Openbare Basisschool de Kleine Dollard

Jachtlaan 21 9675 JA Winschoten

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Kleine Dollard
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Kleine Dollard
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Kleine Dollard
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Kleine Dollard

Het team

Toelichting van de school

*De intern begeleider is juf Wendy
*De taal/lees-coördinator is juf Sylvia
*De rekencoördinator is meester Rick
*De Vreedzame School coördinator is juf Liesbeth
*De cultuurcoördinatoren zijn juf Roelie en meester Jurriën (tevens ICT-coördinator) 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen SOOOG werken we met een invalpool. Waar mogelijk proberen we intern het verlof te regelen, bijvoorbeeld door collega's te benaderen om te vervangen. Uitgangspunt is een vertrouwd persoon voor de groep, voor het waarborgen van een veilig onderwijsklimaat.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 zijn de groepen als volgt verdeeld:

  • groep ster (1/2): juf Enya Rassoul (ma-di-woe-do)
  • groep zon (1/2): juf Wendy Siertsema (ma-di-do) juf Harma Wegman (woe)
  • groep 3: juf Doreen Oostvogel (ma-di-woe), juf Harma Wegman (do-vr)
  • groep 4: juf Sylvia Metselaar (ma-di-woe), meester Pim Broos (do-vr)
  • groep 5: juf Liesbeth Brader (ma-di-woe), juf Wendy Dieterman (do-vr)
  • groep 6: juf Ilse Raatjes
  • groep 7: juf Roelie Kuiper
  • groep 8: meester Rick Haan

Verder hebben de leerkrachten ondersteuning van één onderwijsassistent en één leerkrachtondersteuner. De onderwijsassistent, te weten meester Jurriën, begeleidt en ondersteunt leerlingen die werken op een eigen leerlijn en/of leerlingen die andere extra ondersteuning nodig hebben. Hiernaast verzorgt hij ook de muzieklessen voor de kinderen van groep 1 t/m 8 en is hij de ICT coördinator binnen onze school. De leerkrachtondersteuner, te weten meester Michel, begeleidt en ondersteunt ook leerlingen die werken op een eigen leerlijn en/of leerlingen die andere extra ondersteuning nodig hebben. De groepen 3 t/m 8 krijgen één keer per week gymnastiek van een vakdocent. De vakdocent gym is meester Jelmar Starke. Daarnaast verzorgen de groepsleerkrachten zelf ook één keer per week de gymnastiekles. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren meer dan vroeger, maar leren wel spelenderwijs. Wij spelen daarop in door te zorgen dat er veel materiaal is en dat er activiteiten plaatsvinden waarvan kleuters kunnen leren. Via het spelend leren werken we aan de taal- en rekenontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling, functieontwikkeling en de lichamelijke ontwikkeling. In de grote- en kleine kring doen we onder andere taal- en rekenactiviteiten, muziek en drama. Er wordt gespeeld en gewerkt in de verschillende hoeken zoals taal-, reken-, knutsel-, bouw-, huis- en puzzelhoek.

In groep 1 moeten de kinderen wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming, regelmaat, het op speelse wijze aanleren van vaardigheden en technieken. In groep 2 komen er meer activiteiten aan de orde die voorbereiden op het leren rekenen, lezen en schrijven. 

Jonge kinderen leren dat de school een ontmoetingsplaats is waar het fijn is om met vriendjes / vriendinnetjes en de leerkracht iedere dag een hoop leuke dingen te doen en te leren. Alle vakken komen in samenhang aan de orde aan de hand van thema’s. Er wordt gewerkt aan de hand van verschillend bronnen. Daarnaast hebben de kinderen uiteraard ook zelf inbreng bij een thema.

Ook voor kleuters in de groepen 1 en 2 telt dat het soms de vraag is of een kind gebaat is bij de overgang naar een volgende groep c.q. niveau. Om dit goed en weloverwogen te kunnen beoordelen hebben we hiervoor vaste criteria, o.a. observatielijsten en momenten waarop we de kinderen middels leerlijn en Parnassys toetsen. Kortom, middelen waarmee we de ontwikkeling van het kind goed in beeld kunnen brengen. Er vinden gesprekken plaats over de ontwikkeling van uw kind.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De overheid heeft bepaald hoeveel uren de leerlingen per jaar tenminste naar school moeten. We maken meer uren dan wettelijk is bepaald. Ieder schooljaar hebben wij zgn. marge-uren. Het komt voor dat we van deze marge-uren af en toe een dag of middag vrij geven. De leerkrachten besteden deze tijd aan een studiemiddag of vergadering. In de wet is beschreven wat de leerlingen in ieder geval op de basisschool moeten leren (kerndoelen voor het basisonderwijs). Dit zijn doelen, gericht op het ontwikkelen of bevorderen van algemene vaardigheden en doelen die betrekking hebben op een bepaald leergebied. Er worden zes leergebieden onderscheiden: Nederlandse taal, Engelse taal, Rekenen en wiskunde, Oriëntatie op mens en wereld (aardrijkskunde, geschiedenis, gezond/redzaam gedrag, biologie, techniek, milieu, geestelijke stromingen) Lichamelijke opvoeding en Kunstzinnige oriëntatie (tekenen handvaardigheid, muziek, spel en beweging e.a.)

De pauzetijden zijn van 10.00 uur tot 10.15 uur en van 12.15 uur tot 12.45 uur.

Van 10.15 uur tot 10.30 en van 12.00 uur tot 12.15 uur stellen wij de kinderen in de gelegenheid om hun fruit en lunch te nuttigen tijdens een educatieve activiteit.

Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden.  Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het School Ondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft de school het aanbod van onderwijs en ondersteuning dat een school de leerlingen kan bieden, dit noemt met de basisondersteuning.

Basisondersteuning is de ondersteuning die de school zelf in de groepen en binnen de eigen organisatie aan alle leerlingen biedt. De kern wordt gevormd door de groep. Belangrijk hierbij is dat de leerling zoveel mogelijk wordt opgevangen in de eigen groep door de eigen leerkracht. In onze school wordt grotendeels gewerkt volgens de 1-zorgroute, met gebruik van de groepsplannen en de groepskaart in ParnasSys. Dit houdt in dat we handelingsgericht werken. In het SOP staat beschreven welke zorg we op de Kleine Dollard kunnen bieden, maar ook welke zorg we niet kunnen bieden.

Iedere leerling is anders en iedere leerling leert anders. Op de Kleine Dollard accepteren we deze verschillen tussen leerlingen. We streven ernaar om iedere leerling een ononderbroken en optimale ontwikkeling door te laten maken, daarbij rekening houdend met de verschillende onderwijsbehoeften van iedere leerling. De motivatie en inzet van de leerlingen vinden we een belangrijk uitgangspunt, leerlingen krijgen steeds meer zelf verantwoordelijkheid voor hun eigen leren. Dat alles uiteraard onder begeleiding van de leerkracht.

Er vindt regelmatig reflectie plaats op het klassenmanagement en de organisatie in de groep. Tevens wordt er gereflecteerd op het onderwijsaanbod en het eigen handelen. Duo-leerkrachten stemmen het handelen op elkaar af. Daarnaast wordt de overdracht tussen de verschillende groepen afgestemd door middel van overdrachtsgesprekken. De kinderen zijn ingedeeld in jaargroepen. Uitgangspunt is dat er alles aan gedaan wordt om kinderen zo lang mogelijk bij de groep te houden. De methoden bieden met verdiepings- en herhalingsstof ruime mogelijkheden om de kinderen als groep bij elkaar te houden. Soms wijken de mogelijkheden van kinderen zover af van het gemiddelde van de groep, dat zij instructie krijgen in een andere groep of middels een individueel programma het onderwijs volgen. Dit alles met in het achterhoofd als uitgangspunt het creëren van een doorgaande lijn van de ontwikkeling. Voor tot een eigen leerlijn wordt overgegaan vinden er uitgebreid gesprekken plaats met ouders, maar ook met de orthopedagoog van het Expertisecentrum.

We volgen de ontwikkelingen van de leerlingen voortdurend. Dit gebeurt o.a. middels observaties door de leerkracht en door toetsen. Dit zijn zowel methode gebonden (toetsen behorend bij de methode) als methode-onafhankelijke (CITO) toetsen. Hierbij maken we gebruik van verschillende programma's, zoals CITO LOVS (cito-toetsen) en het leerlingvolgsysteem Parnassys (voor zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling).

Ouders nemen een belangrijke positie in. Wij vinden het belangrijk om leerresultaten goed te communiceren met ouders, (mede) om de resultaten van de ondersteuning te vergroten. De ondersteuning kan zo breder worden verleend. Ouders en leerkrachten hebben een gezamenlijk doel: ze willen het beste voor het kind. Ouders zijn samenwerkingspartners en worden betrokken bij de ondersteuning rondom hun kind. Minimaal 2x per jaar worden de ontwikkelingen van leerlingen met ouders besproken, maar ook hier geldt 'iedere leerling is anders' en ook dit is maatwerk. Daarnaast is er een startgesprek aan het begin van het schooljaar met alle ouders. 

Wat zijn voor ons belangrijke doelen?

  • Wij willen onze leerlingen een stimulerende, rijke leeromgeving bieden 
  • Wij willen dat onze leerlingen in die omgeving zich ontwikkelen tot zelfstandige, sociale mensen die met een positief zelfbeeld en mondig de wereld tegemoet treden
  • Wij willen een veilig, ondersteunend en stimulerend schoolklimaat waarin we de samenhorigheid tussen leerlingen, leerkrachten en ouders kunnen bevorderen
  • Wij willen een schoolklimaat waarin we de individuele ontwikkeling van leerlingen en leerkrachten stimuleren

Welke middelen zetten we in?

  • Een breed en gevarieerd onderwijsprogramma dat rekening houdt met individuele verschillen en maatwerk biedt waar dat mogelijk en wenselijk is
  • Een leerstofaanbod met mogelijkheden tot differentiatie, zelfstandig werken en keuzewerk
  • Leerkrachten die professioneel didactisch en pedagogisch handelen
  • Een professionele opbrengstgerichte cultuur
  • Laagdrempeligheid naar ouders
  • Een adequaat scholingsaanbod om als leerkracht zo professioneel mogelijk in de school te staan
  • De 1 zorgroute
  • De Vreedzame school

Voor meer informatie verwijzen we u naar ons uitgebreide School Ondersteunings Profiel (SOP), welke is op te vragen bij de directie van de school, maar ook te vinden is via de website van de school of via scholen op de kaart.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden hebben we voor het komend jaar de volgende doelen gesteld:

  • Het creëren van een rijke taal-/leesomgeving
  • Ons onderwijs afstemmen op de specifieke leerbehoeften van meer begaafde leerlingen
  • Een leerkrachtondersteuner inzetten voor 5 dagen in de week vanuit de subsidie basisvaardigheden

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is een specifiek aanbod voor het jonge kind. Ons aanbod is afgestemd op de leerlijnen voor kleuters. Tevens wordt het programma VVE ingezet.

Terug naar boven