Openbare Basisschool Molenakker

Oude Laarderweg 15 6003 ME Weert

  • In dit gebouw zijn de groepen 5 t/m 8 gevestigd.
  • In dit gebouw zijn de groepen 1 t/m 4 gevestigd.

Het team

Toelichting van de school

Het team van OBS Molenakker bestaat uit ongeveer 35 collega's met diverse functies. 
De verdeling man/vrouw is ongeveer 20%/80%. 

Op de volgende pagina is meer informatie te vinden over de leeftijdsopbouw van de teamleden:

https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/weert/7552/openbare-basisschool-molenakker/het-onderwijs/ 

Taken en functies:

  • Leerkrachten
  • Drie kwaliteitsondersteuners, de kwaliteitsondersteuners zijn het eerste aanspreekpunt voor leerkrachten op de betreffende locatie.
  • Een schoolleider
  • Er werken drie onderwijsassistenten.
  • Er is één conciërge voor beide locaties. 

Op onze website kunt u foto's zien van onze teamleden.

https://obsmolenakker.nl/school/team/

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

    Binnen de Stichting Eduquaat hebben we overkoepelend een pool van mensen die vervangen tijdens ziekte of bij ander verlof. Doordat deze medewerkers in dienst zijn binnen onze stichting zijn ze bekend met onze scholen en de onderwijsconcepten. Wij zijn heel blij dat we collega's hebben die in nood ons team komen versterken. Ook binnen de stichting Eduquaat is er een tekort aan leerkrachten. Is er geen vervanging beschikbaar, dan kijken we of we het intern kunnen oplossen met een andere leerkracht, onderwijsassistent of stagiaire. Als dat allemaal niet lukt zijn we genoodzaakt te vragen om kinderen thuis te houden.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen 1/2 (kleuters) zijn gecombineerd. 
Vanaf groep 3 werken we met enkelvoudige groepen. Soms zijn er redenen om groepen te combineren (combinatiegroep) of om de leerlingen opnieuw te herverdelen. In samenspraak met leerkrachten en het management worden deze keuzes gemaakt en in de MR besproken. 

Dit verdelen doen we niet zomaar, hier hebben we van tevoren goed over nagedacht. We maken bij de herverdeling gebruik van de criteria zoals hieronder beschreven in een stappenplan. Daarbij is het niet vanzelfsprekend dat kinderen bij vriendjes en vriendinnetjes geplaatst worden. We verplaatsen de kinderen altijd in een veilige context, kinderen gaan niet alleen (vanuit de oude groep) naar een andere groep, mits anders afgesproken met ouders van betreffende leerling.  Voordat we nieuwe groepen maken brengen we eerst een aantal zaken in beeld: 

We brengen de huidige groep in kaart op basis van de volgende criteria: 

  • Onderwijsbehoeften: wat hebben kinderen nodig op het gebied van leren? 
  • Ondersteuningsbehoeften: welke extra begeleiding hebben kinderen nodig en hoe kunnen wij daarbij aansluiten? 
  • Sociaal emotioneel, aantal leerlingen, verdeling jongens/meisjes.

Tot slot: We stimuleren en begeleiden de kinderen in nieuw samengestelde groepen bewust in het elkaar leren kennen. Zo ontdekken kinderen kwaliteiten van elkaar die ze inzetten bij het van en met elkaar leren en spelen. Waardoor elk kind in de gelegenheid wordt gesteld om zich optimaal te ontwikkelen zowel sociaal-emotioneel als didactisch.  


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen ziet de dagindeling er als volgt uit. We starten in de kring. Daar wordt de dag besproken en een lesactiviteit uitgevoerd zoals een spel, voorlezen of een leeractiviteit. Daarna spelen de kleuters buiten of gaan naar de gymzaal.
Na het fruit eten wordt er in hoeken gewerkt. In de hoeken wordt er "gespeeld".  Het spelen wordt verrijkt en verdiept doordat een leerkracht gaat meespelen of er andere materialen worden toegevoegd.

Leerkrachten werken met leerlijnen en passen hun aanbod aan aan de volgende ontwikkelstap van een kind.

Vaak wordt een dagdeel afgesloten in de kring. Naast dit reguliere programma zijn er ook allerlei speciale activiteiten als opa-en-oma dag, een spellendag of poppenkast.

Instroom kleuters:

Gedurende het hele schooljaar kunnen kleuters bij ons instromen op de dag nadat ze 4 jaar zijn geworden. We laten kleuters starten tot precies een maand voor de zomervakantie.

Met andere woorden; start de zomervakantie 16 juli dan kan uw kind instromen tot 16 juni.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de ochtenden wordt er in alle groepen aandacht besteed aan de kernvakken zoals: rekenen, lezen, taal en spelling. We bekijken de onderwijsbehoeften per groep en stemmen hier het aanbod en de lestijden op af.

Wereldoriëntatie, muzikale ontwikkeling, kunstzinnige en creatieve vorming en levensbeschouwing krijgen bij ons een plek binnen Jeelo. We bieden al deze vakken geïntegreerd aan binnen projecten. Ook verkeersveiligheid krijgt een plek binnen een project van Jeelo. Daarnaast gaan we door Jeelo veel op pad en besteden we steeds aandacht aan de veiligheid in het verkeer. Zo leren kinderen de theorie in de praktijk uit te voeren. In de middagen werken de kinderen projectmatig aan Jeelo. De kinderen leren de leerstof zich eigen te maken door zelf op onderzoek uit te gaan, te ervaren, door samen te werken en door informatie aan elkaar te presenteren. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school behoort tot de Stichting Eduquaat. 

De ondersteuning op schoolniveau wordt mede geregeld door het IOT (intern OndersteuningsTeam) van Eduquaat. 

Het schoolondersteuningsplan is van toepassing voor alle 7 scholen van Eduquaat. Specialisten van de  afzonderlijke scholen ondersteunen  - zo nodig - ook op andere scholen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambities voor de komende jaren

  • Versterken aanbod Meer- en hoogbegaafdheid.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is nauw contact tussen de Humankind en de school, zowel op managementniveau als tussen leerkrachten en pedagogisch medewerkers. 
Op deze manier zorgen we er voor dat we op een fijne manier met elkaar samenwerken, waardoor de overgang tussen de kinderopvang en basisschool soepel verloopt. Dit wordt onder andere gedaan door activiteiten te organiseren tussen peuters en kleuters maar ook door inhoudelijke zaken te bespreken qua visie en handelen in de praktijk.

Terug naar boven