Basisschool De Veste

Prins Bernhardstraat 3 5165 TH Waspik

  • Hierin thema's als; zelfvertrouwen - om kunnen gaan met je eigen gevoelens en die van anderen - opkomen voor jezelf en voor anderen.
  • Zijaanzicht met wilde bloemen aan de zijde van de kinderboerderij.
  • Speelplaats aan de zijde van de kleuterlokalen.
  • Het thema 'camping' bij de kleutergroepen.
  • Wij gaan uit van 5 klimaten waarin we onze kwaliteit borgen. We hebben heldere ambities gesteld.

Het team

Toelichting van de school

Wie werken schooljaar 2023-2024 op onze school?    

  • Groep 1/2a   - Gonnie en Diana  
  • Groep 1/2b   - Joyce en Simone     
  • Groep 1/2c   - Cindy en Pascal    
  • Groep 1/2d   - Laura en Sietske
  • Groep 3a      - Lidewij en Maureen  
  • Groep 3b      - Alice en Jessica  
  • Groep 4        - Danyel en Maureen  
  • Groep 4/5     - Cindy  
  • Groep 5        - Patty en Natasja  
  • Groep 6        - Ingrid
  • Groep 7        - Judith en Marlot  
  • Groep 8        - Fleur en Simone    

  • Conciërge:  - Jose / vervanger John
  • Administratief medewerker:  - Anika
  • Basisschoolcoach:  - Yvonne
  • (Hoog) begaafde leerlingen:  - Natasja
  • Intern begeleider:  - Marlot en Cecilia
  • Adjunct:  - Cecilia
  • Schoolleider:  - Frank

Opleidingsschool 

Leerrijk heeft een convenant gesloten met Fontys Hogeschool Pabo 's-Hertogenbosch, waarbij overeengekomen is dat studenten aan de opleidingsschool De Veste mogen worden opgeleid. Daarin is opgenomen dat jaarlijks ten hoogste acht studenten van de Hogeschool in de praktijk worden opgeleid, waaronder steeds maximaal 2 afstudeerstudenten. Deze acht studenten worden verdeeld over Bs. De Berk in Kaatsheuvel en Bs. De Veste. De mentor, die de student in de groep begeleidt, is samen met de basisschoolcoach en de studieloopbaanbegeleider eindverantwoordelijk voor de student. Een van de leerkrachten coacht één dag per week, als basisschoolcoach, de studenten en leerkrachten en voert overleg met de studieloopbaanbegeleider. Deze leerkracht heeft voor deze taak een opleiding aan de Pabo gevolgd en regelt de plaatsing van studenten in overleg met de mentoren en IB er, begeleidt de studenten bij hun opdrachten en ondersteunt de mentoren bij hun taak. Om studenten de gelegenheid te geven in de praktijk ervaring op te doen, is overeengekomen dat in principe in elke groep een student geplaatst kan worden. De afstudeerders krijgen een onderzoek, dat afgeleid wordt van de ontwikkelingen, die op onze school plaatsvinden. Op deze manier liggen praktijk en opleiding heel dicht bij elkaar. Daar de afstudeerders gedurende vijf weken de volle verantwoordelijkheid van een groep dragen, komt er onder andere tijd vrij om een leerkracht bijvoorbeeld aan ontwikkelingen voor de school te laten werken. Op die manier heeft het begeleiden meerwaarde voor student en school. Voor het incidentele vrij roosteren van een leerkracht buiten de groep, bijvoorbeeld voor het voeren van een [ontwikkel]gesprek, afnemen van een toets of individuele begeleiding van een leerling, kunnen studenten ingezet worden. De verantwoording voor de groep blijft bij de leerkracht van de groep. De directie heeft een participerende rol in het begeleiden van de afstudeerders tijdens hun onderzoek. Tevens geeft de directie aan, in samenspraak met het team, op welk gebied binnen het onderwijs een onderzoek plaats vindt. De kwaliteit van de opleidingsschool in samenwerking met Pabo 's-Hertogenbosch is gewaarborgd in het PDCA-cyclus. Deze wordt ieder jaar besproken en bijgesteld, indien noodzakelijk. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bs De Veste is onderdeel van Leerrijk, een stichting voor 14 katholieke scholen in Waalwijk en Loon op Zand. Als stichting zijn we aangesloten bij een Vervangingsmanager, waarmee afspraken gemaakt zijn over de vervanging.

Aangezien het de laatste jaren lastig is om vervangers in de school te krijgen, hebben we het geluk dat we met een vervangster uit Waspik de eerste zorg kunnen opvangen.

Gelukkig zijn parttimers, indien mogelijk, vaak bereid om hun duo-collega te vervangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Deze verdeling van lestijd over de verschillende vakgebieden is indicatief en kan, naar behoefte van groep of leerling, aangepast worden.

In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van Digikeuzebord, een online systeem waarbij we de activiteiten makkelijk kunnen plannen voor de leerlingen. Het hierbij behorende leerlingvolgsysteem geeft ons inzicht in de ontwikkelbehoefte van onze leerlingen in groep 1 en 2. Dit zorgt ervoor dat we een beredeneerd aanbod kunnen verzorgen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Deze verdeling van lestijd over de verschillende vakken is indicatief en kan, naar behoefte van groep of leerling, aangepast worden.

Gymtijden dinsdag:              

08.30 - 09.15: groep 8(met buurtsportcoach), groep 5 

09.15 - 10.00: groep 4/5(met buurtsportcoach), groep 4

10.15 - 11.00: groep 3a(met buurtsportcoach), groep 3b

11.00 - 11.45: groep 6(met buurtsportcoach), groep 7

Gymtijden donderdag:

08.30 - 09.15: groep 7(met buurtsportcoach), groep 6

09.15 - 10.00: groep 4(met buurtsportcoach), groep 8

1015 - 11.00: groep 5(met buurtsportcoach), groep 4/5

11.00 - 11.45:groep 3b(met buurtsportcoach), groep 3a

Maandagochtend per toerbeurt 2 van de 4 kleutergroepen gymles van de buurtsportcoach.

Brabants Verkeersveiligheidslabel:

Wij zijn een school met het BVL-label. Verkeersveiligheid maakt structureel deel uit van het schoolbeleid. De leerlingen krijgen verkeerslessen en er zijn verkeersprojecten met praktische oefeningen. Verder is er aandacht voor de schoolomgeving en zijn de wegen naar school zo verkeersveilig mogelijk. Daarnaast zijn (verkeers)ouders of-verzorgers betrokken bij de verkeerseducatie.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs 

Alle speciale en reguliere basisscholen uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena horen bij het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (afgekort tot PO LHA). Samen verzorgen de scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs voor alle kinderen die in deze gemeenten wonen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl. 

Wat is passend onderwijs? 

Passend onderwijs is niets anders dan goed onderwijs. Dat doet onze school door de onderwijsbehoeften van uw kind vast te stellen en hierop tijdens de lessen af te stemmen. Op deze manier biedt de school basisondersteuning, waarmee de meeste kinderen zich op de basisschool goed kunnen ontwikkelen. In het schoolondersteuningsprofiel leest u welke basisondersteuning en welke extra ondersteuning de scholen bieden. Ons ondersteuningsprofiel staat op de website van de school. 

Het start vanaf het moment van aanmelding 

Passend onderwijs start vanaf het moment dat u uw kind op onze school aanmeldt. Nadat de school de schriftelijke aanmelding ontvangen heeft, onderzoeken wij of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dat doen wij door met u te praten over de kwaliteiten en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij met uw toestemming informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar uw kind op zit.  

Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. In dit geval gaan we met u het gesprek aan en onderzoeken we samen welke school beter past bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen. 

Basisondersteuning 

Vanaf het moment dat uw kind op school zit, zijn wij ervoor verantwoordelijk om het onderwijs zoveel als mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Onze school heeft een stevige basisondersteuning. Kinderen met dyslexie, dyscalculie en een kleine leervertraging of -leerversnelling krijgen op onze school passend onderwijs.  

Extra ondersteuning 

Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan de school in de basisondersteuning biedt. Bijvoorbeeld omdat het leren moeilijker gaat, omdat een kind uitdaging mist of omdat extra begeleiding nodig is vanwege een beperking of een gedragsprobleem. De leerkracht en de intern begeleider bespreekt samen met u en eventueel externe specialisten welke extra ondersteuning ingezet kan worden. Bij dit gesprek en bij gesprekken over kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kan de school gebruik maken van de deskundige van Stichting Leerrijk. Dit is de ‘deskundige bevoegd gezag’ (afgekort DBG).  

Extra ondersteuning vanuit Stichting Leerrijk 

Naast de extra ondersteuning die op school geboden wordt, zijn er ook mogelijkheden buiten de school. Alle scholen binnen Stichting Leerrijk kunnen voor leerlingen vanaf groep 4 gebruikmaken van de bovenschoolse plusklas Breinrijk. De groepen werken onder leiding van gespecialiseerde leerkrachten in hoogbegaafdheid. Breinrijk biedt aan leerlingen, die meer verrijking nodig hebben dan de school kan bieden, een speciaal programma. Dit vindt plaats op basisschool Baardwijk in Waalwijk en basisschool de Kinderboom in Kaatsheuvel. Om in aanmerking te komen voor Breinrijk is een aanmeldprocedure ontwikkeld. Informatie hierover kan u vragen aan de intern begeleider van de school. 

Naast Breinrijk biedt Stichting Leerrijk ook extra ondersteuning op het gebied van taal. Deze taalondersteuning wordt geboden aan kinderen uit groep 1/2, 3 en 5 die extra ondersteuning nodig hebben om de Nederlandse taal te verwerven. De taalondersteuning vindt op school onder schooltijd plaats in een klein groepje en wordt gegeven door een taalspecialist. De intern begeleider van de school bepaalt in afstemming met de leerkracht en de ouders van het kind wie in aanmerking komt voor taalondersteuning. 

Aanvraag van een arrangement 

Wanneer er externe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband gewenst is of wanneer voor een kind de overstap naar het speciaal (basis)onderwijs nodig is, vraagt de school een toelaatbaarheidsverklaring of arrangement aan bij het samenwerkingsverband. Hierbij is altijd de deskundige bevoegd gezag van Stichting Leerrijk betrokken. Om deze aanvraag in te dienen, vult de school het startdocument van het samenwerkingsverband in. Dit wordt via de deskundige bevoegd gezag, aan de toelatings- en adviescommissie van het samenwerkingsverband voorgelegd. Deze commissie beoordeelt de aanvraag op inhoud, geeft op basis hiervan een advies, kent een arrangement toe of geeft indien nodig een toelaatbaarheidsverklaring af voor speciaal (basis-)onderwijs.  

Overstap naar het speciaal (basis)onderwijs 

Als een kind overstapt naar een school voor speciaal (basis)onderwijs wordt een vaste procedure gevolgd. Alle stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de speciale school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar zijn geen leerlingen van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs. Wel is één leerling vanuit het SBO teruggeplaatst bij ons op school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zorg over de ontwikkeling van leerlingen hoort vaak bij zorgen rondom het gedrag. Beide kunnen niet los van elkaar gezien worden. We willen beleid maken hoe we hiermee omgaan; schoolbrede regels en afspraken maken en borgen en insteken op een verstevigd pedagogisch klimaat. Komend schooljaar zal de gedragscoördinator hier onder begeleiding van een externe coach invulling aan geven.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

VVE

De verschillen in aanleg en ontwikkeling in een groep kinderen van dezelfde leeftijd kunnen behoorlijk groot zijn. Dat ervaren we vaak al in de groepen 1 en 2. Vanuit de peuterspeelzalen wordt informatie (alleen met toestemming van de ouders) doorgegeven aan de basisschool over eventuele achterstanden of vertragingen in de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast trekken we de ingezette lijn van VVE (Vroegtijdige en Voorschoolse Educatie) die op de peuterspeelzaal wordt opgestart, door in onze school. Met de ouders van kinderen die van KDV de Schat naar onze school komen vindt een gezamenlijk gesprek plaats tussen KDV De Schat, ouders en school; we noemen dit een “warme overdracht”.  

Basisontwikkeling

Basisontwikkeling is de uitwerking van Ontwikkelingsgericht Onderwijs aan de onderbouw(kinderen van 3 tot ongeveer 8 jaar). Basisontwikkeling is een beredeneerd aanbod dat is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de individuele kinderen, waarbij het spel en de spelontwikkeling een belangrijke rol speelt. De ontwikkeling van de spelactiviteit naar de leeractiviteit geldt als leidraad. Kinderen in de leeftijd van 3 tot 8 jaar leren vooral door te spelen. In hun spel hebben ze behoefte aan steeds specifiekere vaardigheden en kennis. Zo komt bijvoorbeeld een kind in de Sinterklaashoek vragen hoe je de naam van een ander kind schrijft, omdat hij dat in zijn net-als-of Sint in het grote boek wilt schrijven. Het kind krijgt steeds meer behoefte om niet meer te doen "alsof" maar om echt iets goed te kunnen. Dan komt het leermotief tot ontwikkeling. 

Terug naar boven