Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij de organisatie van ons onderwijs maken wij daar waar dit mogelijk is gebruik van de affiniteit en het talent van de individuele leerkrachten. Door ons onderwijs thematisch en groepsdoorbroken aan te bieden ontstaat er de mogelijkheid om expertise van personeelsleden schoolbreed in te zetten en kunnen wij onze leerlingen onderwijs bieden dat aansluit bij de individuele behoeften.
De onderwijstijd voor Lezen, Taal en Rekenen/Wiskunde wordt iedere groepsplanperiode aangepast aan de behoeften in de groepen. Voorafgaande aan het opstellen van de 10-wekelijkse plannen voor deze vakgebieden worden de behaalde resultaten geanalyseerd en wordt besloten welke aanpak in de groepen benodigd zal zijn. De in te zetten onderwijstijd kan door deze manier van werken per planperiode verschillen.Het rooster wordt zodoende een levend document dat steeds weer aangepast en verbeterd wordt ten gunste van de leerlingen. Het rooster is dus te lezen als indicatie van de lestijd.
Er is veel aandacht voor het thematisch en groepsdoorbroken werken. Er worden verbanden gelegd tussen de diverse vakgebieden en we leren de leerlingen om te plannen, organiseren en prioriteren. Er is een doorgaande lijn zelfstandig werken ontwikkeld die loopt van groep 1 t/m 8. Een doorgaande leerlijn digitale geletterdheid is in ontwikkeling.
OBS De Kyckert is een openbare basisschool. De toegankelijkheid tot het openbaar onderwijs is onomstreden. Zonder discriminatie naar godsdienst, levensovertuiging, ras, politieke overtuiging of welk onderscheid dan ook. Dit betekent niet dat ook alle kinderen kunnen worden toegelaten.
Er zijn 3 onderwerpen die de toegankelijkheid van OBS De Kyckert beïnvloeden:
- Het aantal leerlingen met een (grote) ondersteuningsbehoefte in een groep
- Waarden en normen en daaruit voortvloeiende gedragingen
- De onderwijsbehoeften van een leerling
Criteria die voor onze school een rol spelen bij het nemen van een plaatsingsbesluit zijn:
- De zwaarte/omvang van de onderwijsbehoeften van het kind;
- De dynamiek (en de grootte) van de groep waarin het kind geplaatst zou worden;
- Het aantal leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeftes dat al in een groep wordt opgevangen;
- De grenzen van ondersteuning in onze school.
Voor een toelichting op de schoolspecifieke ondersteuning verwijzen wij u naar het Schoolondersteuningsplan (SOP), dat in te zien is bij de intern begeleider en directeur van de school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school leidt graag leerkrachten op tot rekenspecialist en meer- en hoogbegaafdenspecialist.