Het team van obs De Overhaal zet zich elke dag volop in voor goed onderwijs aan uw kind. Het kan voorkomen dat u een zorg, ontevreden gevoel of klacht heeft. Of misschien heeft u iets gesignaleerd waarover u in gesprek wilt gaan of waarop u actie wilt ondernemen. In de meeste gevallen wordt uw zorg of klacht op schoolniveau met de betreffende leerkracht en/of de directeur van de school opgelost. In situaties waarin dit niet mogelijk blijkt te zijn, heeft ons schoolbestuur OPSPOOR een uitgebreide klachtenregeling die te vinden is op de website van OPSPOOR.
Vertrouwenspersoon
Onze school is aangesloten bij het
Noordhollands Participatiefonds
Postbus 3381
2001 DH Haarlem
De vertrouwenspersoon is: Mevrouw B. Hes
A
ls u hierover meer informatie wilt hebben, kunt u terecht bij de contactpersoon.
In geval van klachten is op onze school de contactpersoon: Kim van der Snoek.
Bij een klacht over school organisatorische zaken spreekt u in eerste instantie met de juiste persoon binnen de school. Vaak is dat de leerkracht van uw kind. Hebt u een klacht over seksuele intimidatie en/of seksueel misbruik, neemt u dan direct contact op met de directeur van de school of met het bevoegd gezag. Wacht niet te lang met het aankaarten van uw vraag of kritiek, want iedereen is gebaat bij snel handelen. Maak een afspraak met de betreffende persoon en bespreek in alle rust de kwestie waarover u vragen heeft of die u dwars zit en probeer op deze wijze samen te werken aan een oplossing.
Als het gesprek niet tot het beoogde resultaat leidt of er bestaat bij u nog twijfel, dan kunt u naar de schoolleiding gaan. De afspraken die u met de schoolleiding maakt worden schriftelijk vastgelegd.
Leidt deze stap ook niet tot tevredenheid dan kunt u contact opnemen met de schoolcontactpersoon. Elke school heeft een of meer schoolcontactpersonen. Op onze school is Kim van der Snoek schoolcontactpersoon. Zij is aan te spreken in de school of te bereiken op [email protected]. De schoolcontactpersoon gaat inhoudelijk niet in op de klacht, maar zal in overleg met u bepalen op welke manier uw klacht het beste kan worden behandeld.
De schoolcontactpersoon kan u doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon en/of het bevoegd gezag en/of de Landelijke Klachten Commissie. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en niet in dienst van het bestuur en onderzoekt of er door bemiddeling een oplossing voor het probleem kan worden gevonden. Is dit niet het geval, dan zal de externe vertrouwenspersoon de mogelijkheden aangeven en – indien gewenst u ondersteunen bij het indienen van een klacht of u doorverwijzen naar organisaties/personen die gespecialiseerd zijn in opvang en nazorg.
U legt (met of zonder ondersteuning van de externe vertrouwenspersoon) uw klacht schriftelijk voor aan het bevoegd gezag van OPSPOOR. Dat kan via een brief of mail aan onderstaand adres van OPSPOOR. Het bevoegd gezag, eventueel ondersteund door een adviescommissie, behandelt de klacht en doet uitspraak.
Indien u het niet eens bent met de uitspraak van het bevoegd gezag, dan kunt u naar de Landelijke Klachtencommissie waarbij OPSO en SPOOR zijn aangesloten.
U kunt ook direct uw klacht schriftelijk indienen bij de Landelijke Klachten Commissie. Vanuit die commissie zal in eerste instantie altijd aan het schoolbestuur worden gevraagd of zij mogelijkheden ziet om de klacht zelf op te lossen.
Bevoegd gezag: Bestuur OPSPOOR, Waterlandlaan 30, 1441 MP Purmerend, [email protected]
Externe vertrouwens persoon mevrouw Bernadette Hes, 06-25538458, [email protected]
Alle informatie over de Landelijke Klachten Commissie en wijze van klachtafhandeling vindt u op
www.onderwijsgeschillen.nl.
Stichting Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Telefoon: 030 - 2809590