De Kluinveenschool

Kupersweg 13 7641 AL Wierden

  • In 2020 is het plein voor groep 1/2 helemaal vernieuwd. Een heerlijke, groene plek voor de kinderen om te spelen.
  • Schoolfoto van De Kluinveenschool
  • Op het veld, vlak naast de school en bereikbaar via een eigen pad, kunnen de kinderen heerlijk spelen, klimmen en voetballen.
  • Vanaf groep 3 werken de kinderen met een eigen chromebook.
  • Kinderen leren vaak in de klas, maar we dagen ze ook uit om op andere plekken en op andere manieren te leren.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht verlof opneemt door bijvoorbeeld ziekte, kunnen we er in de meeste gevallen voor zorgen dat er een invalleerkracht komt die lesgeeft aan de groep. Binnen de vereniging werken we met een invalpoule en daarnaast werken we met meerdere besturen samen voor een grote invalpoule. Daarnaast kunnen leerkrachten worden gevraagd of ze extra willen werken. 

Lukt het op deze manier niet om een invalleerkracht te vinden, dan neemt een personeelslid zonder eigen groep die dag de groep over (bijvoorbeeld de directeur) of wordt de groep ondergebracht in andere groepen. Dit is echter een noodoplossing en wordt maximaal één dag gedaan. Mocht het daarna nog niet lukken om een invalleerkracht te vinden, dan krijgen ouders tijdig bericht welke groep er op welke dag geen school heeft i.v.m. het ontbreken van een groepsleerkracht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Er zijn 4 groepen: groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. De gemiddelde groepsgrootte is 22 leerlingen.

Onze school werkt in combinatiegroepen via het leerstofjaarklassensysteem.  Een leerstofjaarklassensysteem betekent dat we de leerlingen hebben gegroepeerd op grond van hun leeftijd en dat we ze binnen 1 cursusjaar dezelfde leerstof aanbieden, uitgezonderd leerlingen met aparte programma’s voor taal en/of rekenen. Bij alle leerlingen kijken we wat ze nodig hebben om te blijven leren. Dat betekent dat sommige kinderen extra instructie en ondersteuning krijgen en andere kinderen juist sneller door de lesstof kunnen gaan en/of extra uitdaging aangeboden krijgen. We proberen daarin zo adaptief mogelijk te zijn. 

 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1 en 2

De allerjongste kinderen zitten in groep 1 of in de instroomgroep. Kinderen die in augustus jarig zijn, mogen gelijk vanaf de eerste schooldag instromen in groep 1. Alle kinderen die voor 1 december 2022 jarig zijn, volgen de lestijden van groep 1 en gaan dus iedere morgen en twee middagen (maandag en donderdag) per week naar school. Kinderen die tussen 1 oktober 2022 en 1 januari 2023 jarig zijn, doen mee met de uren van groep 1, maar er wordt door de leerkrachten d.m.v. observaties bepaald of deze kinderen in het schooljaar 202-2023 overgaan naar groep 1 of naar groep 2. Ouders worden hiervan vanzelfsprekend op de hoogte gehouden.  Er is in groep 1 veel aandacht voor het leren van de dagelijkse gang van zaken op school.   

In leerjaar 2 worden (speelse) activiteiten aangeboden die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3. Om dit voor de leerlingen nog interessanter te maken, komt op dinsdagmiddag groep 3 meedraaien met groep 2. We bevorderen zo het samen leren en we merken dat het kinderen uit groep 2 motiveert voor letters en cijfers, omdat ze van groep 3 zien wat die allemaal al kunnen. Door samen te spelen en samen te leren vergroot ook de motivatie en de samenwerking.  

De kinderen van groep 1 en 2 werken aan de hand van thema’s. Alle lessen sluiten zoveel mogelijk aan op dit thema. Hiervoor worden o.a. de methoden Schatkist taal en Schatkist rekenen (vernieuwd in 2017) gebruikt. Dit is de basis waarop IPC in de overige groepen prima aansluit. Bij de kleuters werken we met het observatiesysteem, KIJK! De leerkrachten observeren per week één of meerdere doelen bij de leerlingen. Aan de hand van deze observaties kan het onderwijsaanbod bijgesteld worden en/of wordt er extra begeleiding ingezet of krijgen kinderen extra uitdaging. Hiermee krijgen leerkrachten een volledig zicht op de vorderingen van alle kleuters op diverse vakgebieden. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

 

Groep 3 t/m 8

Lezen 
In groep 3 leren de kinderen ‘echt’ lezen. Daarvoor gebruiken we de methode Veilig Leren Lezen. Regelmatig leren de kinderen een nieuwe letter en al snel kunnen ze met die letters woorden vormen.  Door het brede aanbod van de methode en de inschatting van de leerkracht proberen we aan de onderwijsbehoeften van kinderen te voldoen.

Ook in groep 4 wordt nog intensief geoefend met technisch lezen. De kinderen lezen dagelijks boeken, leesbladen en woordrijtjes zodat de techniek verbetert. Pas als deze basis goed is, kunnen kinderen ook gaan begrijpend lezen.

In de groepen 5 t/m 8 wordt er ook dagelijks gelezen. Kinderen lezen dagelijks minimaal 20 minuten voor zichzelf in een zelfgekozen boek. Daarnaast leest de leerkracht ook dagelijks minimaal 20 minuten voor. Tijdens IPC wordt gebruik gemaakt van rijke teksten. Dit zijn teksten die goed passen bij de inhoud van de thema's en die veel informatie geven aan de leerlingen. Daarnaast is er een rijk woordgebruik. Kinderen krijgen regelmatig vragen over datgene wat ze hebben gelezen en maken er ook opdrachten over. Op deze manier werken we op een betekenisvolle manier aan (begrijpend) leesonderwijs. 

Taal en spelling
Het taalonderwijs vanaf groep 4 wordt gegeven aan de hand van de kerndoelen.Heel veel taalactiviteiten zoals spreken, luisteren en presenteren komen aan de orde bij IPC (zie IPC). Ook het schrijven van teksten en begrijpend lezen  oefenen de kinderen tijdens IPC.

Voor grammatica, spelling en werkwoordspelling gebruiken we de methode ‘Staal Spelling’. Door dagelijkse routines worden regels en strategieën geautomatiseerd.  

Rekenen 
Elke dag rekenen we met de kinderen. Dit doen we met behulp van de methode Wereld in Getallen 5.De kinderen werken tijdens de lessen met basistaken en eigen taken. De basistaken zorgen voor inoefening van het doel van de les, de eigen taken zorgen voor verdieping en verbreding voor elk kind. Doordat de software bij de eigen taken adaptief is, heeft elk kind de leerstof op maat en oefent het kind datgene dat zinvol voor hem of haar is. De basistaken maken de kinderen in een werkboek.

IPC 
Kinderen moeten leren op school. Maar wat is leren en hoe kun je dat zo goed mogelijk doen? Alles verandert: werk, carrières, de manier waarop we met elkaar omgaan. Dat vraagt om ander onderwijs. In de 21ste eeuw gaat het niet om kennis alleen. Om je staande te houden heb je meer nodig. IPC helpt daarin en biedt een eigentijds programma voor het basisonderwijs (groep 1 t/m 8) waarin effectief leren centraal staat. De reden dat de Kluinveenschool kiest voor IPC en niet een andere methodiek, is omdat IPC veel meer biedt dan uitsluitend vakkennis. Leerlingen leren veel vaardigheden, worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en leren doelgericht werken aan kennis, vaardigheden en inzicht

Engels
We geven onze lessen Engels vanaf groep 5 aan de hand van de leerlijnen van het SLO. De inhoud van de lesstof maken we passend bij de thema's van IPC. Kinderen werken op deze manier aan hun mondelinge en schriftelijke vaardigheden in het Engels. 

Cultuurbeleid 
De minister heeft scholen subsidie verstrekt om het cultuurbeleid vorm te geven. Voor de vereniging is een beleid opgesteld om kunst en cultuur meer te verweven in ons onderwijs. Elke school van onze vereniging heeft hiervoor een ICC (interne cultuurcoördinator) aangesteld. Zij geven vorm aan een meerjarenplan om de kinderen gedurende de basisschooltijd met allerlei vormen van cultuur in aanraking te brengen. Dat kan variëren van theaterbezoek, projecten rond cultureel erfgoed tot expressieactiviteiten op school. Ook buiten school kunnen kunstinstellingen bezocht worden voor beeldende vorming. (Boetseren, schilderen etc.)  

Actief burgerschap en sociale integratie. 
Een visie op burgerschap willen we inkleuren vanuit de protestants-christelijke identiteit van de school. Daarin liggen voor ons de wortels van goed burgerschap en sociale integratie. Vanuit de Bijbel komt allereerst het gebod van de liefde naar voren als richtsnoer voor dagelijks handelen zowel binnen als buiten de school. Liefde tot God, liefde tot je naaste en ook liefde tot jezelf. Een begrip dat hierbij sterk naar voren komt is dienstbaarheid. Verantwoordelijkheid nemen voor je omgeving, respectvol omgaan met je naaste en de bereidheid hebben om je in de ander te verdiepen. Naast dienstbaarheid komt ook het begrip rentmeesterschap vanuit de protestants-christelijke identiteit duidelijk naar voren: zorg voor schepping en milieu. Samengevat hebben we het over de volgende 3 begrippen: 
- Democratie: je mening kunnen verwoorden, respect hebben voor de ander 
- Deel zijn van de samenleving 
- Identiteit (wie ben ik, wat is voor mij belangrijk, zelfrespect en zelfwaardering).

Verkeer 
Elk jaar besteden we aandacht aan een verkeersthema. Het ene jaar is dit een programma van VVN, Steetwise. Het andere jaar besteden we aandacht aan het omgaan met landbouwvoertuigen. Daarnaast zijn er lespakketten die we gebruiken en die kinderen leren wat hun rol in het verkeer is. De kinderen van groep 7/8 doen ook mee aan het verkeersexamen. Elk jaar is er een fietslichtcontrole voor de kinderen van groep 5 t/m 8.  

Sportdag 
Sinds 2015 vieren alle scholen van de gemeente Wierden gezamenlijk Koningsdag. Voor de bovenbouw is dat georganiseerd op het sportveld het Lage Veld. o.l.v. de sportfunctionaris. Voor de onderbouw, de groepen 1 t/m 4 organiseren de scholen zelf allerlei activiteiten bij school.  De dag wordt geopend met een ontbijt het hijsen van de vlag en het zingen van het Wilhelmus.  

Excursies 
Wanneer het in de lessen past, bezoeken wij verschillende locaties. Deze excursies kiezen we bewust bij de IPC-thema’s waar we aan werken.  

Sporttoernooien 
We doen meestal mee aan de volgende toernooien: voetbal, korfbal, atletiek en basketbal.

Wetenschap & Techniek, Koken en Creatieve vakken 
Sinds de invoering van IPC in 2014, is technische vorming verweven in de projecten. We stimuleren dan vooral de onderzoekende houding van leerlingen. Hiermee is een wetenschappelijker benadering bedoeld van techniek als oplossingsmethode. We hebben materialen van de Techniektorens tot onze beschikking. Ook is er een vrijwilliger die kooklessen aan de kinderen geeft.  Voor de groepen 3 t/m 8 organiseren we vier keer per jaar een cyclus van vier talentmiddagen waarbij expressie centraal staat.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) gaat uit van de zogeheten breedtezorg. Er is voldoende expertise aanwezig om kinderen die uitvallen op te vangen. Leerlingen met leerachterstand vormen minder dan 15% van het leerlingen aantal. We kijken naar de zorgzwaarte van elke groep en de draagkracht van de leerkracht. Per situatie wordt bekeken en overlegd op een passen aanbod gerealiseerd kan worden.

Voor meergetalenteerde kinderen is er expertise binnen de school. In de school zorgen we voor een uitdagend aanbod voor deze kinderen. Dat bieden we dagelijks aan in de klas, maar ook wekelijks buiten de klas in onze eigen plusgroep. Er is een plusgroep voor groep 1/2 en voor de groepen 3 t/m 8. Daarnaast werken we binnen de schoolvereniging ook samen met andere scholen. Er worden verenigingsbreed twee plusgroepen aangeboden: een plusgroep voor groep 3 t/m 5 en een plusgroep voor groep 6 t/m 8. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school wil nog meer inspelen op de verschillen tussen leerlingen door de organisatie van het onderwijs daarop in te richten. Daarbij valt te denken aan het werken met leerlijnen en het werken in niveaugroepen. De komende jaren wil de school zich daar verder op bezinnen en stappen zetten om leerlingen nog meer in de zone van hun naaste ontwikkeling te laten leren en werken. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Christelijke peuterspeelzaal Margriet is een voorschoolse voorziening die samenwerkt met de scholen van Verion. Onder leiding van twee deskundige en enthousiaste leidsters kunnen peuters van 2 tot 4 jaar, twee of meerdere dagdelen in de week de peuterspeelzaal bezoeken. Met vaste vriendjes en vriendinnetjes kunnen zij er spelen, knutselen, zingen of luisteren naar het voorlezen uit prentenboeken. Op deze manier ontwikkelen zij zich spelenderwijs, ter voorbereiding op de basisschool. Peuterspeelzaal Margriet is een erkende voorschoolse educatie organisatie en voldoet aan de daaraan gestelde kwaliteitsnormen.  Wilt u uw peuter aanmelden voor de peuterspeelzaal, dan kan dat vanaf de leeftijd van 18 maanden. Via de website www.pszmargriet.nl kunt u meer informatie en de contactmogelijkheden vinden.

Casa Bambini is een kinderdagverblijf voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar en een buitenschoolse opvang voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Casa Bambini is gehuisvest in hetzelfde gebouw als de Kluinveenschool en werkt van tijd tot tijd ook samen met de school. 

Terug naar boven