbeeld ouders/verzorgers, interne contactpersonen en leerkrachten. ?
Indien u als ouder/verzorger, leerling of medewerker van een school een klacht aangaande ongewenst gedrag heeft, kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. Deze kijkt hoe de klacht het beste aangepakt kan worden. In eerste instantie zal er altijd geprobeerd worden een oplossing te zoeken tussen ouders/verzorgers, leerlingen en school. Indien dit niet lukt, kan overwogen worden een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. De externe vertrouwens-persoon kan de kla(a)g(st)er eventueel begeleiden bij alle stappen. ?
Voor onze school zijn mevrouw Inez Ursem en mevrouw E. Labree de externe vertrouwenspersonen. Ze zijn werkzaam bij de GGD Hollands Noorden, het telefoonnummer is 088-0100555. Bereikbaarheid: de externe vertrouwenspersonen kunt u schriftelijk dan wel telefonisch bereiken. U kunt een brief sturen waarin u uw klacht vermeldt (zie adressenlijst). Vergeet hierin a.u.b. niet uw telefoonnummer te vermelden, zodat u terug gebeld kan worden. (bij het gebruik van dit adres geldt binnen de GGD een speciaal protocol voor behandeling van post en archivering ter bescherming van de privacy van betrokkenen). ?
Geschillencommissie bijzonder onderwijs
Indien intern op school geen oplossing wordt gevonden of de klacht niet naar tevredenheid van kla(a)g(st)er wordt opgelost, kan de klacht voorgelegd worden aan de geschillencommissie. De geschillencommissie neemt na ontvangst van de schriftelijke klacht deze – mits de klacht qua termijn en inhoud – ontvankelijk is, in behandeling. Beide partijen (kla(a)g(st)er en school) worden altijd in de gelegenheid gesteld hun mening te geven (hoor en wederhoor). Na behandeling van het geschil, doet de geschillencommissie uitspraak en geeft een advies aan het bestuur van de school. Het bestuur van de school beslist uiteindelijk wat er met dit advies gebeurt. De geschillencommissie heeft een reglement en een eigen klachtenregeling die u via de website van de stichting kunt inzien. Let op: Een klachtenbrief per mail is niet voldoende. U dient de (ondertekende) klachtenbrief ook altijd per post te versturen (zie de adressenlijst)