IKC De Triangel

Vlasakker 33 -35 2723 TP Zoetermeer

Schoolfoto van IKC De Triangel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken de leerlingen uit groep 8 de doorstroomtoets. Op de Triangel maken de leerlingen de Doorstroomtoets van IEP.  De uitkomst van de doorstroomtoets is een richtlijn dat het niveau bepaalt voor het voortgezet onderwijs. De IEP Doorstroomtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalvaardigheden en rekenen aan het einde van groep 8 en is bedoeld om te kijken waar een leerling staat

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Groep 1/2 
In de onderbouw worden de leerlingen gevolgd door middel van het kleuterobservatiesysteem BOSOS. De letters van BOSOS staan voor onderstaande woorden:

  • Beredeneerd aanbod
  • Observeren
  • Signaleren
  • Opbrengstgericht
  • Specifiek voor jouw praktijk.

Het doel van BOSOS is komen tot een beredeneerd aanbod door gericht observeren en signaleren en opbrengsten goed in kaart brengen die specifiek zijn voor de klassenpraktijk. Zo kan de leerkracht het leerstofaanbod aanpassen aan de mogelijkheden van de leerlingen en aan de mogelijkheden van de klas.

Twee keer per jaar ontvangen ouders een individueel rapport. Hierop is te zien wat een kind al beheerst of nog niet beheerst in vergelijking met wat er van een kind op die periode verwacht mag worden.

Groep 3 t/m 8

Vanaf groep 3 brengen wij de tussenresultaten van de vakken technisch lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen (v.a. gr 5) in beeld met de niet-methodetoetsen van het IEP leerlingvolgsysteem (toetsen in januari en juni) en de toetsen van de lesmethodes

Lesmethodes
Tussentijds, na het afronden van een blok uit de lesmethode, bepaalt de leerkracht welke tussendoelen behaald zijn en welke tussendoelen meer instructie behoeven. Hiermee wordt het volgende blok rekening gehouden, door de instructie en/ of de verwerking aan te passen.

IEP-toetsen
Twee keer per jaar (juni en januari) wordt er een uitgebreide analyse gemaakt van de groeps- en individuele resultaten. De uitkomst van deze analyse wordt verwerkt in groepsplannen. Hierin staan de instructiebehoeften van de groep als geheel beschreven, aangevuld met specifieke instructiebehoeften van bepaalde kinderen. Aan de hand van de groepsplannen maakt de leerkracht een planning hoe en wanneer er aan welke doelen gewerkt wordt. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op IKC De Triangel werken we met een schooladviescommissie bestaande uit de leerkracht van groep 6, de leerkracht van groep 7, de leerkracht van 8, de intern begeleider en de directie. In samenspraak bekijken zij verschillende gegevens en wordt besproken en afgewogen welk advies het best passend is voor het kind. De schooladviescommissie komt in het leerjaar 7  rondom juni bijeen om het vooradvies te formuleren. Het voorlopig advies wordt gegeven in januari van leerjaar 8. In februari maken de kinderen de IEP Doorstroomtoets en aan de hand van die uitkomst krijgen de kinderen in maart het definitieve advies. Indien de uitslag van de IEP Doorstroomtoets hoger is dan het gegeven advies, wordt het advies altijd naar boven bijgesteld tenzij dit niet in het belang van het kind is. School dient deze keuze dan te onderbouwen. 

We adviseren kansrijk. Dit betekent dat als de schooladviescommissie het vermoeden heeft dat een leerling een theoretischer niveau aan kan er een IQ-onderzoek (ADIT) wordt afgenomen om te bekijken of de cognitieve capaciteiten toereikend zijn om een theoretischer advies te kunnen geven. 

Het schooladvies wordt gebaseerd op basis van verschillende gegevens, te weten:

  • Observaties leerkracht t.a.v. werkhouding en taakgerichtheid.
  • Opbrengsten methode-onafhankelijke toetsen: t/m 2022/2023 was dit het leerlingvolgsysteem van CITO en vanaf het schooljaar 2023-2024 de opbrengsten van IEP. Er is bij het kijken naar de opbrengsten specifieke aandacht voor Rekenen en Begrijpend lezen. 

In leerjaar 7 wordt overwogen of een kind in aanmerking komt voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO). Indien dit het geval is, worden ouders hiervan op de hoogte gesteld en zal de intern begeleider de aanvraag voor een indicatie LWOO indienen. Wanneer de aanvraag wordt gehonoreerd, worden ouders en kind uitgenodigd door het ICOZ voor de toelatingsonderzoeken.

In januari krijgen de kinderen hun onderwijskundig rapport. Dit onderwijskundig rapport geeft het voortgezet onderwijs inzicht in wie de leerling is. Ouders en leerlingen spreken het onderwijskundig rapport met de leerkracht door en ontvangen een unieke aanmeldcode. In de week van 25 maart hebben ouders een week de tijd om hun kinderen aan te melden op het voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Triangel willen wij dat een ieder zich veilig voelt, erbij voelt horen en voorspelbaarheid ervaart. Vanuit dit gevoel kan er ontwikkeling gaan plaatsvinden.

Aan de start van een nieuw schooljaar werken we daarom planmatig en preventief aan de sociale opbrengsten, door middel van "De gouden weken". We werken daarin met elkaar aan een fijne groepssfeer en leren de kinderen hoe zij hier een goede bijdrage aan kunnen leveren. 

We gunnen kinderen de tijd om hierin te ontwikkelen, maar willen ook tijdig aansturen wanneer nodig. Om die reden worden de sociale opbrengsten rondom de herfstvakantie en in april in beeld gebracht door de leerkracht(en) en in de groepen 5 t/m 8 ook door de leerlingen zelf. Twee keer per jaar nemen we een sociogram af en leerlingen mogen in IEP-rapport reflecteren op hun ontwikkeling op het gebied van "handen" en "hart". 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig en vertrouwd
  • Vrij en verantwoordelijk
  • Samen en zelfstandig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven