Skoalle de Sinnewizer

Welfingstrjitte 5 9241 GM Wijnjewoude

Schoolfoto van Skoalle de Sinnewizer

Het team

Toelichting van de school

Het team van Skoalle de Sinnewizer 2023-2024

Groep 1: Lucie van der Meulen en Henny Hoekstra

Groep 2: Myrthe Klaster en Henny Hoekstra 

Groep 3: Welmoed Bauer en Marieke Schaaij

Groep 4: Afke Stoker en Baukje Lindeboom

Groep 5: Fardau Steensma

Groep 6: Eelkje Postma en Henny Hoekstra

Groep 7: Sara Elzinga en Daphne van Brenk

Groep 8: Gert Heuker en Agnes Boonstra

Onderwijsassistent: Monique Noordhof

Ambulant/werkdrukuren: Sandra Kim Heesterman (woensdag)

Intern begeleider: Sandra Kim Heesterman

Ict: Gert Heuker

Directeur: Sylvia Bron

Elke week op donderdag is er een vakleerkracht gymnastiek voor de gymlessen van groep 3 t/m 8. De overige gymlessen worden gegeven door de leerkrachten met een gymbevoegdheid. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lesuitval proberen we vanzelfsprekend zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht er toch een leerkracht afwezig zijn, dan proberen we een invalleerkracht in te zetten. Omdat er ook in onze regio een tekort is aan invalleerkrachten, werken de scholen binnen ons bestuur met een protocol waarin onderstaande stappen worden doorlopen. Mocht er geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan proberen we eerst intern een oplossing te vinden. Gedurende de eerste dagen wordt de vervanging indien mogelijk intern opgelost. Dit kan bijvoorbeeld door de extra inzet van een eigen leerkracht, de inzet van directie of intern begeleider, het samenvoegen van een aantal groepen of het verdelen van de leerlingen over de overige groepen. Slechts in het uiterste geval hebben de leerlingen geen les op school. Bij langdurige vervanging wordt extern naar een structurele oplossing gezocht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de Wet Primair Onderwijs (WPO) staat welke vak- en vormingsgebieden aangeboden moeten worden. In de kleuterbouw komen deze leergebieden in thema’s aan de orde. De doelen bieden wij aan en volgen wij via de "leerlijnen jonge kind" van ParnasSys.

Vanaf groep 3 wordt het onderwijs in zowel thema’s als vakgebieden aangeboden. Hiervoor gebruiken wij moderne methodes die aan de kerndoelen (WPO) ­voldoen. Het vak Engels wordt schoolbreed van groep 1 t/m 8 aangeboden. Hiervoor zetten we in groep 1 t/m 3 een native speaker in. Het vak Engels wordt aangeboden met behulp van de methode Groove.me. Onze leerlingen hebben aan het einde van de basisschool voldoende basisvaardigheid Engels. Dit garandeert een goede aansluiting op het Voortgezet Onderwijs. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderbouw

De groepen 1 en 2 zijn bij ons op school in aparte lokalen gehuisvest. Overgang van groep 1 naar 2 vindt normaal gesproken plaats tijdens de zomervakantie. Op het moment dat uw kleuter 4 jaar wordt, mag hij/ zij naar school. In de weken voor de verjaardag mag uw kind al enkele (twee is gebruikelijk) ochtenden komen wennen. Van de peuterspeelzaal ontvangen wij een overdrachtsformulier over de ontwikkeling van uw kind tot nu toe. Uw kind is dan enigszins bekend bij de leerkracht zodat die meteen kan aansluiten op de behoeftes van uw kind.

Een kleuter ontwikkelt zich in een veilige, stimulerende en uitdagende omgeving als ”vanzelf”. Hiermee bedoelen we dat een kind zich in eigen tempo en aanleg ontwikkelt. Je kunt bijvoorbeeld een baby wel stimuleren en uitdagen om te gaan zitten, maar je kunt het hem niet aanleren. Zo gaat dat ook bij kleuters. In de groepen 1 en 2 wordt voornamelijk gewerkt met thema’s vanuit de kinderen. Dit thematische aanbod wordt gevuld vanuit de leerlijnen van ParnasSys. We volgen de leerling met het volg- en observatiesysteem van ParnasSys. We begeleiden de ontwikkeling van uw kind door te stimuleren en nieuwe mogelijkheden onder de aandacht te brengen. In groep 1 letten we vooral op de taal- en spraakontwikkeling. In groep 2 krijgen de kinderen steeds vaker een opdracht. We blijven op de taal- en spraakontwikkeling letten, maar er komen steeds meer ontwikkelingsgebieden bij, zoals visuele ontwikkeling, auditieve ontwikkeling, motorische en ruimtelijke ontwikkeling, taal- en rekenontwikkeling.

Ook in de groepen 1 en 2 wordt handelingsgericht gewerkt: Uw kind kan extra uitdagende opdrachten krijgen of juist opdrachten aangepast aan zijn/haar eigen ontwikkelingsbehoefte. We volgen de ontwikkeling van de leerlingen middels het leerlijnen- en ontwikkelingsprogramma jonge kind van ParnasSys. We volgen ook de sociaal emotionele ontwikkeling. We observeren hoe uw kind omgaat met opdrachten, met tegenslag, met andere kinderen of leerkrachten. We kijken hoe zelfstandig uw kind is, hoe de werkhouding is en hoe lang uw kind zich kan concentreren.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lezen groep 3 is inclusief taal en schrijven. Wereldoriëntatie groep 3 is inclusief levensbeschouwing en verkeer.

Taal groep 4 t/m 8 is inclusief lezen, begrijpend lezen en schrijven.

Wereldoriëntatie groep 4 t/m 8 is inclusief verkeer en sociale redzaamheid/ burgerschap.

Beweging is inclusief 5x15 minuten vrij bewegen in de ochtendpauze.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Skoalle de Sinnewizer is een reguliere basisschool die onderwijs aanbiedt aan leerlingen in de leeftijd van 4 -12 jaar.

Onze zorgstructuur is hieronder beschreven:

Skoalle de Sinnewizer hanteert, net als alle andere basisscholen vallend onder de stichting Comprix, ‘De HGW-route’, aangepast aan de specifieke werkwijze van de school. De school maakt bij de uitvoering van de route gebruik van De Stipe, het Ondersteuningsteam Primair Onderwijs Zuidoost Friesland, wat zich tot doel stelt scholen te ondersteunen bij het realiseren van passend onderwijs voor leerlingen op de (speciale) scholen van zuidoost Friesland. Het tegemoetkomen aan de ondersteuningsbehoeften van leerlingen, leerkrachten en ouder(s)/verzorger(s) is hierbij het uitgangspunt.  

Stap 1: De leerkracht werkt handelingsgericht. Hij/zij neemt waar, signaleert, analyseert, begrijpt, plant en realiseert. De leerkracht noteert specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en doet zelf interventies naar aanleiding van eigen observaties en de (toets)resultaten van de leerlingen.  

Stap 2: Cyclisch worden de resultaten van het onderwijs geëvalueerd, viermaal per jaar worden de ontwikkelingen van de groep en van individuele leerlingen besproken met de intern begeleider en waar nodig op schoolniveau. Bij onbeantwoorde vragen rondom de ontwikkeling van een leerling kan er een ondersteuningsvraag gesteld worden aan het ondersteuningsteam van De Stipe of kan het gebiedsteam of de Jeugdgezondheidzorg ingeschakeld worden. In geval van een ondersteuningsvraag aan het ondersteuningsteam van De Stipe beoordeelt het team of de gestelde ondersteuningsvraag verhelderd ofwel direct beantwoord en teruggebracht kan/moet worden in de reguliere cyclus of dat er handelingsgerichte begeleiding (HGB) of handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) gestart kan/moet worden.  

Stap 3: Het traject van handelingsgerichte begeleiding of handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) wordt gestart. Het HGB-aanbod betreft bijvoorbeeld een eenmalig consult, een kortlopend traject (3x), een langer lopend traject (zeker 1x per jaar heroverweging) of beeldbegeleiding. Tijdens een HGPD-traject worden de volgende fasen intake, strategie, onderzoek, indicering, advies, interventie- en evaluatie doorlopen. Indien nodig worden tijdens dit proces het gebiedsteam, de Jeugdgezondheidszorg en/of andere instanties betrokken. Bij gesprekken zijn ouder(s)/verzorger(s), leerkracht, intern begeleider en een betrokkene vanuit De Stipe aanwezig, mogelijk aangevuld met andere betrokkenen.  

Stap 4: In geval van ontoereikende ondersteuningsmogelijkheden en handelingsverlegenheid van de school kan de leerling aangemeld worden voor een multidisciplinair overleg (MDO). Het MDO heeft een adviserende taak met betrekking tot extra ondersteuning, ondersteuning die door de school zelf niet geboden kan worden. Mogelijkheden zijn onder andere plaatsing van de leerling op een andere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs, een school voor speciaal onderwijs, de aanvraag van arrangement of hulp vanuit een externe instantie. Het gebiedsteam wordt hierbij te allen tijde ingeschakeld, indien nodig ook de Jeugdgezondheidszorg en/of andere instanties.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In ons ondersteuningsprofiel (SOP) beschrijven wij de ondersteuningsmogelijkheden van Skoalle de Sinnewizer. Per aanmelding kijken wij of we kunnen bieden wat de leerling nodig heeft.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij hebben een overeenkomst afgesloten met de geregistreerde kinderopvang Esther uit Wijnjewoude. U kunt u via www.kinderopvangesther.nl meer informatie vinden over buitenschoolse opvang.

Terug naar boven