Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Deze verdeling van lestijd over de verschillende vakgebieden is indicatief en kan, naar behoefte van groep of leerling, aangepast worden.
In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van Digikeuzebord, een online systeem waarbij we de activiteiten makkelijk kunnen plannen voor de leerlingen. Het hierbij behorende leerlingvolgsysteem geeft ons inzicht in de ontwikkelbehoefte van onze leerlingen in groep 1 en 2. Dit zorgt ervoor dat we een beredeneerd aanbod kunnen verzorgen.
Deze verdeling van lestijd over de verschillende vakken is indicatief en kan, naar behoefte van groep of leerling, aangepast worden.
Gymtijden dinsdag:
08.30 - 09.15: groep 8(met buurtsportcoach), groep 5
09.15 - 10.00: groep 4/5(met buurtsportcoach), groep 4
10.15 - 11.00: groep 3a(met buurtsportcoach), groep 3b
11.00 - 11.45: groep 6(met buurtsportcoach), groep 7
Gymtijden donderdag:
08.30 - 09.15: groep 7(met buurtsportcoach), groep 6
09.15 - 10.00: groep 4(met buurtsportcoach), groep 8
1015 - 11.00: groep 5(met buurtsportcoach), groep 4/5
11.00 - 11.45:groep 3b(met buurtsportcoach), groep 3a
Maandagochtend per toerbeurt 2 van de 4 kleutergroepen gymles van de buurtsportcoach.
Brabants Verkeersveiligheidslabel:
Wij zijn een school met het BVL-label. Verkeersveiligheid maakt structureel deel uit van het schoolbeleid. De leerlingen krijgen verkeerslessen en er zijn verkeersprojecten met praktische oefeningen. Verder is er aandacht voor de schoolomgeving en zijn de wegen naar school zo verkeersveilig mogelijk. Daarnaast zijn (verkeers)ouders of-verzorgers betrokken bij de verkeerseducatie.
Passend Onderwijs
Alle speciale en reguliere basisscholen uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena horen bij het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (afgekort tot PO LHA). Samen verzorgen de scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs voor alle kinderen die in deze gemeenten wonen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl.
Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs is niets anders dan goed onderwijs. Dat doet onze school door de onderwijsbehoeften van uw kind vast te stellen en hierop tijdens de lessen af te stemmen. Op deze manier biedt de school basisondersteuning, waarmee de meeste kinderen zich op de basisschool goed kunnen ontwikkelen. In het schoolondersteuningsprofiel leest u welke basisondersteuning en welke extra ondersteuning de scholen bieden. Ons ondersteuningsprofiel staat op de website van de school.
Het start vanaf het moment van aanmelding
Passend onderwijs start vanaf het moment dat u uw kind op onze school aanmeldt. Nadat de school de schriftelijke aanmelding ontvangen heeft, onderzoeken wij of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dat doen wij door met u te praten over de kwaliteiten en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij met uw toestemming informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar uw kind op zit.
Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. In dit geval gaan we met u het gesprek aan en onderzoeken we samen welke school beter past bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen.
Basisondersteuning
Vanaf het moment dat uw kind op school zit, zijn wij ervoor verantwoordelijk om het onderwijs zoveel als mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Onze school heeft een stevige basisondersteuning. Kinderen met dyslexie, dyscalculie en een kleine leervertraging of -leerversnelling krijgen op onze school passend onderwijs.
Extra ondersteuning
Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan de school in de basisondersteuning biedt. Bijvoorbeeld omdat het leren moeilijker gaat, omdat een kind uitdaging mist of omdat extra begeleiding nodig is vanwege een beperking of een gedragsprobleem. De leerkracht en de intern begeleider bespreekt samen met u en eventueel externe specialisten welke extra ondersteuning ingezet kan worden. Bij dit gesprek en bij gesprekken over kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kan de school gebruik maken van de deskundige van Stichting Leerrijk. Dit is de ‘deskundige bevoegd gezag’ (afgekort DBG).
Extra ondersteuning vanuit Stichting Leerrijk
Naast de extra ondersteuning die op school geboden wordt, zijn er ook mogelijkheden buiten de school. Alle scholen binnen Stichting Leerrijk kunnen voor leerlingen vanaf groep 4 gebruikmaken van de bovenschoolse plusklas Breinrijk. De groepen werken onder leiding van gespecialiseerde leerkrachten in hoogbegaafdheid. Breinrijk biedt aan leerlingen, die meer verrijking nodig hebben dan de school kan bieden, een speciaal programma. Dit vindt plaats op basisschool Baardwijk in Waalwijk en basisschool de Kinderboom in Kaatsheuvel. Om in aanmerking te komen voor Breinrijk is een aanmeldprocedure ontwikkeld. Informatie hierover kan u vragen aan de intern begeleider van de school.
Naast Breinrijk biedt Stichting Leerrijk ook extra ondersteuning op het gebied van taal. Deze taalondersteuning wordt geboden aan kinderen uit groep 1/2, 3 en 5 die extra ondersteuning nodig hebben om de Nederlandse taal te verwerven. De taalondersteuning vindt op school onder schooltijd plaats in een klein groepje en wordt gegeven door een taalspecialist. De intern begeleider van de school bepaalt in afstemming met de leerkracht en de ouders van het kind wie in aanmerking komt voor taalondersteuning.
Aanvraag van een arrangement
Wanneer er externe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband gewenst is of wanneer voor een kind de overstap naar het speciaal (basis)onderwijs nodig is, vraagt de school een toelaatbaarheidsverklaring of arrangement aan bij het samenwerkingsverband. Hierbij is altijd de deskundige bevoegd gezag van Stichting Leerrijk betrokken. Om deze aanvraag in te dienen, vult de school het startdocument van het samenwerkingsverband in. Dit wordt via de deskundige bevoegd gezag, aan de toelatings- en adviescommissie van het samenwerkingsverband voorgelegd. Deze commissie beoordeelt de aanvraag op inhoud, geeft op basis hiervan een advies, kent een arrangement toe of geeft indien nodig een toelaatbaarheidsverklaring af voor speciaal (basis-)onderwijs.
Overstap naar het speciaal (basis)onderwijs
Als een kind overstapt naar een school voor speciaal (basis)onderwijs wordt een vaste procedure gevolgd. Alle stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de speciale school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar zijn geen leerlingen van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs. Wel is één leerling vanuit het SBO teruggeplaatst bij ons op school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zorg over de ontwikkeling van leerlingen hoort vaak bij zorgen rondom het gedrag. Beide kunnen niet los van elkaar gezien worden. We willen beleid maken hoe we hiermee omgaan; schoolbrede regels en afspraken maken en borgen en insteken op een verstevigd pedagogisch klimaat. Komend schooljaar zal de gedragscoördinator hier onder begeleiding van een externe coach invulling aan geven.
VVE
De verschillen in aanleg en ontwikkeling in een groep kinderen van dezelfde leeftijd kunnen behoorlijk groot zijn. Dat ervaren we vaak al in de groepen 1 en 2. Vanuit de peuterspeelzalen wordt informatie (alleen met toestemming van de ouders) doorgegeven aan de basisschool over eventuele achterstanden of vertragingen in de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast trekken we de ingezette lijn van VVE (Vroegtijdige en Voorschoolse Educatie) die op de peuterspeelzaal wordt opgestart, door in onze school. Met de ouders van kinderen die van KDV de Schat naar onze school komen vindt een gezamenlijk gesprek plaats tussen KDV De Schat, ouders en school; we noemen dit een “warme overdracht”.
Basisontwikkeling
Basisontwikkeling is de uitwerking van Ontwikkelingsgericht Onderwijs aan de onderbouw(kinderen van 3 tot ongeveer 8 jaar). Basisontwikkeling is een beredeneerd aanbod dat is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de individuele kinderen, waarbij het spel en de spelontwikkeling een belangrijke rol speelt. De ontwikkeling van de spelactiviteit naar de leeractiviteit geldt als leidraad. Kinderen in de leeftijd van 3 tot 8 jaar leren vooral door te spelen. In hun spel hebben ze behoefte aan steeds specifiekere vaardigheden en kennis. Zo komt bijvoorbeeld een kind in de Sinterklaashoek vragen hoe je de naam van een ander kind schrijft, omdat hij dat in zijn net-als-of Sint in het grote boek wilt schrijven. Het kind krijgt steeds meer behoefte om niet meer te doen "alsof" maar om echt iets goed te kunnen. Dan komt het leermotief tot ontwikkeling.