Openbare Basisschool de Kleine Dollard

Jachtlaan 21 9675 JA Winschoten

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Kleine Dollard
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Kleine Dollard
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Kleine Dollard
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Kleine Dollard

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Centrale Eindtoets (CET)

Op OBS De Kleine Dollard maken de leerlingen de Cito Eindtoets. Met de Cito Eindtoets worden de kennis en het inzicht van de leerlingen onderzocht op het gebied van taal, rekenen en informatieverwerking. Het doel van deze toets is onder andere om meer duidelijkheid te krijgen over de vorm van voortgezet onderwijs die het meest geschikt is voor de leerlingen. Onafhankelijk van het schooladvies geeft de Cito Eindtoets een advies over de te maken schoolkeuze. De resultaten van de Cito Eindtoets worden weergegeven in referentieniveaus.

Referentieniveaus

Rekenen, lezen en taal vormen een belangrijke basis voor het succes van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Dit succes wordt middels een referentieniveau weergegeven. Van leerlingen die uitstromen naar basis of kaderniveau van het VMBO wordt verwacht dat zij voor rekenen, lezen en taal minimaal referentieniveau 1F hebben bereikt. Van leerlingen die uitstromen naar TL (MAVO van vroeger), HAVO of VWO wordt verwacht dat zij voor lezen en taal referentieniveau 2F hebben bereikt en voor rekenen referentieniveau 1S.

Als school worden we vergeleken met andere scholen uit heel Nederland met dezelfde leerling- en ouderpopulatie en dit wordt dan weergegeven in een schoolweging en schoolspreiding. Dit betekent voor de Kleine Dollard dat minimaal 85% van de groep 1F moet scoren en dat minimaal 41,5% van de leerlingen 2F of 1S moet hebben bereikt.

Door deze ontwikkeling kunnen we nog beter aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Leerlingen die uitstromen naar basis of kaderniveau maken namelijk opdrachten op 1F niveau. Opdrachten op 2F en 1S niveau maken zij op het moment dat deze relevant zijn. Dit geeft bij de leerlingen minder frustratie, omdat opdrachten op dit niveau voor deze leerlingen over het algemeen te moeilijk zijn en ze hoeven het voor hun uitstroom niet te beheersen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op OBS de Kleine Dollard worden twee keer per jaar de Cito LOVS-toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8 en wordt in groep 8 de Centrale Eindtoets van het Cito afgenomen. Al deze toetsen geven de school een goed beeld van de ontwikkeling van de kinderen. Na afname van de Cito LOVS-toetsen worden deze geanalyseerd en mede op basis van deze toetsen bepalen we welke aanpak en leerstof een kind nodig heeft. Daarnaast volgen wij dagelijks de ontwikkeling van de kinderen door o.a. te observeren, door het gemaakte werk en toetsen na te kijken, te beoordelen en te analyseren.

Facultatief wordt in groep 4, 6 en 8 op de scholen van SOOOG de NSCCT afgenomen. De school bepaalt zelf of het ook in de groepen 5 en 7 wordt afgenomen. NSCCT staat voor Niet Schoolse Capaciteiten Test. Deze test meet het leerpotentieel van uw kind. Door de uitkomst van deze test naast zowel observaties door de leerkracht als de uitkomsten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem te leggen, kunnen leerkrachten hun onderwijs nog beter afstemmen op de ontwikkelingsbehoefte van uw kind. Op de Kleine Dollard nemen we de test af in groep 4, 6 en 8. Voor meer informatie over de NSCCT verwijzen wij u naar de website: https://nscct.info/

We werken op de Kleine Dollard met een toetskalender. In deze toetskalender wordt aangegeven welke toets-(en) wanneer worden afgenomen en in welke groepen.

Door middel van een leerlingvolgsysteem verzamelen en registreren we regelmatig de leervorderingen over langere perioden. Dit geeft de leerkracht de mogelijkheid om hun onderwijs aan te passen aan de onderwijsbehoeften van de groep als geheel en individuele leerlingen. Het leerlingvolgsysteem heeft dus een signaleringsfunctie. Deze functie komt het best uit de verf als de prestaties van de leerlingen kunnen worden afgezet tegen een vastgestelde norm. Voldoet de leerling niet aan de norm of denkt de leerkracht dat er bij een leerling meer cognitieve mogelijkheden zijn, dan zullen de prestaties verder worden geanalyseerd. Voor deze leerling moet een beter passend onderwijsaanbod gemaakt worden. Indien er meer informatie nodig is, kan de leerkracht in overleg met de IB-er besluiten dat voor de leerling nader onderzoek nodig is om een beter passend onderwijsaanbod vast te stellen. Naast het bijhouden van de resultaten van de leerlingen geeft het leerlingvolgsysteem ook informatie over het gegeven onderwijs. Dankzij deze informatie kan het onderwijs, de leerstof en werkvormen, worden bijgesteld waar nodig. Op de Kleine Dollard werken we met het leerlingvolgsysteem Parnassys (cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling) en Cito LOVS (cognitieve ontwikkeling).

Drie keer per jaar vinden er groepsbesprekingen plaats. Deze groepsbesprekingen vinden plaats in bouwen, onder-, midden- en bovenbouw, onder leiding van desbetreffende IB-er. Daarnaast vinden er twee keer per jaar leerlingbesprekingen plaats, deze gesprekken worden gevoerd door de groepsleerkracht met de desbetreffende IB-er.

Tijdens de voortgangsgesprekken worden de resultaten met de ouders besproken. Deze gesprekken vinden twee keer per jaar plaats. Indien er aanleiding toe is worden ouders tussentijds uitgenodigd voor een gesprek. Ook als ouders zelf behoefte hebben aan een gesprek kunnen ze tussentijds altijd een afspraak maken met de leerkracht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Plaatsingswijzer

Vanaf groep 6 worden de resultaten van de tussentoetsen bijgehouden in de Plaatsingswijzer. Bij de Plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. In dit instrument worden de Cito LOVS vaardigheidsscores van groep 6, 7 en 8 ingevuld. Vanaf eind groep 6 worden deze scores besproken met de ouders en wordt aangegeven wat de mogelijke uitstroom in groep 8 zou kunnen zijn. Op deze manier worden de ouders en leerlingen mee genomen in de ontwikkeling van het kind en zullen er geen verrassingen zijn tijdens het schoolkeuzegesprek in februari van groep 8.

Groep 8

Ieder jaar plannen we een informatieavond voor de ouders van groep 8. Op deze informatieavond geven we o.a. informatie over de middelbare school en de procedure van verwijzing in groep 8. Verder bezoekt groep 8 het Dollard College, een school voor Voortgezet Onderwijs in Winschoten. Ook is het mogelijk dat enkele leerlingen open dagen bezoeken welke georganiseerd worden door andere scholen voor Voortgezet Onderwijs. Indien u aanvullende informatie wenst over verschillende scholen voor Voortgezet Onderwijs, dan kunt u de zgn. regiogidsen kwaliteitskaarten Voortgezet Onderwijs opvragen. De informatie is bedoeld voor ouders van leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs.

De uitgebreide procedure t.a.v. het schooladvies staat beschreven in het beleidsdocument 'schooladvies V.O.'.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor onze school gelden de principes van de Vreedzame School. Dat betekent dat wij de sociaal-emotionele ontwikkelingen volgen en de Vreedzame School lessen daarop laten aansluiten. In de school zijn de afspraken van Vreedzame School zichtbaar. Kinderen van groep 7 en 8 zijn mediator op het schoolplein en lossen d.m.v. een stappenplan eventuele conflicten op. 

Onze school streeft ernaar elk kind zich optimaal te laten ontwikkelen op het intellectuele, emotionele en sociale vlak. Wij willen dat onze kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandige, sociale mensen die met een positief zelfbeeld en mondig de wereld tegemoet treden. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Betrokkenheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven