De Spelwert

De Zandkampen 48 5301 WE Zaltbommel

  • Schoolfoto van De Spelwert
  • Schoolfoto van De Spelwert
  • Schoolfoto van De Spelwert

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Spelwert bestaat uit een directeur, leerkrachten, een intern begeleider, twee bouwcoördinatoren, een administratief medewerker en een gastvrouw/conciërge. Wij hebben ervoor gekozen de formatieruimte zoveel mogelijk in te zetten voor de leerkrachten. Het kan ook voorkomen dat een leerling, vanuit het samenwerkingsverband bekostigd, individueel extra ondersteuning krijgt.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Protocol vervanging

Inleiding

De krapte op de arbeidsmarkt is in de gehele onderwijssector een groeiend probleem. Ook binnen Stroomm merken we dat het steeds lastiger wordt om een passende oplossing te vinden voor vervangingsvraagstukken. Hoewel we daar steeds creatiever in worden, bereiken we helaas niet altijd het gewenste resultaat. Graag nemen we u in dit protocol mee in de stappen die we op onze school zetten om uitval van lessen zoveel mogelijk te voorkomen.

Beleid bij vervanging Stroomm beschikt over een eigen flexpool én een stichtingsoverstijgende flexpool. In beide pools zijn medewerkers werkzaam die ingezet kunnen worden op zowel kortdurende als langere vervangingsvraagstukken. Daarnaast kan een beroep worden gedaan op collega’s (binnen het team) om tijdelijk extra te werken.

Daarnaast onderhouden we nauw contact met diverse externe organisaties, die professionals op basis van bijvoorbeeld detachering bij Stroomm kunnen inzetten. Als het lukt om via één van deze routes het vervangingsvraagstuk op te lossen, spreken we in dit protocol over: Er is wel vervanging. Wanneer dat niet is gelukt, omschrijven we dat als: Er is geen vervanging.

Er is wel vervanging:

Vervanging houdt in dat een professional uit de (eigen of stichtingsoverstijgende) flexpool, een collega (uit het eigen team) of een externe professional beschikbaar en/of bereid is om de afwezige leerkracht tijdelijk te vervangen.

1.Bij elk vervangingsvraagstuk wordt door de directie ingeschat hoe lang de vervanging noodzakelijk zal zijn.

2. De directie zet het vervangingsvraagstuk breed uit binnen de eigen school en/of organisatie (waar nodig in overleg met HR).

Er is geen vervanging:

Wanneer uit de bovengenoemde routes geen oplossing voor het vervangingsvraagstuk naar voren komt, zal de directie op zoek gaan naar een passend alternatief. Hiervoor wordt in iedere situatie om maatwerk gevraagd. Dit doen we volgens een aantal uitgangspunten, deze uitgangspunten worden school specifiek verder uitgewerkt afhankelijk van de omstandigheden en situatie op de betreffende school.

Stroomm-uitgangspunten:

- De continuïteit van het onderwijs is belangrijk, evenals de borging van kwalitatief goed onderwijs.

- Wanneer er een stagiaire, leraarondersteuner of andere professional zonder onderwijsbevoegdheid gevraagd wordt om een vervangingsvraagstuk (mede) op te lossen, wordt altijd gezorgd voor supervisie van een leerkracht of leidinggevende.

- Het vervangingsvraagstuk is een schoolprobleem. Het kan dus zijn dat een andere groep dan waar geen leerkracht voor is, hier hinder van ondervindt.

Naast de Stroommbrede uitgangspunten, werken wij bij de oplossing van vervangingsvraagstukken voor onze school zoveel mogelijk vanuit onderstaand kader:

• Indien geplande werkzaamheden dit toestaat zal gekeken worden of inzet van ambulant personeel mogelijk is. Bovenstaande geldt niet voor IB-ers en directie. Het noodpakket kan worden ingezet voor de momenten waarop aanpassing van het programma is gewenst.

• Wanneer de groep een pabo-stagiaire heeft dan wordt samen met de directeur of IB-er bepaald of deze de lessen kan verzorgen. Dit altijd met wederzijds goedkeuren en onder supervisie van een bevoegd teamlid. Het noodpakket kan worden ingezet voor de momenten waarop aanpassing van het programma is gewenst.

• Het geplande programma/rooster wordt aangepast. Er wordt een noodpakket samengesteld. Dit pakket bestaat uit zelfstandig werk voor de kinderen dat niet te veel instructie vraagt. Een collega kijkt in het weekrooster of er taken zijn die zonder instructie gemaakt kunnen worden. Denk hierbij ook aan lezen en digitale opdrachten. Aan dit noodpakket wordt gewerkt bij afwezigheid van de leerkracht onder toezicht van de vervanger.

• We verdelen geen kinderen over andere groepen. Het verdelen van kinderen over andere groepen verhoogt in die groepen de werkdruk en gaat ten koste van de onderwijskwaliteit in de betrokken groepen.

• De onderwijstijd voor een groep kan worden verkort. Het kan dus zijn dat een groep alleen een ochtend of een middag les heeft. Op deze manier kan één leerkracht de kernvakken voor twee groepen verzorgen. Zoals eerder beschreven vraagt iedere situatie om maatwerk. De directie is uiteindelijk verantwoordelijk en neemt het besluit.

Geen passende oplossing

Indien er geen passende oplossing is gevonden dan kan het gebeuren dat een groep geen les krijgt en wordt verzocht om thuis te blijven. Dit gebeurt volgens de richtlijnen van de onderwijsinspectie met daarbij de volgende afspraken:

• De ouders worden via het oudercommunicatie platform op de hoogte gebracht. Dit gebeurt door de directie middels een bericht. Ouders die het bericht niet tijdig hebben gelezen worden opgevangen bij de klas door de directie. Kinderen die alleen naar school komen worden opgevangen. De school neemt contact op met de ouders.

• Ouders worden verzocht om de kinderen thuis te laten of mee naar huis te nemen. Wanneer dit voor ouders/verzorgers niet mogelijk is, heeft de school opvangplicht.

• Indien er sprake is van meerdere dagen zonder passende oplossing voor het vervangingsvraagstuk, dan zal worden overgegaan op het naar huis sturen van meerdere groepen volgens een roulatiesysteem. Dit betekent dat er iedere dag een andere groep naar huis wordt gestuurd. Hiermee wordt voorkomen dat steeds dezelfde groep thuis dient te blijven. Het rouleren begint bij de parallelgroep en blijft eerst in dezelfde bouw.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Taal

In groep 3 werken de kinderen met de methodiek van Veilig Leren Lezen: een gedifferentieerde methode voor aanvankelijk lezen met 3 niveaus. Bij Veilig Leren Lezen vormen de klank en de letter het uitgangspunt. Leerlingen leren steeds een nieuwe letter in combinatie met de eerder geleerde letters. Bij deze methode wordt de methodiek 'Spreekbeeld" gebruikt voor het aanleren en automatiseren van de klank-letterkoppeling. Na elke leskern wordt getoetst of de letters beklijven en hoe goed het gaat met het lezen van de aangeboden woorden. ’s Ochtends leren de kinderen de leesvaardigheden met behulp van ‘leskernen’. ’s Middags brengen ze het geleerde in groepjes in praktijk en verdiepen ze zich verder op hun eigen niveau.

Op schrijfgebied wordt in groep 3, volgens de methode Pennenstreken, de basis gelegd voor doelgericht en ontspannen schrijven. Deze methode sluit naadloos aan op de leesmethode.  

De groepen 4 tot en met 8 werken met een nieuwe leesmethode Blink Lezen. Blink Lezen biedt instructie en hulp op niveau. Nieuwsgierigheid is de basis van Blink lezen. Het is een complete leesmethodiek; een combinatie van begrijpend lezen (en luisteren en kijken), technisch lezen, vrij lezen en voorlezen.  

Voor spreken, luisteren, schrijven en spellen gebruiken we in groepen 4 t/m 8 Taalverhaal Taal.Nu! en Taalverhaal Spelling.Nu! Deze methode biedt volop ruimte voor differentiatie, waardoor de leerlingen zoveel mogelijk les krijgen op hun eigen niveau. Dat niveau wordt aan de hand van toetsing meerdere keren per jaar in kaart gebracht.  

In het schooljaar 2022-2023 is het schrijfonderwijs op De Spelwert middels een verbeterbord tegen het licht gehouden en aangepast a.d.h.v. de nieuwste inzichten. Zo is er een goede doorgaande lijn ontstaan. In de bovenbouw integreren we het schrijfonderwijs in andere vakken.  

Vreemde talen. In de groepen 1 t/m 8 krijgen de kinderen wekelijks Engels aangeboden. In de groepen 1 t/m 4 wordt dit gedaan aan de hand van thema’s die steeds terugkeren op een hoger niveau (denk aan jaargetijden, familie etc.) Vanaf groep 5 t/m groep 8 worden de lessen gegeven n.a.v. liedjes, volgens de methode Groove.me. Daarnaast hebben leerlingen vanaf groep 6, 7 en 8 de mogelijkheid om 1 x per week een Franse les te volgen.  

Rekenen en wiskunde Sinds het schooljaar 2021-2022 werken we met de methode Pluspunt 4. Leren rekenen is een bouwwerk. Eerst moet een solide fundament worden gelegd. Om een stevige rekenbasis te leggen moeten kinderen niet alleen de juiste antwoorden weten, maar ook inzicht hebben in de strategie.  

Differentiatie in groep 3-4 In Pluspunt krijgen kinderen in groep 3 en 4 elke les de mogelijkheid om het 3-ster-niveau te behalen. Het startniveau is steeds hetzelfde. Hoe ver het kind komt (snelheid en efficiënt strategiegebruik) bepaalt het niveau.   Werken met het referentiekader in groep 5-6-7-8 Vanaf groep 5 rekenen onze kinderen met behulp van Snappet waarmee binnen het leerdoel gepersonaliseerd gedifferentieerd wordt. Vanaf groep 6 bereiden de rekenlessen de kinderen voor op het behalen van doelen op streef (S) of fundamenteel niveau (F). Groep 6 kan worden gezien als een tussenjaar. Daar worden al enkele doelen op F- en S-niveau aangeboden. Het streven is wel om alle kinderen aan het eind van groep 6 de S-doelen te laten behalen. Vanaf groep 7 zijn er meer doelen op F- en S niveau en kan in principe per kind en per doel voor een niveau worden gekozen. Vanaf groep 7 zijn de toetsen ook op 2 niveaus: F en S.       

De zaakvakken Op onze school streven we ernaar zoveel mogelijk betekenis te geven aan de stof die wij onze leerlingen leren. Dit doen we door de leerstof in een context te plaatsen. Hierdoor leren kinderen meteen wat ze met de nieuwe geleerde kennis kunnen doen en in wat voor situaties ze daar gebruik van kunnen maken. Dit noemen we leren in verbindingen. Kinderen leren het gemakkelijkste wanneer de informatie wordt gekoppeld aan kennis die ze al hebben. Hierdoor worden de verbindingen in de hersenen sterker en kan een kind nieuwe kennis het beste opslaan. Daarnaast kan de context ervoor zorgen dat de emotie wordt aangesproken tijdens het leren. Hierdoor onthouden de kinderen informatie ook gemakkelijker. Voor de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en techniek gebruiken we sinds schooljaar 2019-2020 de geïntegreerde methode Blink wereld, waarin al deze vakken samengevoegd zijn. Deze wordt gebruikt in de groepen 4 t/m 8. Blink behandelt 5 grote thematische onderwerpen per leerjaar. Kinderen krijgen in de eerste lessen van een thema de kans om te laten zien wat ze al van het onderwerp weten. Daarna worden ze door lessen uitgedaagd om meer te willen weten waarna ze een onderzoeksvraag op gaan stellen. Vanuit de onderzoeksvraag wordt vervolgens een aantal lessen benut om antwoorden te vinden en deze antwoorden te verwerken in allerlei verschillende verwerkingsvormen. Er wordt hierbij ook gebruik gemaakt van veilige zoekmachines op internet en projectkisten.   

ICT Werken met ICT is geen doel op zich. Wel is het een belangrijk hulpmiddel met vele mogelijkheden die wij op de Spelwert bewust inzetten. De school beschikt inmiddels over ruim 60 Chromebooks, 10 laptops en 6 IPads, die dagelijks worden ingezet in de groepen 3 t/m 8. Via een eigen inlogcode werken de kinderen steeds binnen hun eigen persoonlijke, afgeschermde omgeving. Met de Chromebooks hebben ze toegang tot de methodesoftware en andere educatieve programma's, die als extra leermiddel worden ingezet. Ook worden de Chromebooks en laptops gebruikt om informatie te verkrijgen en te verwerken, onder andere voor de wereldoriëntatie methode BLINK. Vanaf groep 5 heeft iedere leerling de beschikking over een eigen device in de vorm van een kleine tablet: de Snappet. De verwerking van een aantal kernvakken wordt hierop gedaan zoals rekenen en Nieuwsbegrip. [JP1] Daarbij is het belangrijk dat kinderen de uitwerkingen en aantekeningen maken op papier. De leerkracht zet het werk voor de leerlingen klaar en kan de leerlingen van afstand precies volgen. De leerkracht heeft zo direct en continu inzicht in de voortgang van het leerproces van individuele leerlingen en van de groep als geheel. Op het moment dat de leerkracht ziet dat leerlingen vastlopen, kan er indien nodig meteen instructie worden gegeven. Door de vele data die Snappet verzamelt, lukt het om iedere leerling per leerdoel op hun eigen niveau te laten werken. In schooljaar 2021-2022 heeft Jan Piels de opleiding tot I-Coach gevolgd. Als I-coach houdt hij zich met name bezig met het onderwijskundige gedeelte van ICT. Dit wil zeggen dat hij het voortouw neemt bij het didactisch inzetten van ICT en het maken van keuzes op het gebied van verwerkingssoftware. Verder zorgt de I-coach ervoor dat de voorwaarden in orde zijn om met ICT te werken. Zo is de I-coach verantwoordelijk voor dat alle apparatuur goed werkt en zorgt hij voor de nodige scholing voor de leraren. In de loop van schooljaar 2023-2024 zal een ICT-beleidsplan worden vastgesteld.

  De manier waarop wij omgaan met digitale geletterdheid zal hier een belangrijk onderdeel van uitmaken. Dit omvat alle digitale vaardigheden die je nodig hebt om je in de digitale wereld mee te kunnen draaien. Dit gaat naast ICT-basisvaardigheden onder andere over het veilig kunnen bewegen op internet en het je bewust zijn van de risico's die daarbij komen kijken.

Expressie

Bij expressie gaat het om ontdekken en ervaren. Van de wereld en je eigen mogelijkheden.  Dit doen de kinderen tijdens de creatieve vakken en in de verschillende expressieactiviteiten bij geïntegreerd in de thema’s Traditioneel sluiten we het schooljaar af met de spetterende afscheidsmusical door groep 8.     

Bewegingsonderwijs

Afgelopen jaren hebben de combinatiefunctionarissen van Spel& bijgedragen aan vernieuwing van het bewegingsonderwijs op de Spelwert. Zij verzorgen ook als opgeleide vakleerkrachten bewegingsonderwijs in de groepen 3 t/m 8. De leerlingen hebben hun tweede les van de week van de eigen leerkracht. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuteronderwijs

Kleuters leren al vooral in en van spel.  De leerkrachten spelen daarop in door te zorgen voor een rijke leeromgeving met veel materiaal, waarmee de kleuters kunnen werken. In de kleutergroepen wordt gewerkt met betekenisvolle thema's. De doelen op het gebied van geletterdheid en gecijferdheid zullen binnen een thema aangeboden worden in kringen, deels in het verwerken en grotendeels door de manier van leren die jonge kinderen zich eigen hebben gemaakt, door te ontdekken en te spelen in de rijke leeromgeving. Binnen het thema is er sprak van een rijk taalaanbod. Hiermee wordt de woordenschat uitgebreid, taalbegrip gestimuleerd en leren de kinderen goed spreken: een goede voorbereiding voor het latere lees- en taalonderwijs. Daarnaast zijn er rekenactiviteiten vanuit de methodiek van Met sprongen vooruit, wordt er gewerkt met allerhande ontwikkelingsmateriaal en is er veel aandacht voor creativiteit.  

Tot en met groep 3 wordt de methode Spreekbeeld gebruikt, een leermiddel voor het aanleren en automatiseren van klank- en tekenkoppeling middels een lettergebaar. Bij schrijven ligt in de kleuterklassen de nadruk op de sensomotorische ontwikkeling. Eerst vooral gericht op de grove motoriek en ruimtelijke oriëntatie, daarna op de fijne motoriek.  

Daarnaast maken we gebruik van een muziekmethode en een verkeersmethode. Daarnaast bieden we verschillende aanvullende activiteiten, onder meer gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling, zelfvertrouwen en zelfredzaamheid aan. Dankzij het complete aanbod wordt de doorgaande lijn al bij de kleuters opgestart.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

0

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

0

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op peuterspeelzaal wordt VVE aangeboden, leerlingen stromen ook naar onze school uit; wij monitoren en registreren de ontwikkelingen met hetzelfde programma "Kijk" .


Terug naar boven