Michaëlschool

Zuidervaart 61 1846 LG Zuidschermer

  • Schoolfoto van Michaëlschool
  • Schoolfoto van Michaëlschool
  • Schoolfoto van Michaëlschool
  • Schoolfoto van Michaëlschool

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit enthousiaste en betrokken leerkrachten:

Groep 1-2-3: Juf Margreet en juf Moniek

Groep 4-5: Juf Paula en juf Anne-Maartje

Groep 6-7-8: Juf Roelie en juf Anne-Maartje

De gymlessen op ... worden gegeven door ...

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij zijn een klein team en we hebben een normaal ziekteverzuim.
Natuurlijk is er wel eens iemand ziek en het kan ook voorkomen dat iemand een dag afwezig is in verband met een scholingsbijeenkomst of een extra verlofdag heeft in verband met persoonlijke omstandigheden.

Het is goed om te weten dat Blosse Onderwijs een vervangingspool heeft met leerkrachten die kunnen invallen wanneer een collega afwezig is.
Indien er geen vervanging beschikbaar is, kunnen we u vragen de kinderen thuis of elders op te vangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw werken we thematisch waarbij de thema's sluiten aan bij de schoolbrede thema's.

We gaan uit van de zone van de naaste ontwikkeling bij de kinderen. Vanuit een voor kinderen veilige situatie werken we op basis van het spelend leren aan de brede ontwikkeling van de kinderen. Naast de ontwikkeling van taal en rekenen zijn we bezig met de motorische vorming, de creatieve ontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling en het ontwikkelen van spel en de lichamelijke ontwikkeling. Relatie, competentie en autonomie zijn hierbij de pijlers. We maken gebruik van de input van MijnKleutergroep en de Kleuteruniversiteit, aangevuld met vakspecifieke input vanuit bijvoorbeeld het CPS.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Michaëlschool maken we gebruik van diverse methodes voor de verschillende vakgebieden.

Rekenen: Getal en Ruimte Junior

Taal: Staal

Lezen: Veilig leren lezen (gr 3) en Estafette

Schrijven: Pennenstreken

Spelling: Staal

Engels: Hello World

Wereldoriëntatie: Blink Geïntegreerd *hierin worden de creatieve vakken opgenomen

Sociaal Emotionele vorming: Kwink *hierin worden de activiteiten rondom levensbeschouwing opgenomen

Burgerschap: Kwink en Blink Geïntegreerd

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de St. Michaëlschool is het kind het uitgangspunt. In een rijke leeromgeving worden de kinderen uitgedaagd tot leren.

Kinderen worden verantwoordelijk gemaakt voor eigen leer- en werkproces (kritische denk/werkhouding). Er is ruimte voor creativiteit in denken en doen (probleemoplossend denken) en voor communiceren en samenwerken. Sociale en culturele vaardigheden (burgerschap) vormen de basis voor het onderwijs. Wij bieden kinderen structuur en zorgen voor een doorlopend leerproces. Dit zien we terug in onze organisatie, methodes, thema’s en leermiddelen.

Er wordt stevig ingezet op de basisvaardigheden, taal en rekenen. We besteden speciale aandacht aan het begeleiden van taal/leesproblematiek en het geven van extra uitdaging aan kinderen die dat nodig hebben. We bieden een leeromgeving die aansluit bij de verschillende onderwijsbehoeften van onze kinderen. We volgen en begeleiden de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind gedurende de hele basisschoolperiode. Als het nodig is bieden we aangepaste leerstof en extra begeleiding.

Persoonlijke aandacht is onze kracht! Omdat de groepen klein zijn, is er ruimte en tijd voor persoonlijke aandacht of ondersteuning. Heeft uw kind extra ondersteuning nodig, dan bepalen de leerkracht en intern begeleider welk niveau van ondersteuning passend is. Indien nodig schakelen we de consulent van het samenwerkingsverband in. We bespreken zorgvuldig wat uw kind precies nodig heeft. Wie is uw kind als persoon? Wat gaat er goed? Wat gaat er minder goed? Wat is er nodig om te zorgen dat het beter gaat? In het zogeheten multidisciplinair overleg (MDO) bent u een belangrijke gesprekspartner. Hierbij is ook de consulent van het samenwerkingsverband aanwezig. Soms worden er ook andere professionals betrokken bij het MDO, bijvoorbeeld medewerkers van jeugdhulp, gemeente of zorginstellingen. Iedereen brengt zijn eigen gezichtspunt in. Zo ontstaat een gezamenlijk plan voor de juiste vervolgstappen.

Het TOP-dossier is een werkdocument dat ons praktische handvatten biedt om een leerling effectief te ondersteunen. Als ouder wordt u actief betrokken bij het invullen van het TOP-dossier. Nadat we de behoeften van uw kind goed in kaart hebben gebracht kan duidelijk worden dat het antwoord op sommige ondersteuningsvragen buiten het bereik van onze school ligt. Deze grens in ondersteuning is niet altijd scherp. Het aangeven van grenzen is maatwerk. Analyse, eerlijkheid en helderheid zijn belangrijk om de grens van het kunnen te bepalen. Uitgaand van wat uw kind nodig heeft zoeken we dan samen met u en het samenwerkingsverband een passende plek voor uw kind. We kijken samen naar wat het beste is voor uw kind. Het belangrijkste is dat het kind zich optimaal kan ontwikkelen en krijgt wat daarvoor nodig is.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 2023-2024 volgt de Taalspecialist een post HBO opleiding om haar kennis te vergroten en verbreden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is te klein om zelf voorschoolse educatie aan te kunnen bieden. In de buurt zijn diverse kinderopvangorganisaties zoals TiTa en BijBoerBas.

Terug naar boven