Klachtenregeling
U als ouder en wij als school willen samen het beste doen voor de kinderen. Maar wat is precies het beste voor uw kind en op welke manier bereiken we dat? Soms verschillen we hierover van mening of kan er onvrede ontstaan. In dat geval gaan we samen het gesprek aan.
Het gesprek aangaan
Het voeren van gesprekken en het vinden van een oplossing is niet altijd makkelijk. De gesprekken vragen inspanningen van ouders én van de school. Tijdens deze gesprekken is het van belang dat: we naar elkaar luisteren, openstaan voor elkaars mening, we rustig blijven en duidelijk communiceren. Soms zijn er meerdere gesprekken nodig om er samen uit te komen.
Met wie praat u waarover?
De eerste gesprekspartner is in de meeste gevallen de leerkracht van uw kind. Als het meningsverschil of de ontevredenheid blijft bestaan, vraagt u een gesprek aan met de directeur van de school. Ook kan u bij de directeur terecht als uw onvrede over schoolbeleid of over algemene zaken gaat.
Op en rond de school zijn mensen die u kunnen helpen om de juiste stappen te zetten als u ontevreden bent of als u zorgen hebt. Dit zijn:
- de interne vertrouwenspersoon: een luisterend oor op school voor ouders en kinderen, die u advies geeft om het probleem op te lossen;
- de anti-pestcoördinator: voor problemen die te maken hebben met plagen, pesten of sociale veiligheid;
- de intern begeleider: voor vragen over de ontwikkeling van uw kind, passend onderwijs of over de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling;
- de medezeggenschapsraad: denkt mee over vragen die te maken hebben met het schoolbeleid of de schoolorganisatie.
U komt er samen niet uit, wat nu?
Komt u er op school, na het voeren van verschillende gesprekken, niet uit? Dan kan u een klacht indienen bij het bestuur van de school, Stichting Leerrijk. Uw klacht wordt ontvangen door de bestuurssecretaris. De bestuurssecretaris schakelt met de bestuurder. De bestuurder bepaalt op welke wijze en door wie uw klacht in behandeling wordt genomen. Vervolgens ontvangt u informatie over het proces van klachtbehandeling. In de meeste gevallen wordt er bij de school navraag gedaan en getoetst of zij op juiste wijze hebben gehandeld. Als het conflict na de klachtbehandeling van het schoolbestuur nog blijft bestaan, kan u een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie, Stichting Onderwijsgeschillen.
Externe ondersteuning
Als u voor uw probleem advies wilt van een onafhankelijke externe specialist, dan kan u terecht bij de externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon kan ouders, medewerkers of het schoolbestuur advies geven en ondersteuning bieden bij miscommunicatie, onheuse bejegening, machtsmisbruik, pesten, etc. Tevens kan de externe vertrouwenspersoon u adviseren of ondersteunen bij het indienen van een klacht bij de Landelijke Klachtencommissie of bij de politie.
Naast de externe vertrouwenspersoon kan u ook raad vragen aan de vertrouwensinspecteur. Bij de Inspectie van het Onderwijs werkt een klein team van vertrouwensinspecteurs. Ouders, leerlingen en alle medewerkers van Stichting Leerrijk kunnen de vertrouwensinspecteur benaderen wanneer zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van: seksuele intimidatie, seksueel misbruik, lichamelijk geweld, grove pesterijen, extremisme of radicalisering.
Contactgegevens bij klachten
Interne vertrouwenspersoon
De interne vertrouwenspersoon op onze school is: Fleur van den Oever en Cindy van der Made. Per mail is de interne vertrouwenspersoon bereikbaar op: fleurvandenoever@leerrijk.nl cindyvandermade@leerrijk.nl
Anti-pestcoördinator
De anti-pestcoördinator op onze school is: Fleur van den Oever en Cindy van der Made. Per mail is de anti-pestcoördinator te bereiken op: fleurvandenoever@leerrijk.nl en cindyvandermade@leerrijk.nl
Het schoolbestuur
Stichting Leerrijk
Dodenauweg 2,
5171NG Kaatsheuvel
0416-320768
info@leerrijk.nl
www.leerrijk.nl
De externe vertrouwenspersonen
Stichting Leerrijk is aangesloten bij vertrouwenswerk.nl. Informatie vindt u op www.vertrouwenswerk.nl. De rechtstreekse contactgegevens van de externe vertrouwenspersonen zijn:
De vertrouwensinspecteur
Op werkdagen, tussen 8.00 en 17.00 uur is de vertrouwensinspecteur te bereiken op het telefoonnummer: 0900-1113111
De landelijke klachtencommissie en de geschillencommissie passend onderwijs
Stichting Onderwijsgeschillen
Zwarte Woud 2
Postbus 85191,
3508 AD Utrecht
030 2809590
www.onderwijsgeschillen.nl
Het bestuur behoudt zich de mogelijkheid voor om tijdelijk heimelijk cameratoezicht in te zetten, ingeval van diefstal of fraude. Daarbij wordt binnen de kaders van de Algemene Verordening Gegevensbescherming gehandeld. De procedure is beschreven in het Reglement Cameratoezicht en is opgenomen in het handboek AVG dat op school aanwezig is. De voorzitter van de medezeggenschapsraad van de betrokken school wordt achteraf vertrouwelijk geïnformeerd dat de verborgen camera is ingezet.
Vertrouwensinspecteur
Bij de Inspectie van het Onderwijs werkt een klein team van vertrouwensinspecteurs. Ouders, leerlingen, docenten, directeurs en besturen kunnen de vertrouwensinspecteur benaderen wanneer zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van:
- seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
- lichamelijk geweld;
- grove pesterijen;
- extremisme en radicalisering.
Ernstige klachten die vallen binnen deze categorieën kunnen voorgelegd worden aan de vertrouwensinspecteur. Deze zal adviseren en informeren. Zo nodig kan de vertrouwensinspecteur ook begeleiden in het traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte. De vertrouwensinspecteur is tijdens kantooruren bereikbaar op 0900-1113111 (lokaal tarief). https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijssectoren/veiligheid-van-kinderen-en-jongeren-op-scholen
Onderwijsinspectie
Postbus 2730
3500 GS Utrecht
Schorsing en verwijdering
Als u of uw kind in of rond de school de gedragsregels van school ernstig overtreedt of als er sprake is van gedrag dat de veiligheid van de kinderen, de ouders en/of het personeel van de school in gevaar brengt, maken wij dit gedrag direct bespreekbaar. In sommige gevallen kan het gedrag aanleiding zijn om een maatregel toe te passen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het schorsen of verwijderen van een kind van de school of het opleggen van een contactverbod of een pleinverbod aan ouders. De verwijdering van een kind kan ook plaatsvinden bij ernstig wangedrag van de ouder.
Bij een overweging om een schorsing of verwijdering toe te passen, neemt de directeur van de school contact op met de bestuurder van Stichting Leerrijk. Vervolgens wordt door de bestuurder een besluit genomen over of de maatregel en zo ja welke maatregel wordt toegepast. Bij de toepassing van een maatregel volgt de school de wettelijk vastgestelde procedure.
Privacy
Om goed onderwijs te geven en activiteiten te organiseren, verwerkt de school gegevens van u en van uw kind. Denk hierbij aan contactgegevens, schoolresultaten, de voortgang van het onderwijs, ongewenst gedrag, gegevens over de ouderbijdrage, etc. De school slaat gegevens per leerling op in een leerlingendossier. Wij gebruiken hiervoor het systeem ParnasSys. U hebt als ouder recht op inzage in het leerlingendossier van uw kind. Als u het leerlingdossier wilt inzien, vraagt u aan de directeur van de school om inzage. De school voldoet binnen één maand aan uw verzoek. In samenspraak met de directeur wordt bepaald op welke manier u het dossier in kan zien. Wanneer u verbetering, aanvulling, verwijdering of afscherming van de gegevens van uw kind wenst, geeft u dit samen met de redenen waarom u dit wilt aan bij de directeur. De directeur besluit vervolgens of en in hoeverre de school aan uw verzoek tegemoet komt.
Binnen Leerrijk wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van u en van uw kind. Daarom is de toegang van personeelsleden tot de leerlingendossiers beperkt tot de gegevens die nodig zijn om de taak goed uit te oefenen. Alle personeelsleden zijn op de hoogte van de AVG. Dit is de wet die van toepassing is op zaken die over privacy gaan.
Er zijn twee functionarissen die zich specifiek met privacy bezig houden. De Security Officer, Ineke Corveleijn (inekecorveleijn@leerrijk.nl), is het bestuurlijke aanspreekpunt voor privacyvraagstukken, informeert en adviseert de Leerrijk-scholen hierover en regelt processen rondom datalekken. De Functionaris Gegevensbescherming, Angela Groen (a.groen@cedgroep.nl), adviseert de Security Officer en houdt toezicht binnen Leerrijk op de toepassing en naleving van de AVG. Meer informatie rondom privacy kan u vinden op de website van Stichting Leerrijk.
Omgang met foto’s en video’s
Bij aanmelding van uw kind heeft u op het aanmeldformulier aangegeven of u toestemming geeft voor het door de school maken en/of verspreiden van foto’s en video’s. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld de schoolfotograaf, de klassenfoto en het plaatsen van foto’s en/of video’s op de website van de school, in de nieuwsbrief, schoolgids en/of op andere sociale media.
De keuze die u toen gemaakt heeft, kan u op elk moment wijzigen door aan de directeur van de school door te geven wat u wilt wijzigen. Als de school foto’s of video’s van uw kind heeft geplaatst waar u het niet mee eens bent, meldt u dit bij de directeur, zodat u samen een oplossing kan vinden.
Sommige ouders/verzorgers geven geen toestemming voor het maken of verspreiden van foto’s en video’s waarop hun kind te zien is. Daarom vragen we aan ouders/verzorgers om geen foto’s of filmpjes te maken van andere kinderen tijdens schoolse activiteiten. Als de school op andere momenten foto’s of video’s laat maken, informeren we u hierover en vragen we aan u toestemming als dat nodig is.
Een rookvrije school
Ons schoolterrein is volgens de wet rookvrij. Dit betekent dat niemand rookt op het schoolterrein of in het zicht van de kinderen. We maken hierbij geen onderscheid tussen sigaretten, e-sigaretten of andere rookwaren. We doen dit omdat roken erg verslavend is en slecht voor je gezondheid. Ook ongewild meeroken is schadelijk voor mensen die zelf niet roken. We vinden een rookvrije en gezonde omgeving voor onze leerlingen en het personeel belangrijk.