Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De getoonde cijfers kunnen wat vertekend zijn in verband met de fusie per 01-08-2021.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem van Cito. De analyse van deze resultaten wordt middels de zelfevaluatie gedaan. De resultaten worden op groeps- en op schoolniveau geanalyseerd en geduid. Tijdens de groepsbespreking met de IB-er en de leerkracht wordt deze analyse omgezet in een groepsaanpak en/of een individuele aanpak. De resultaten en aanpak worden inzichtelijk gemaakt in een groepsoverzicht en door de leerkracht gepresenteerd in de teamvergadering.
Het eindadvies voor het Voortgezet Onderwijs wordt gebaseerd op de Plaatsingswijzer(Cito-toetsresultaten over 3 jaar). Daarnaast kijken we ook naar het algemeen functioneren van de leerling. Het betreft dan motivatie, werkhouding e.d. We streven naar een passend advies voor al onze leerlingen, waarbij we tegemoet willen komen aan de ambities van de leerling.
Het resultaat van de doorstroomtoets kan aanleiding zijn het advies naar boven bij te stellen. Dit gaat altijd in overleg met de leerling en de ouders.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De school hecht veel waarde aan een veilige schoolomgeving en een excellent pedagogisch klimaat.
Op onze school nemen wij onze leerlingen mee in het meedenken over het schoolgebeuren.
Onze leerlingen leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het geheel.
Skoalle de Sinnewizer is in deze hoedanigheid nog niet beoordeeld door de inspectie