Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met vier vaste stamgroepen, groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8
De vaste leerkrachten van deze groepen zijn de aanspreekpunten voor de ouders.
Drie momenten in de week sluiten de kinderen van groep 3 aan bij de kinderen van groep 1/2 en de kinderen van groep 4 bij de kinderen van groep 5/6 voor de IPC-lessen. De kinderen van groep 3 krijgen hierdoor de gelegenheid om met het ontdekkende leren van groep 1/2 mee te doen en de kinderen van groep 4 kunnen meeliften op de IPC-lessen die worden gegeven door de ervaren leerkrachten van groep 5/6.
Ook werken de kinderen van groep 3 t/m 8 bij bepaalde schoolvakken groepsdoorbroken in niveaugroepen. Het gehele team van De Overhaal is verantwoordelijk voor het leerproces van alle leerlingen van de school.
Uiteindelijk komen alle kinderen weer terug in hun vaste stamgroep met hun vaste leerkracht om de dag af te sluiten. Deze leerkracht is het vaste aanspreekpunt voor ouders, verzorgers en kind en zal bijvoorbeeld ook de oudergesprekken voeren namens het schoolteam.
Groep 1/2
De jongste en oudste kleuters zitten op De Overhaal samen in gemengde groepen. Bij de jongste kinderen ligt de nadruk op het wennen aan het schoolse leven. Er is veel aandacht voor regelmaat, gewoontevorming en routines. De kinderen leren al spelend. Dit gaat bij de kinderen in groep 2 door, maar hier hebben de leerkrachten een meer sturende rol. De oudste kleuters bieden we allerlei activiteiten aan die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3. Door de kinderen van de groepen 1 en 2 samen in een groep te nemen, kunnen de jongste leerlingen spelenderwijs van de oudste leerlingen leren en kunnen de oudsten de jongste leerlingen helpen.
Het onderwijs in groep 1/2 gebeurt aan de hand van thema’s. Dit zorgt voor een grote betrokkenheid bij de les. Ook de speel- en werkhoeken veranderen van inrichting bij de start van een nieuw thema. We werken in de kleutergroep vanuit de kring. Daarnaast wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, bij het digibord, op de computer en op het schoolplein.
In de kleutergroep leren kinderen op een speelse manier hoe hun wereld in elkaar zit. Er is veel aandacht voor taalvorming, omdat dit de basis is voor de andere leerprocessen. Leidraad zijn de kerndoelen van het onderwijs. Als bronnenboek gebruiken we met name het programma Early Years van het Curriculum van IPC, gericht op taalverwerving, woordenschatvergroting, rekenvaardigheid en kennis van de wereld om ons heen.
obs De Overhaal organiseert op dit moment nog geen voor-vroegschoolse educatie