Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Kinderen van verschillende leeftijden zitten bij elkaar in kansrijke combinatiegroepen. Het aanbod en instructies worden afgestemd op de verschillende niveaus van de kinderen. Ons reken- en taalonderwijs wordt ondersteund door Ipads en wordt gecombineerd met bewegend leren in de buitenlucht.
Muziekonderwijs is stevig verankerd in onze school. Kinderen krijgen, naast de wekelijkse muzieklessen van de vakleerkracht, zangles in ons schoolkoor en leren instrumenten bespelen als trompet, klarinet of saxofoon. Ons wereld oriënterend onderwijs is thematisch en onderzoekend van aard. Aan de hand van onderzoeksvragen ontdekken en leren de kinderen, door inzet van coöperatief leren, over de wereld.
De Vreedzame School is een compleet programma op onze school voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Bij de kleuters wordt er gewerkt vanuit diverse thema's. Zo worden alle taal- en rekenactiviteiten, maar ook de kunstzinnige en creatieve vorming betekenisvol voorkinderen.
In groep 3 bestaan de onderwijsuren voor taal uit het aanbod van de methode "Veilig Leren Lezen" en andere taalactiviteiten.
In groep 4 tot en met 8 wordt taal aangeboden middels de methode "Taalactief".
Blink Wereldoriëntatie geïntegreerd bestaat uit activiteiten vanuit de taalmethode taalactief en Blink, waardoor we thematisch werken.
De IMC- Basis lessen in groep 7-8 zijn verbonden met de thema's van Blink, zodat het aanbod betekenisvol wordt voor de kinderen.
In het schoolondersteuningsprofiel beschrijven wij onze visie op zorgondersteuning en hoe wij ons hier in ontwikkelen. Hier kunt u lezen hoe wij passend onderwijs organiseren voor onze kinderen; welke zorg wij wel en welke zorg wij niet kunnen bieden.
Ons basisaanbod omschrijven wij in onze onderwijsplannen. Extra ondersteuning is opgenomen in onze Kwaliteitsgerichte Cyclus, waarbij de leerkracht met ouders en de intern begeleider op zoek gaat naar hoe extra ondersteuning gerealiseerd kan worden dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Daarbij is de balans van de drie-eenheid "leerling - leerkracht - groep" van belang.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vorig schooljaar zijn we gestart met een ontwikkeltraject beredeneerd aanbod. Om de focus te leggen op de cruciale doelen per leerjaar. Hierbij maakt het team gebruik van doelenplanners passend bij de methodes. Middels het EDI-model krijgen de kinderen instructie op deze doelen.
Daarnaast vindt afstemming plaats op basis van het aanbod op de leerlingenpopulatie en de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Onze ondersteuning is verdeeld in vier ondersteuningsniveaus.
- Ondersteuningsniveau 1: basisondersteuning; onderwijs in de groep, via EDI en coöperatieve werkvormen, met toepassing van differentiatie, zoals beschreven in de methode.
- Ondersteuningsniveau 2: extra ondersteuning in de groep; denk hierbij aan pre-teaching, inzet van hulpmiddelen, compacten etc.
- Ondersteuningsniveau 3: extra ondersteuning (eventueel buiten de groep) Planmatig, met handelingsplan in Parnassys mbv. Onderwijsassistent
- Ondersteuningsniveau 4: specialistische ondersteuning met OPP.
Ontwikkelen en leren begint al op zeer jonge leeftijd. Daarom werken we nauw samen met peuteropvang 'de Koeleköpkes' (dialect voor kikkervisjes), onderdeel van kinderopvang Humankind. We overleggen regelmatig en ontschotten zo veel mogelijk om zo een doorgaande ontwikkelingslijn te realiseren.