Sinds 1 augustus 1998 is er voor het basisonderwijs een officiële klachtenregeling die aangeeft op welke objectieve wijze met klachten van ouders, leerlingen en personeel moet worden omgegaan. Deze wet verplicht scholen om te voorzien in een onafhankelijke Klachtencommissie en om een klachtenregeling op te stellen.
Binnen de scholen van Stichting Eduquaat geven we het onderwijs zorgvuldig vorm. Het kan voorkomen dat er sprake is van een situatie waarover u als ouder op- en/of aanmerkingen heeft of misschien wel een klacht over in wilt dienen. In eerste instantie gaat u naar de leerkracht van uw kind. Mocht dit niet tot de gewenste oplossing leiden of niet mogelijk zijn, dan kunt u contact opnemen met de contactpersoon van de school. Voor onze school is dat Martje de Monte.
Welke klachten onderscheiden wij?
a) klachten die betrekking hebben op een zedenmisdrijf;
b) klachten die betrekking hebbenop psychisch (waaronder pesten en seksuele intimidatie) en fysiek geweld, discriminatie en radicalisering;
c) overige klachten over bijvoorbeeld de inhoud en inrichting van het onderwijs, de schoolorganisatie, bevordering, begeleiding en advisering van leerlingen, het treffen van voorzieningen en algemene schoolzaken.
Heeft u een probleem of klacht over de school of één van de medewerkers? Dan is het raadzaam om eerst te proberen de klacht met de school te bespreken. U kunt daarbij de volgende stappen zetten:
- Bespreek het probleem met de leerkracht/en van uw kind.
- Bespreek het probleem met de directeur van de school.
- Schakel bemiddeling in van een collega-leerkracht, een kwaliteitsondersteuner of een ouder om samen tot een oplossing te komen, zonder formele/juridische procedures.
- Bespreek het probleem met het schoolbestuur waar de school onder valt.
De contactpersoon informeert u over de routes die u kunt bewandelen. U kunt vanzelfsprekend ook rechtstreeks contact opnemen met de (externe) vertrouwenspersoon van de stichting.
De externe vertrouwenspersonen voor leerlingen, ouders en overig extern betrokkenen bij stichting Eduquaat is:
GGD Weert
Vogelsbleek 10
6001 BE Weert
tel.: 088-11 911 11
Email: [email protected]
De externe vertrouwenspersoon voor de medewerkers van Eduquaat is:
Mw. Trix Sillen (Villa Flora)
Wilhelminapark1
5911 EC. Venlo
tel.: 06 200 06 334
www.heteiland.eu/ [email protected]
Overige instanties:
De vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs
Voor klachten die vallen onder de hiervoor genoemde categorieën a. en b.:
Inspectie van het Onderwijs
Postbus 2730
3500 GS Utrecht, tel.: 0900 111 3 111
De Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Bij klachten die vallen onder de hiervoor genoemde categorie c.
Onderwijsgeschillen Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Email: [email protected]
Tel.: 030 28 095 90 voor informatie over de procedure
Tel.: 088 60 501 01 voor inhoudelijke vragen
Veelal zullen problemen binnen school opgelost (kunnen) worden. Met alle klachten, op- en/of aanmerkingen, zoals bijv. onderwijskundige klachten, klachten over leerkrachten, vermoedens van - seksuele - intimidatie, kunt u bij de contactpersoon terecht. Schroom niet om in voorkomende situaties meteen contact op te nemen. Indien uw klacht door de school of het bestuur niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, kunt u terecht bij de Landelijke Klachtencommissie waar Eduquaat bij is aangesloten www.onderwijsgeschillen.nl/klachten Deze commissie onderzoekt de klacht en beoordeelt of deze gegrond is of niet. De klachtenregeling is ook bestemd voor leerlingen en leerkrachten. De procedure is dezelfde.