Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Omdat kinderen nieuwsgierig zijn en graag leren, bieden we schoolbreed thematisch onderwijs aan. Samen met de kinderen verdiepen we ons in thema’s die passen bij de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen. We spitten het hele jaar thema’s uit, waarbij vrijwel alle vakken aan bod komen. In groep 1/2 leren de kinderen vooral door spel. We leren alle kinderen op verschillende manieren presenteren.
Kinderen zetten hierbij ook digitale vaardigheden in om hun kennis te delen.
We dagen de kinderen uit om zich optimaal te ontwikkelen en gebruiken hiervoor onze instructievaardigheden. Waar nodig vragen we zowel interne als externe expertise om ons hierbij te helpen.
Dit alles bieden we aan vanuit een positief schoolklimaat. Om de groei en ontwikkeling van de kinderen optimaal in beeld te hebben is contact met ouders voor ons belangrijkVanuit de veiligheid van hun eigen gaven en talenten, willen we de kinderen uitdagen om zich te ontwikkelen en te groeien.
Met behulp van kindgesprekken leren we de kinderen hun eigen doelen te stellen. In hun eigen portfolio, wat echt een groeidocument is, krijgt dit een plek. Er is ruimte voor eigen werk van de kinderen waarin ze het resultaat van gestelde doelen kunnen bewaren en laten zien.
In de eerste twee schooljaren leren de kinderen vooral doormiddel van spel. Speleren is de methodiek die we hierbij inzetten. Heel veel doelen zijn opgenomen in de dagelijkse routines. Daarnaast worden binnen het thema allerlei lessen, mogelijkheden en hoeken vol leer- en spel elementen aangeboden. 2x in de week voegt groep 2 bij groep 3 en 4 in om samen onderzoekend te spelen en leren.
Kinderen maken hun keuzes met behulp van het digitale keuzebord. Daarnaast wordt erin groep 2 ook gewerkt met een dagtaak.
Ook wordt er groep doorbrekend samengewerkt. Als kinderen al vlot kunnen lezen, voegen ze bij de start van de dag in bij groep 3. Ook groep 7/8 ondersteunt kinderen bij het maken van een presentatie of andere activiteiten.
De Lichtkring zorgt voor een breed en op de kerndoelen gebaseerd onderwijsaanbod. We richten ons in het onderwijs op cognitieve vaardigheden, mensvaardigheden en persoonlijkheidsvorming maar ook op sociaal, emotionele en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. Op de school wordt vanuit onze christelijk overtuiging aandacht gegeven aan brede algemene ontwikkelingen in de maatschappij. We werken vanuit de methodiek van PBS deze richt zich op het aanleren van sociale vaardigheden. aansluitend maken we gebruik van de online methode Kwink. Dit is een methode voor sociaal emotionele leren inclusief burgerschap en mediawijsheid.
PBS is verbonden met alle facetten van ons onderwijs. Dit uit zich onder andere in het inzetten van de gouden en zilveren weken waarbij we positieve, samenbindende en veilige groepen willen creëren. Binnen burgerschap geven we lessen seksuele vorming vanuit de methode Wonderlijk gemaakt. We werken met passende en effectieve samenbindende methode voor taal, schrijven en rekenonderwijs. Alles- in- een is onze methode voor thematisch onderwijs. Aanvullend werken we met nieuwsbegrip en eigen teksten. We hebben passend bij Alles –in- een spellingskaarten ontworpen volgens het gedachtegoed van staal. In groep 1-4 werken we thematisch volgens de methodiek van speleren en spelezen.
Onze ambities: We starten met de methode Kwink als aanvulling op PBS. Daarnaast : verder ontwikkelen en borgen van speleren en spelezen, vastleggen in een kwaliteitskaart en onze ambities op dit gebied hierin beschrijven. Daarnaast willen we de doorgaande lijn van digitale geletterdheid vastleggen in een kwaliteitskaart en hierin ook onze ambities op dit gebied beschrijven.
Onze school heeft het Drents Verkeersveiligheidslabel. Het DVL is een kwaliteitskeurmerk voor basisscholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Belangrijk hierbij zijn de verkeerslessen op scholen, de ouderparticipatie en een verkeersveilige omgeving. Om het label te verdienen en te behouden, moet een school voldoen aan een aantal criteria:
1. Verkeerseducatie is opgenomen in het schoolplan.
2. Op school wordt gewerkt met de verkeersmethode : Streetwise van ANWB en aanbod vanuit de methode Alles in 1.
3. In elke groep worden praktische oefeningen gericht op veilig oversteken en fietsen uitgevoerd en daarnaast creatieve invullingen gerealiseerd binnen het thema en de gouden weken bij de start van het schooljaar.
4. De ouders zijn betrokken bij het verkeersonderwijs via ouders die binnen de ouderraad actief zijn. Zij zijn ondersteunend bij praktische oefeningen en zien ook toe op de verkeerssituaties rondom school.
5.De school spant zich maximaal in voor een zo veilig mogelijke schoolomgeving.
6.De school deelt informatie over verkeerseducatie met de ouders, om hen te ondersteunen in de opvoeding op het gebied van verkeer.
7. In groep 8 organiseren ouders op de laatste schooldag een brugpieperfietstocht om de achtstegroepers voor te bereiden op hun fietstocht naar Groningen De DVL-formule is ‘voor wat hoort wat’: als onze school kan (blijven) aantonen in het kader van het Label extra aandacht aan verkeersveilig gedrag te geven mag de school jaarlijks een set verkeerseducatie-materialen en/of een (theater) project aanvragen. Hier maken we graag gebruik van. Daarnaast ontvangen we om het jaar het Dode-Hoek-project voor groep 7 en 8 , elk jaar de Fietscontrole voor alle leerlingen en kunnen de leerlingen van groep 7/8 om het jaar meedoen aan het Theoretisch- en Praktisch Verkeersexamen.
We bieden onderwijs aan leerlingen in de leeftijd van 4-12 jaar die binnen de basisondersteuning vallen. In ons SOP (school ondersteuningsprofiel) die u kunt vinden op de website van school, kunt u er alles over lezen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen meerdere gediplomeerde specialisten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid.
We zetten in op het interventie programma "Bouw" en "rekenheld" als bewezen en effectief programma om kinderen die risico lopen op problemen met lezen en spellen, preventief (in groep 2 tot 4) extra hulp te geven.
We gaan het werken met de interne plusklas vervolgen en verder ontwikkelen.
We gaan verschillende onderwijsgebieden zoals media wijsheid en digitale geletterdheid borgen middels een kwaliteitskaart.
Voor de voor- en naschoolse opvang gaan de meeste kinderen naar SKID. Ouders kunnen voor eventuele opvang zelf contact opnemen met SKID. De school speelt hier verder geen rol in.
De meeste kinderen van groep 1-4 gaan naar de locatie Drakesteijn. Groep 5-8 gaat naar de locatie buitenspel. Skid is verantwoordelijk voor het ophalen van de kinderen die gebruik maken van voor- en naschoolse opvang.
Uiteraard zijn ouders vrij om via een gastouder of op een andere manier opvang te regelen.