De Kluinveenschool

Kupersweg 13 7641 AL Wierden

  • In 2020 is het plein voor groep 1/2 helemaal vernieuwd. Een heerlijke, groene plek voor de kinderen om te spelen.
  • Schoolfoto van De Kluinveenschool
  • Op het veld, vlak naast de school en bereikbaar via een eigen pad, kunnen de kinderen heerlijk spelen, klimmen en voetballen.
  • Vanaf groep 3 werken de kinderen met een eigen chromebook.
  • Kinderen leren vaak in de klas, maar we dagen ze ook uit om op andere plekken en op andere manieren te leren.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Jaarlijks nemen we twee keer cito toetsen af bij alle leerlingen. De resultaten analyseren we in teamvergaderingen. Deze resultaten zijn doorgaans op het niveau dat je van onze schoolpopulatie mag verwachten. Sinds 2015 leggen we de resultaten vast in niveaus I t/m V. 

In het laatste inspectierapport van maart 2016 werden op 5 van de 8 gebieden als goed en op 3 als voldoende beoordeeld. Ons streefdoel is het blijven behalen van het landelijk gemiddelde of hoger. De uitgebreide resultaten zijn op school verkrijgbaar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten van onze school dienen vooral om de doorgaande lijn van leervorderingen per leerling bij te houden.
Daarnaast geeft het groepsgemiddelde een beeld over onze onderwijskwaliteit. Als school hebben we streefdoelen opgesteld die passen bij de schoolpopulatie. Over het algemeen worden die streefdoelen gehaald. Bij analyse proberen we te ontdekken wat redenen zijn voor succesfactoren of tegenvallende resultaten. Deze redenen worden nader onderzocht om adequaat nieuwe groepsplannen te maken. In deze groepsplannen staat beschreven hoe het onderwijsaanbod per vak per kind er in een bepaalde periode uit gaat zien en wat de doelen zijn die we willen halen. 

Resultaten worden met kinderen en ouders doorgesproken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elke leerling krijgt bij ons op school halverwege groep 7 een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Aan het begin van groep 8 bespreken we dit voorlopige advies nog eens met ouders en leerlingen. In februari geven we alle leerlingen in groep 8 ons definitieve schooladvies. We staan altijd open voor de zienswijze van ouders en leerlingen en proberen zo open mogelijk in gesprek te gaan. 

Het schooladvies komt tot stand tijdens een overleg met de betrokken leerkrachten, de interne begeleider en de directie. Zij kijken naar de resultaten van de leerling, de werkhouding, de motivatie, de interesse en de sociale ontwikkeling van de leerling. 

Als de uitslag van de eindtoets binnen is, bieden we ouders en leerlingen altijd de mogelijkheid voor een gesprek. Het kan dan zijn dat het advies van de school nog wordt aangepast als we daar aanleiding voor zien. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Niet alleen de leerresultaten tellen mee, ook hoe een kind zich gedraagt en hoe het meedoet in en met de groep is belangrijk. We willen dat kinderen zich op school veilig voelen en werken hier ook aan. Ons motto is 'Ik leer in een goede sfeer'. Het is onze overtuiging dat een kind zich veilig moet voelen op school. Signalen die iets anders laten zien, proberen we zo snel mogelijk op te pakken. Samenwerking met ouders is daarin onmisbaar. Het is belangrijk om wederzijds in contact te blijven over het welbevinden van het kind. Als een kind zich veilig voelt op school, kan het ook zichzelf zijn, wat weer bijdraagt aan het goed kunnen leren en werken op school. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • aandacht
  • luisteren

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste bezoek van de inspectie was in 2016. Als bestuur, directie en team waren we tevreden over de uitkomsten van dat bezoek. Deze kwamen overeen met onze eigen inschatting van de kwaliteit van ons onderwijs. 

Terug naar boven