Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw

Vogelzwin 23 1771 JG Wieringerwerf

  • Schoolfoto van Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw
  • Schoolfoto van Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw
  • Schoolfoto van Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkrachten op de Zilvermeeuw maken gebruik van methodegebonden én methode-onafhankelijke toetsen. Voor de methode-onafhankelijke toetsen maken we gebruik van de toetsen van CITO. Alle methodes waar wij gebruik van maken voldoen aan de kerndoelen. Een aantal keer per jaar bespreken we de resultaten op school- en groepsniveau. Tijdens de leerlingbesprekingen, tussen de leerkracht en interne begeleider, komen de resultaten op leerlingniveau aan bod. De leerkrachten verwerken de resultaten in de didactisch groepsoverzichten en groepsplannen. Zo heeft de leerkracht de ontwikkeling van iedere leerling goed in beeld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerkrachten besteden aandacht aan sociale en maatschappelijke competenties door deze onderwerpen te behandelen tijdens gesprek en spel. Aan de hand van de actualiteit worden maatschappelijke thema's behandeld. Onze kernwaarden dienen als basis hiervoor.

Betrokkenheid

  • We hebben aandacht voor elkaar, we zijn nieuwsgierig en betrokken
  • We creeëren een uitdagende leeromgeving, zowel binnen en buiten. Die prikkelt en aanzet tot verwondering 
  • We zorgen voor onszelf, elkaar, de groep en de school

Persoonlijke ontwikkeling

  • Ieder mens is uniek en mag er zijn
  • We vragen, proberen, maken fouten en beleven successen
  • We ontdekken onze talenten en krijgen de ruimte om deze in te zetten
  • We voelen ons uitgedaagd, zelfverzekerd en veilig

Samenwerken en samenzijn

  • We leren van én met elkaar, binnen en buiten de school
  • We gunnen een ander iets, maar komen ook op voor onszelf
  • We werken coöperatief samen in verschillende samenstellingen binnen verschillende werkvormen met succescriteria

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Samenwerken
  • Ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 23 maart 2021 heeft de Inspectie van het Onderwijs De Zilvermeeuw na een uitgebreid en intensief onderzoek met een voldoende beoordeeld.

Terug naar boven