Basisschool de Kameleon

Mariënhagelaan 2 6001 TP Weert

  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon

Het team

Toelichting van de school

Het team van basisschool De Kameleon bestaat uit bijna 20 leerkrachten van de reguliere basisschool en de nieuwkomersvoorziening TaleNT2.

Onze leerkrachten zijn zeer betrokken bij de kinderen onze school. Het zijn allereerst pedagogen, waarbij de Gouden Afspraken "zorg voor jezelf, zorg voor elkaar en zorg voor je omgeving" de basis vormen. Er heerst een professionele sfeer en de omgang met elkaar is goed. Door deze houding van het team heeft de school een open karakter met een veilig en geborgen klimaat.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een collega door ziekte of anderszins is er onze school veel aan gelegen om op een zo structureel mogelijke manier voor vervanging te zorgen. Ten alle tijden staat het welbevinden van de kinderen en rust voor de klas voorop. We hanteren hiervoor een aantal stappen, als volgt:

1. Intern – er wordt bekeken of de afwezigheid intern kan worden opgevangen door de inzet van onderwijs ondersteunend personeel (inclusief LIO-stagiaire).     

2. Extern – in de vervangingsmanager wordt een aanvraag gedaan voor externe vervanging binnen Meerderweert.

3. Klas opdelen – de kinderen van de betreffende klas, waar geen leerkracht voor gevonden kan worden, worden verdeeld over de andere klassen.

4. Naar huis – als alle voorgaande stappen geen resultaat hebben gehad zijn we genoodzaakt de kinderen een dag(deel) of dag(delen) thuis te laten blijven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kinderen van verschillende leeftijden zitten bij elkaar in kansrijke combinatiegroepen. Het aanbod en instructies worden afgestemd op de verschillende niveaus van de kinderen. Ons reken- en taalonderwijs wordt ondersteund door Ipads en wordt gecombineerd met bewegend leren in de buitenlucht.

Muziekonderwijs is stevig verankerd in onze school. Kinderen krijgen, naast de wekelijkse muzieklessen van de vakleerkracht, zangles in ons schoolkoor en leren instrumenten bespelen als trompet, klarinet of saxofoon. Ons wereld oriënterend onderwijs is thematisch en onderzoekend van aard. Aan de hand van onderzoeksvragen ontdekken en leren de kinderen, door inzet van coöperatief leren, over de wereld. 

De Vreedzame School is een compleet programma op onze school voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de kleuters wordt er gewerkt vanuit diverse thema's. Zo worden alle taal- en rekenactiviteiten, maar ook de kunstzinnige en creatieve vorming betekenisvol voorkinderen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In groep 3 bestaan de onderwijsuren voor taal uit het aanbod van de methode "Veilig Leren Lezen" en andere taalactiviteiten.

In groep 4 tot en met 8 wordt taal aangeboden middels de methode "Taalactief". 

Blink Wereldoriëntatie geïntegreerd bestaat uit activiteiten vanuit de taalmethode taalactief en Blink, waardoor we thematisch werken.

De IMC- Basis lessen in groep 7-8 zijn verbonden met de thema's van Blink, zodat het aanbod betekenisvol wordt voor de kinderen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel beschrijven wij onze visie op zorgondersteuning en hoe wij ons hier in ontwikkelen. Hier kunt u lezen hoe wij passend onderwijs organiseren voor onze kinderen; welke zorg wij wel en welke zorg wij niet kunnen bieden.

Ons basisaanbod omschrijven wij in onze onderwijsplannen. Extra ondersteuning is opgenomen in onze Kwaliteitsgerichte Cyclus, waarbij de leerkracht met ouders en de intern begeleider op zoek gaat naar hoe extra ondersteuning gerealiseerd kan worden dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Daarbij is de balans van de drie-eenheid "leerling - leerkracht - groep" van belang. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vorig schooljaar zijn we gestart met een ontwikkeltraject beredeneerd aanbod. Om de focus te leggen op de cruciale doelen per leerjaar. Hierbij maakt het team gebruik van doelenplanners passend bij de methodes. Middels het EDI-model krijgen de kinderen instructie op deze doelen.

Daarnaast vindt afstemming plaats op basis van het aanbod op de leerlingenpopulatie en de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Onze ondersteuning is verdeeld in vier ondersteuningsniveaus.

  • Ondersteuningsniveau 1: basisondersteuning; onderwijs in de groep, via EDI en coöperatieve werkvormen, met toepassing van differentiatie, zoals beschreven in de methode. 
  • Ondersteuningsniveau 2: extra ondersteuning in de groep; denk hierbij aan pre-teaching, inzet van hulpmiddelen, compacten etc.
  • Ondersteuningsniveau 3: extra ondersteuning (eventueel buiten de groep) Planmatig, met handelingsplan in Parnassys mbv. Onderwijsassistent
  • Ondersteuningsniveau 4: specialistische ondersteuning met OPP. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ontwikkelen en leren begint al op zeer jonge leeftijd. Daarom werken we nauw samen met peuteropvang 'de Koeleköpkes' (dialect voor kikkervisjes), onderdeel van kinderopvang Humankind. We overleggen regelmatig en ontschotten zo veel mogelijk om zo een doorgaande ontwikkelingslijn te realiseren.

Terug naar boven