Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen 1/2 (kleuters) zijn gecombineerd.
Vanaf groep 3 werken we met enkelvoudige groepen. Soms zijn er redenen om groepen te combineren (combinatiegroep) of om de leerlingen opnieuw te herverdelen. In samenspraak met leerkrachten en het management worden deze keuzes gemaakt en in de MR besproken.Dit verdelen doen we niet zomaar, hier hebben we van tevoren goed over nagedacht. We maken bij de herverdeling gebruik van de criteria zoals hieronder beschreven in een stappenplan. Daarbij is het niet vanzelfsprekend dat kinderen bij vriendjes en vriendinnetjes geplaatst worden. We verplaatsen de kinderen altijd in een veilige context, kinderen gaan niet alleen (vanuit de oude groep) naar een andere groep, mits anders afgesproken met ouders van betreffende leerling. Voordat we nieuwe groepen maken brengen we eerst een aantal zaken in beeld:
We brengen de huidige groep in kaart op basis van de volgende criteria:
- Onderwijsbehoeften: wat hebben kinderen nodig op het gebied van leren?
- Ondersteuningsbehoeften: welke extra begeleiding hebben kinderen nodig en hoe kunnen wij daarbij aansluiten?
- Sociaal emotioneel, aantal leerlingen, verdeling jongens/meisjes.
Tot slot: We stimuleren en begeleiden de kinderen in nieuw samengestelde groepen bewust in het elkaar leren kennen. Zo ontdekken kinderen kwaliteiten van elkaar die ze inzetten bij het van en met elkaar leren en spelen. Waardoor elk kind in de gelegenheid wordt gesteld om zich optimaal te ontwikkelen zowel sociaal-emotioneel als didactisch.
In de kleutergroepen ziet de dagindeling er als volgt uit. We starten in de kring. Daar wordt de dag besproken en een lesactiviteit uitgevoerd zoals een spel, voorlezen of een leeractiviteit. Daarna spelen de kleuters buiten of gaan naar de gymzaal.
Na het fruit eten wordt er in hoeken gewerkt. In de hoeken wordt er "gespeeld". Het spelen wordt verrijkt en verdiept doordat een leerkracht gaat meespelen of er andere materialen worden toegevoegd.Leerkrachten werken met leerlijnen en passen hun aanbod aan aan de volgende ontwikkelstap van een kind.
Vaak wordt een dagdeel afgesloten in de kring. Naast dit reguliere programma zijn er ook allerlei speciale activiteiten als opa-en-oma dag, een spellendag of poppenkast.
Instroom kleuters:
Gedurende het hele schooljaar kunnen kleuters bij ons instromen op de dag nadat ze 4 jaar zijn geworden. We laten kleuters starten tot precies een maand voor de zomervakantie.
Met andere woorden; start de zomervakantie 16 juli dan kan uw kind instromen tot 16 juni.
In de ochtenden wordt er in alle groepen aandacht besteed aan de kernvakken zoals: rekenen, lezen, taal en spelling. We bekijken de onderwijsbehoeften per groep en stemmen hier het aanbod en de lestijden op af.
Wereldoriëntatie, muzikale ontwikkeling, kunstzinnige en creatieve vorming en levensbeschouwing krijgen bij ons een plek binnen Jeelo. We bieden al deze vakken geïntegreerd aan binnen projecten. Ook verkeersveiligheid krijgt een plek binnen een project van Jeelo. Daarnaast gaan we door Jeelo veel op pad en besteden we steeds aandacht aan de veiligheid in het verkeer. Zo leren kinderen de theorie in de praktijk uit te voeren. In de middagen werken de kinderen projectmatig aan Jeelo. De kinderen leren de leerstof zich eigen te maken door zelf op onderzoek uit te gaan, te ervaren, door samen te werken en door informatie aan elkaar te presenteren.
Onze school behoort tot de Stichting Eduquaat.
De ondersteuning op schoolniveau wordt mede geregeld door het IOT (intern OndersteuningsTeam) van Eduquaat.
Het schoolondersteuningsplan is van toepassing voor alle 7 scholen van Eduquaat. Specialisten van de afzonderlijke scholen ondersteunen - zo nodig - ook op andere scholen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities voor de komende jaren
- Versterken aanbod Meer- en hoogbegaafdheid.
Er is nauw contact tussen de Humankind en de school, zowel op managementniveau als tussen leerkrachten en pedagogisch medewerkers.
Op deze manier zorgen we er voor dat we op een fijne manier met elkaar samenwerken, waardoor de overgang tussen de kinderopvang en basisschool soepel verloopt. Dit wordt onder andere gedaan door activiteiten te organiseren tussen peuters en kleuters maar ook door inhoudelijke zaken te bespreken qua visie en handelen in de praktijk.