Waar we voor staan:
Elk kind beleeft plezier aan leren. Samen werken we aan een prestatievolle ontwikkeling. We bieden structuur, betrokkenheid en uitdaging.
Op onze school doet een kind niet alleen kennis en vaardigheden op. Het ontwikkelt zich ook tot een zelfstandige, zelfdenkende jongere.
Hij/zij begint met zelfvertrouwen en een positief gevoel van eigenwaarde aan de schoolcarrière op het voortgezet onderwijs.
Wij vinden het daarom belangrijk dat leerlingen op de Touwladder de kans krijgen te groeien op de volgende gebieden:
- Persoonlijkheid en zelfkennis
- Kennis en vaardigheden
- Sociale vaardigheden en gedrag
We geven ons onderwijs vorm vanuit het principe 'Inzicht in verschillen'.
We onderscheiden mentaal, emotioneel en fysiek leren en bieden hier ruimte voor in de inrichting van de school/groepen.
Kinderen leren zichzelf en anderen kennen. Daardoor begrijpen zij beter wat zij nodig hebben om goed te kunnen leren.
We zijn trots op de ontwikkelingen die in gang gezet zijn. Zij geven ons onderwijs een impuls. Ze versterken onze leerlingen.
De drie ontwikkelingen waar we ook de komende jaren in willen blijven investeren zijn:
- 3D Onderwijs (persoonlijkheid en zelfkennis)
- School als veilige basis (sociale vaardigheden en gedrag)
- Bouwen aan ons Kindcentrum
3D onderwijs
Veel kinderen hebben andere onderwijsbehoeften dan waar we in ons onderwijssysteem in Nederland rekening mee houden. Deze onderwijsbehoeften komen vaak voort uit, niet altijd zichtbare, verschillen in leerproces.
Hier onderscheiden we:
-systemisch leren (ervaren, samenhang en praktijk)
-interactief leren (hardop denken, overleg en interactie)
-sequentieel leren (essentie, zelf lezen en uitzoeken)
Teamontwikkeling: verbreden, vasthouden en verdiepen van 3D onderwijs, m.n. op studiedagen.
School als veilige basis
-we starten de dag met een ademhalingsoefening. Als het nodig is, doen we die later op de dag ook om tot rust te komen.
-in de hele school werken we met de Kanjertraining
-de school heeft een veiligheidsplan
-de sociale veiligheid wordt gemonitord via de Vensters tevredenheidspeiling
-de BHV-ers houden een registratie van ongevallen bij
-de school beschikt over een klachtenregeling, een klachtencommissie en een (interne en externe) vertrouwenspersoon
Bouwen aan ons Kindcentrum
-ons Kindcentrum wordt de spil van de wijk, in het belang van de ontwikkeling van het kind van 0 tot 12
-kinderopvang, voorschoolse en buitenschoolse opvang en basisonderwijs onder één dak
-Samenwerking met sport, JGZ, bibliotheek, de woningbouwvereniging, wijkvereniging en een inlooppunt.
-allemaal dezelfde visie delen, alles op basis van inzicht in verschillen.
-we willen de leefwerelden van school, thuis en in de wijk zo goed mogelijk op elkaar afstemmen
-Samenwerking met de speeltaalhuizen
-er zijn kinderen die gebruik maken van het 10-14 onderwijs
-een warme overdracht naar de middelbare scholen
-Bibliotheek in school
-Veel contactmomenten met ouders, zoals bij de startgesprekken, 3D ervaringsmomenten, kijkmomenten en optredens e.d.
-KC en onderwijsconcept: van onderwijsconcept tot gebouw, uitwerking gebouw, start nieuwbouw !
Te melden valt ook:
- Er zijn leerkrachten met specialismen voor: Rekenen, Lezen (Begrijpend en technisch +bieb), Kanjer, 3D, Taal/Spelling, hoog en meerbegaafdheid(HB/MB)
- Het opbrengstgericht werken is een voortdurend aandachtspunt van onze IB-er.
- We kijken naar de belemmerende en stimulerende factoren van een kind.
- VVE Taalontwikkeling bij de kleuters: de taalontwikkeling vanuit een rijke taalomgeving.
- De onderwijsassistenten bieden kinderen extra hulp.
- We werken met nieuwe methoden voor o.a. het leesonderwijs in groep 3, . taal, wereldoriëntatie, schrijven, rekenen en muziek.
- Kindgesprekken vinden we belangrijk.
- We werken aan een leerlijn 'leren leren'
- Er is begeleiding voor hoogbegaafde leerlingen en leerlingen die meer aankunnen
- Op ICT-gebied zijn ook steeds nieuwe zaken te melden, zoals Aerobe platform voor leerlingen
Er wordt gewerkt aan een plan voor ICT vaardigheden en mediawijsheid voor kinderen - Na schooltijd zijn er veel Brede School activiteiten.
- Rijke schooldag: Met het oog op kansengelijkheid worden er op de woensdagmiddagen gedurende het schooljaar vijf uitjes voor elke leerling georganiseerd.
Actief burgerschap
Als basisschool willen we niet alleen maar een goede basis leggen voor het voortgezet onderwijs, maar ook vanaf het begin werken aan de vorming van jonge mensen met een bewustzijn voor regels, waarden en normen en samenwerking. Mensen die stevig in de wereld staan, met een goed gevoel van eigenwaarde, die respectvol met elkaar omgaan en op die manier een steentje kunnen bijdragen aan onze maatschappij. Die bovendien begrijpen hoe de Nederlandse rechtstaat werkt en wat er van hen verwacht wordt om in zo’n rechtstaat goed te kunnen functioneren.
Kortom, onder “Actief Burgerschap” verstaan wij: Het zelfstandig verantwoordelijkheid nemen door leerlingen voor gemeenschapsbelangen binnen en/of buiten de school.
Democratie en burgerschap zijn geen gebieden die in aparte lesjes onderwezen moeten worden op school. Beide maken deel uit van het pedagogisch klimaat op onze school. Hoe kinderen opgevoed worden, hoe de leden van de schoolgemeenschap met elkaar omgaan, de houding, kennis en vaardigheden die daarbij nodig zijn vormen een pedagogisch klimaat waarbij democratie een leidend principe is.
Bovenstaande doelen zijn uitgangspunt geweest voor de doelen voor Actief Burgerschap op De Touwladder:
- De leerlingen ontwikkelen zich tot sociaal vaardige, betrokken en zelfstandige volwassenen.
- De leerlingen ontwikkelen zich tot actieve deelnemers van deze maatschappij.
- De leerlingen leren om een eigen mening te vormen.
- De leerlingen leren om elkaars mening te respecteren en daarvoor open te staan.
- De leerlingen leren ‘anders zijn’ te respecteren.
- De leerlingen leren over andere culturen en geloven.
- De leerlingen leren om samen te werken.
- De leerlingen leren over de geschiedenis en het ontstaan van Nederland en Europa.
- De leerlingen leren over de democratische rechtstaat en hun rol daarin als ze volwassen zijn.
- De leerlingen leren over het milieu en hoe zij een steentje bij kunnen dragen aan een beter en schoner milieu.
Kinderen en jongeren moeten leren initiatief te nemen, zelf keuzes te maken en de consequenties van die keuzes te dragen.
Zij moeten de kans krijgen om actief ervaringen op te doen met:
- participeren
- reflecteren
- meedenken
- meebeslissen
- uitvoeren
- keuzes maken
- verantwoordelijkheid dragen
We maken daartoe op De Touwladder gebruik van:
Faqta
Veel zaken rond burgerschap komen aan de orde in de lessen wereldverkenning. Voor deze lessen wereldverkenning werken wij met Faqta. In Faqta zijn ook maatschappelijke thema’s verwerkt, waarbij de kinderen leren hoe zij deel uit maken van onze samenleving/de wereld en hoe zij van invloed zijn op deze samenlevingen.
Kanjertraining
De doelen van de kanjertraining: Alle kinderen mogen zich in hun basisschoolperiode veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan. Naast de lessen is het elke dag mogelijk om aandacht te besteden aan zaken die betrekking hebben op de sociaal – emotionele ontwikkeling van kinderen. Verder verwijzen we naar het beleid kanjerprogramma.
Kanjerprotocol
De dagelijkse gang van zaken, schoolregels, schoolcultuur kunnen worden gezien als een aanbod en bevordering van sociale integratie. Het schoolteam is wars van elke vorm van discriminatie. Jaarlijks stellen de leerlingen en de leerkrachten regels op binnen de groepen. Door de leerlingen te betrekken bij het maken van afspraken en regels, is het voor hen vaak makkelijker deze op te volgen. Ook stelt de directeur samen met medewerkers en leerlingen regels op voor het overblijven/de pauze.
Levensbeschouwing
Op de Touwladder werken we met de methode Kleur. Kleur laat leerlingen reflecteren op en communiceren over hun gevoelens, meningen en ideeën over de maatschappij. Waar hoor ik bij? Waar doe ik aan mee? Waar verbind ik me aan? Kleur is gericht op de veelkleurigheid van de samenleving wat betreft afkomst, traditie en geloof. Kleur geeft stem aan de eigenheid van elk kind.
Overige activiteiten
Naast inhouden, die direct aan een kerndoel te koppelen zijn, dienen zich elk schooljaar tal van activiteiten, thema’s en gebeurtenissen aan, die elk ook een bijdrage leveren aan de ontwikkeling tot actief burgerschap en sociale integratie.
- In groep 7/8 wordt specifiek aandacht besteedt aan jongerenproblematiek: verslaving, alcohol en drugsgebruik, mediawijsheid, seksuele voorlichting en gevaren bij het spoor. Bijvoorbeeld door de lessen van de jeugdverpleegkundige in groep 7 en van de wijkagent/bureau Halt in groep 8
- Middels de verkeerslessen leren de leerlingen zich redzaam te gedragen als verkeersdeelnemer. In groep 5 t/m 7 wordt gebruik gemaakt van de methode Let’s Go. En dan nog: de fietslessen op het plein voor groep 4 én de fietslessen in de wijk voor groep 6. In groep 7 nemen de leerlingen deel aan het schriftelijk en praktisch verkeersexamen.
- De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. De leerlingen leren om het afval te scheiden. Op school scheiden we afval en papier. Tevens zamelt de school oude printcartridges en lege batterijen in
- Deelname aan kunst- en cultuurprojecten
- Natuur educatieve excursies, bezoek musea, bezoek sport evenementen
- We hebben als Touwladder een eigen bibliotheek in huis, waar de kinderen boeken kunnen lenen en aan boekpromotie wordt gedaan.
- Excursies naar het Voortgezet Onderwijs
- Gastlessen in diverse groepen
- Een sponsorloop met andere scholen in de wijk
- Vieringen, zoals verjaardag, sint, kerst, Pasen, jubilea
- Het volgen van maatschappelijk georiënteerde school TV programma’s
- Groepsoptreden
- Jaarlijks een goede doelen actie
- Kamp groep 8 en schoolreis andere groepen