Michaëlschool

Zuidervaart 61 1846 LG Zuidschermer

  • Schoolfoto van Michaëlschool
  • Schoolfoto van Michaëlschool
  • Schoolfoto van Michaëlschool
  • Schoolfoto van Michaëlschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Door het kleine aantal leerlingen per groep is de eindtoetsscore sterk wisselend per jaar. We zijn een kleine school dus de score  van individuele kinderen heeft direct invloed op de resultaten. Uitschieters beïnvloeden de score sterk.
In schooljaar 2020-2021 was de score, ondanks de corona maatregelen, naar verwachting.
In schooljaar 2021-2022 is de score heel hoog ( 100% HAVO) omdat 1 leerling de IEP eindtoets heeft gedaan.

Alle kinderen van betreffende groepen hebben op onze school een goede leerontwikkeling doorgemaakt, passend bij hun eigen situatie

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als team houden we de ontwikkeling van de kinderen zo goed mogelijk in de gaten.

Het aanbod van de kinderen in groep 1-2 is gebaseerd op de thema's van Kleuteruniversiteit. Dit wordt aangevuld met vakspecifieke input vanuit het CPS. De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd middels het leerlingvolgsysteem MijnKleutergroep.Verslagen van gesprekken en van extern specialisten worden vastgelegd in Parnassys.

In de groepen 3 t/m 8 worden kinderen gevolgd in hun ontwikkeling. Als eerst zijn er natuurlijk de dagelijkse checks van de leerkrachten (korte termijn) en de methodetoetsen (middellange termijn). Daarnaast gebruiken wij de methode onafhankelijke toetsen van IEP op de onderdelen rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen om de lange termijn kennis van de kinderen te volgen. De ontwikkeling van jouw kind kan grafisch worden weergegeven, in deze grafiek wordt de groei van de kinderen weer gegeven. Alle toetsgegevens worden opgeslagen in het leerlingvolgsysteem Parnassys.

Ieder jaar observeren de leerkrachten de kinderen op aanwezigheid van dyslexie. Opvallende kinderen worden getest door de intern begeleider of verwezen naar het vergoede dyslexietraject. De stappen die we ondernemen om dyslexie te signaleren en de juiste hulp te bieden, staan beschreven in ons dyslexieprotocol.

Behalve de ontwikkeling op cognitief (leer) gebied houden we ook de sociaal-emotionele ontwikkeling in de gaten. Een goed contact met de ouders is daarbij van groot belang. Als je kind ergens mee zit, geplaagd wordt of bepaalde angsten heeft, is het voor ons belangrijk om dat van je te horen.Voor het in kaart brengen van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we het toetsinstrument Zien en de hoofd-hart-handen toets van IEP. Door antwoord te geven op een aantal vragen wordt door de leerkracht in beeld gebracht hoe het kind functioneert op de gebieden werkhouding, gedrag, emotionele stabiliteit en sociaal gedrag. Vanaf groep 5 vullen ook de kinderen zelf op de computer een vragenlijst in. Dat leidt tot uitspraken over hun zelfvertrouwen, werkhouding, hun relaties met de leerkracht en medeleerlingen en het beeld dat ze van de school hebben. De resultaten van deze toets worden teambreed besproken, samen zijn wij verantwoordelijk voor alle kinderen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als kinderen gedurende lange tijd bij ons op school zijn, is ons duidelijk welk type Voortgezet Onderwijs geschikt is voor hun verdere ontwikkeling. Gedurende hun hele schoolloopbaan worden de kinderen immers gevolgd en getoetst met gebruik van methode gebonden en toetsen uit ons leerlingvolgsysteem. Samen met ouders hebben we hier gesprekken over.

Als school willen we dat ieder kind op de vervolgschool terecht komt die het beste bij hem of haar past. Daarom vinden wij een zorgvuldig begeleidingstraject belangrijk.Begin van het schooljaar worden ouders van groep 8 geïnformeerd over het tijdpad. Bij de oudergesprekken aan het eind van groep 7 geeft de leerkracht een voorlopig schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Na de toetsen van het leerlingvolgsysteem in januari groep 8 volgt het definitieve schooladvies.

De doorstroomtoets voor het basisonderwijs vindt in februari plaats. In de meeste gevallen zal de uitkomst van deze doorstroomtoets een bevestiging zijn van het schooladvies. Mocht de uitkomst van de doorstroomtoets hoger zijn dan het schooladvies, dan is de school wettelijk verplicht tot het heroverwegen van het advies. Dit leidt niet automatisch tot het verhogen van het advies. Als de uitslag van de doorstroomtoets lager is dan het schooladvies, kan het nooit naar beneden bijgesteld worden.  

Aanmelding voor een school voor VO wordt door de ouders gedaan. Wij adviseren ouders om op verschillende scholen informatie in te winnen.Na de aanmelding door de ouders neemt de school voor VO contact op met de directeur van onze school. De school verstrekt gegevens over het aangemelde kind. Dit gaat door middel van een digitaal systeem (OSO=overdracht service onderwijs). Ouders moeten toestemming geven voor wij informatie over kinderen doorgeven aan het VO. Nadat het kind is geplaatst, is er nog steeds contact tussen het VO en de basisschool. We krijgen gedurende het eerste jaar ook de resultaten toegestuurd. 

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Verbonden met de mensen en de wereld om je heen. Op de Michaël streven wij naar het laten opgroeien van verantwoordelijke burgers van de toekomst. De context van de kinderen speelt hierin een grote rol. Ouders en alle volwassenen om de kinderen heen zijn een voorbeeld voor de kinderen waaraan ze zich kunnen spiegelen.

Vertrouwen in jouw groei en ontwikkeling. Ook in jouw sociale ontwikkeling hebben we alle vertrouwen. Wij zien het als onze taak om jou, samen met je ouders, hiervoor de juiste handvaten aan te bieden.

Verantwoordelijk voor jezelf, de mensen en de wereld om je heen. Op de Michaël leren wij kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun eigen handelen. Wij helpen kinderen met het krijgen van inzicht in de emoties en gevoelens van de ander. We leren de kinderen zich verantwoordelijk te voelen voor hun leefomgeving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbonden
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In november 2022 heeft er een breed kwaliteitsonderzoek plaatsgevonden op de Michaëlschool. Het resultaat van dit inspectiebezoek was onvoldoende. In het schoolplan kunt u lezen welke actiepunten wij uit dit bezoek gehaald hebben.

In november 2023 zal de onderwijsinspectie opnieuw een onderzoek uitvoeren.

Terug naar boven