Kindcentrum De Touwladder

Velddreef 328 2727 CV Zoetermeer

  • In groepjes overleggen.
  • Boekjes lenen voor in de klas en thuis!
  • Er is genoeg te spelen: op het duikelrek, klimrek, of klimwand, maar ook voetballen bij de goaltjes, hinkelen en doelen bij de basket!
  • Samenwerken met materiaal.
  • Voor de grotere kinderen zijn er laptops!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Unicoz verantwoordt met de IEP-toets de eindopbrengsten van het onderwijs naar de inspectie. Er wordt dan gekeken naar het IEP-fundamenteel niveau en het IEP-streef niveau. Deze worden vergeleken met basisscholen met leerlingen van eenzelfde weging.
We zijn reuze trots op de behaalde resultaten van de afgelopen jaren: boven de signaleringswaarden! Zie hieronder de tabellen. Hierin zijn de gegevens van schooljaar 22-23 nog niet verwerkt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van uw kinderen
De leerkrachten observeren regelmatig de kinderen van hun groep. Zij bekijken en beoordelen hun werk. Zo stellen ze vorderingen vast.
Van ieder kind is een dossier aangelegd met daarin:
-persoonlijke gegevens
-gegevens van het Speeltaalhuis of van de vorige school (na verhuizing)
-leerlingbesprekingen
-gespreksverslagen met ouders
-toetsgegevens (cito- en methodetoetsen)
-rapportgegevens
Als we leerproblemen en/of andere problemen signaleren, dan gaan we in gesprek met de ouders en de de IB-er. We maken afspraken en/of een stappenplan.
Sowieso bespreekt elke leerkracht de groep met de IB-er.
Het ZAT (ZorgAdviesTeam) komt twee keer per jaar bij elkaar. Dit team is er voor een aantal zorgleerlingen.
Bij deze gesprekken zijn altijd aanwezig:
-de intern begeleider
-de schoolmaatschappelijk werkster
-onze leerlingbegeleider van onderwijsadvies
-de ambulant begeleider

Opbrengsten en opbrengstgericht werken
De Touwladder werkt aan optimale opbrengsten/resultaten. Systematisch en doelgericht werken we aan de ontwikkeling en de prestaties van de leerlingen.
Opbrengstgericht werken is een doorgaand proces. Zo krijgen leerkrachten, directieleden, bestuur en ouders zicht op de kwaliteit van het onderwijs op de school. Dit inzicht stuurt het handelen van het schoolteam. We houden rekening met de verschillen in capaciteiten en behoeften van leerlingen.
De leerkracht:
-stemt af op het niveau van het kind en de groep
-stelt duidelijke doelen voor alle leerlingen
-weet wat een leerling aan het eind van een schooljaar moet kennen en kunnen
Dit komt de ontwikkeling en prestaties van alle leerlingen ten goede.

Ouders kunnen erop vertrouwen, dat de ontwikkeling van hun kind nauwkeurig wordt gevolgd en gestimuleerd. De school stelt zich ten doel om in acht jaar tijd uw kind tot maximale ontwikkeling te laten komen. We beschouwen deze ontwikkeling dan ook als een proces.

Unicoz-breed worden de tussenresultaten gemeten met behulp van de volgende verplichte toetsen:

  • CITO Rek & WIS Groep 3 t/m 8
  • CITO Begrijpend lezen Groep 4 t/m 8
  • CITO DMT Groep 3 t/m 8

*De CITO toetsperiodes vallen in januari en juni.  

De resultaten worden schoolbreed op studiedagen besproken. We analyseren de resultaten. Dan nemen we beslissingen op school-, groeps- en kindniveau. Er worden ambitiedoelen vastgesteld en verbeterplannen opgesteld. Leerkrachten voeren deze uit. Ook onderwijsassistentes, stagiaires, de RT-er, en hiertoe vrij geroosterde leerkrachten helpen hierbij.

Aan het eind van de basisschool krijgen de kinderen hun advies voor het voortgezet onderwijs. Om dit advies te maken, kijken de leerkrachten naar de totale ontwikkeling van het kind én alle verzamelde toets- en observatiegegevens. Het advies staat in het onderwijskundig rapport. Dit wordt met de ouders/verzorgers en het kind besproken.   

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets een wettelijk verplichte toets. Binnen Unicoz nemen we de IEP doorstroomtoets af. Deze toets zal begin februari door de leerlingen van groep 8 gemaakt worden. De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook op het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen.

Prognose uitstroomadvies, voorlopig advies en definitief advies.

De overgang van groep 8 naar de middelbare school is een belangrijk moment. Het is belangrijk voor leerlingen en hun ouders om een goede keuze te maken. Het is van belang om te weten wat de leerling kan, wat de leerling wil, welke leerstijl de leerling heeft.
Weet de leerling al wat hij of zij na het VO wil gaan doen? Hoe is de motivatie en de werkhouding van de leerling?
Eind groep 7 volgt een eerste prognose uitstroomadvies.
In groep 8 volgt in januari het voorlopig advies. In februari maken de leerlingen de wettelijk verplichte doorstroomtoets en eind maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies.
Eind maart, in de centrale aanmeldweek, melden leerlingen zich met hun definitieve advies aan op de middelbare school.
Het aanmelden gaat via de website van Zo naar het VO. https://zonaarhetvo.nl/.

Voor leerlingen die vanuit de basisschool naar een voortgezet speciaal onderwijs of het praktijkonderwijs gaan geldt deze centrale aanmeldweek niet. Bij deze leerlingen is het samenwerkingsverband betrokken en wordt al eerder in het schooljaar gekeken naar een passende school.

Voor het bepalen van het prognose uitstroomadvies, voorlopig advies en het definitieve advies wordt er o.a. gekeken naar:

  • Resultaten van methodetoetsen (met name groep 6, 7 en 8);
  •  Resultaten van CITO-toetsen (met name groep 6,7 en 8);
  •  Inzet tijdens de lessen;
  •  Werkhouding in de groep;
  •  Huiswerk(houding);

Indien aanwezig resultaten van een intelligentie-onderzoek (NSCCT of NIO). Zowel het prognose uitstroomadvies, het voorlopige advies, als het definitieve schooladvies wordt vastgesteld door de leerkrachten van groep 7, groep 8, interne begeleider(s) en directie.

Tijdpad:

  •  April: Afname NSCCT groep 7
  • Juli: Prognose uitstroom groep 7
  • Vanaf november: ouders kunnen samen met hun kind open dagen van middelbare scholen bezoeken
  • November: Afname CITO-toetsen begin groep 8;
  • Januari: OKR en voorlopig advies mee;
  • Januari Adviesgesprek overdag met ouder(s), leerling en leerkracht(en);
  •  Februari: Doorstroomtoets IEP;
  • Maart: Definitief advies;
  • Eind maart: centrale aanmeldweek: alle leerlingen moeten zich deze week inschrijven op het VO.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het volgende belangrijk:
Actief burgerschap is geen apart vak, maar een manier van doen/van lesgeven. Hierbij dagen we kinderen uit om na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. Dit draagt bij aan hun identiteitsontwikkeling. Want ook als "kleine" burger ben je betrokken bij én verantwoordelijk voor de maatschappij. 

Als basisschool leggen we een goede basis voor het voortgezet onderwijs. We werken aan de vorming van jonge mensen met een bewustzijn voor regels, waarden en normen en samenwerking. Jonge mensen die stevig in de wereld staan, met een goed gevoel van eigenwaarde. Jonge mensen die respectvol met elkaar omgaan. Jonge mensen die hun steentje bijdragen aan onze maatschappij. 

Om in gesprek te komen met de kinderen gebruiken we o.a. de methode Kleur voor levensbeschouwing.
Hierbij komen aan de orde:
-levenslessen
-bijbelverhalen
-'andere geloofsovertuigingen' dan het katholieke geloof

We willen, dat ieder kind zich veilig voelt op school, zodat het tot een goede ontwikkeling komt.
Een ontwikkeling op het sociale vlak, maar ook op het gebied van prestaties.
Immers wie zich prettig voelt, komt tot leren.
We bieden de kinderen de Kanjertraining, een methode voor oefening op het sociaal/emotionele vlak.
Alle leerkrachten zijn gecertificeerd om de wekelijkse lessen te geven.
Uiteraard letten we er op, dat eenieder het geleerde in de praktijk brengt.
Zie ook het hoofdstuk 'veiligheid'.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • welbevinden
  • transparantie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een basisarrangement van de Inspectie van het Onderwijs gekregen.
Dit houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school.

Het laatste bezoek heeft plaatsgevonden in 2019.
Resultaten vindt u op de site van de inspectie.

Terug naar boven