Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op het Nautilus werken we met stamgroepen en we hebben er vier.
Manta en Albatros bieden onderwijs aan leerlingen van leerjaar 1, 2 en 3. In Triton zitten leerlingen van leerjaar 4,5 en 6. Poseidon heeft leerlingen in leerjaar 6,7 en 8.
De leerlingen beginnen en eindigen iedere dag in de eigen stamgroep. Kringactiviteiten, het bespreken van de dagplanning, een deel van de klassikale instructiemomenten en de aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling spelen zich af in de stamgroepen. Wanneer de ontwikkeling van een leerling of de aard van de activiteiten daartoe aanleiding geeft, kunnen de instructie- en werkmomenten of andere activiteiten groepsdoorbrekend zijn.
Binnen de leerjaren 1 en 2 worden het rekenen en taal ook aangeboden in het spel en de hoeken. Deze lestijd staat onder thematisch onderwijs. Ook de creatieve opdrachten zitten verwerkt in het thematische onderwijs.
Als we het hebben over taal en rekenen bij leerjaar 1 en 2, hebben we het over explicite instructies over een doel, in-oefening door middel van spel/ bewegend leren en ontwikkelingsmateriaal en verwerking in knutselwerken en spel.
Omdat er in de kleuterklas veelal thematisch wordt gewerkt is het onderscheid in de klas minder duidelijk dan hier op papier.
Binnen het thematisch onderwijs zijn de vakgebieden wereldoriëntatie, levensbeschouwing en creatieve vakken aangeboden.
In het schooljaar 2023-2024 gaan we aan de slag met het vormgeven van een passend aanbod voor meer begaafde en hoogbegaafde leerlingen op cognitief gebied. In het vorige schooljaar hebben we daarvoor materiaal aangeschaft. Daarnaast volgen we met de hele school WIZZ trainingen ten aanzien van het rekenonderwijs om de leerlingen nog beter te kunnen ondersteunen bij het rekenonderwijs.
Om een leerling snel thuis te laten voelen op het Nautilus is er voor het eerste wenmoment al een huisbezoek met de mentor. De wendagen zijn ook een moment dat de mentor aanwezig is.