Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
OBS De Kyckert evalueert nauwgezet of het aangeboden onderwijs de resultaten bereikt die beoogd zijn. Hiervoor gebruiken we de reguliere methodetoetsen en monitoren we de voortgang van de leerlingen in groep 4 t/m 8 via Snappet. Ook zetten we als school de toetsen uit het cito-leerlingvolgsysteem in die halfjaarlijks worden afgenomen.
In februari vindt de analyse van de cito-gegevens plaats. In samenspraak met de intern begeleider wordt n.a.v. deze analyse in de groepen en bouwen het onderwijs steeds weer afgestemd op de behoeften van onze leerlingen. Leerkrachten hebben en nemen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor het onderwijsaanbod en de resultaten.
Door het geven van feedback aan elkaar op de resultaten en het delen van verantwoordelijkheid houden we op OBS De Kyckert de kwaliteit van het onderwijs hoog. De intern begeleider is verantwoordelijk voor het toetsrooster en de begeleiding van leerkrachten bij afname, analyse van de toetsen en het opstellen van de plannen voor de leerlingen.
Bij het opstellen van het Schooladvies Voortgezet Onderwijs kijkt OBS De Kyckert o.a. naar de behaalde resultaten op de halfjaarlijkse cito-toetsen. De school vindt het van groot belang om naast deze vaardigheidsscores ook zicht te hebben op de capaciteiten van haar leerlingen. Om dit te bewerkstelligen nemen de leerlingen in groep 8 deel aan de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO). Daarnaast is de ontwikkeling van de leerlingen mooi te volgen via Snappet, het systeem dat wij dagelijks in de klas gebruiken. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, de werkhouding en de houding van de leerlingen t.a.v. het huiswerk wegen we mee bij de totstandkoming van het schooladvies.
Bovenstaande aspecten bieden de school een stevige basis bij het opstellen van het Schooladvies Voortgezet Onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.