Basisschool De Veste

Prins Bernhardstraat 3 5165 TH Waspik

  • Hierin thema's als; zelfvertrouwen - om kunnen gaan met je eigen gevoelens en die van anderen - opkomen voor jezelf en voor anderen.
  • Zijaanzicht met wilde bloemen aan de zijde van de kinderboerderij.
  • Speelplaats aan de zijde van de kleuterlokalen.
  • Het thema 'camping' bij de kleutergroepen.
  • Wij gaan uit van 5 klimaten waarin we onze kwaliteit borgen. We hebben heldere ambities gesteld.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen hebben dit jaar wat boven verwachting gescoord, dit in vergelijking met de voorgeschiedenis en de bijpassende data van deze groep. Er is hard gewerkt en op essentiële gebieden flink geïnvesteerd.

Op basis van de adviezen zijn leerlingen ingeschreven in verschillende scholen van het Voortgezet Onderwijs. Deze adviezen bleken bij bijna alle leerlingen overeen te komen met de resultaten van de Eindtoets.

De leerkracht van de eindgroep heeft voorafgaand aan de toelating van de leerlingen tot het voortgezet onderwijs zogenaamde 'warme overdracht gesprekken'. Dit in het kader van een optimale start voor de leerling op de nieuwe school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op basisschool De Veste werken we volgens het principe van groepsplanloos werken.
Dit houdt in dat wij aan de hand van onderwijsplannen beschrijven hoe wij in de groepen 1 t/m 8 ons onderwijs op rekengebied, taal, spelling en begrijpend lezen vormgeven. Er staat bijv. in beschreven hoeveel lestijd we besteden aan een vakgebied, hoe de instructie eruitziet, hoe er gedifferentieerd wordt e.d. 
Daarnaast bepalen de groepsleerkrachten per half jaar wat de cruciale doelen zijn. Deze worden vastgelegd en bieden een leidraad voor het geven van inhoud aan de les. Op deze manier is de methode niet meer geheel leidend, maar maken leerkrachten keuzes in wat wel uitgebreid behandeld wordt en waar minder tijd aan wordt besteed.

De cruciale doelen worden bepaald aan de hand van de doelen van SLO, CITO, de methodes en ervaring van de leerkracht. De leerkracht neemt de doelen mee bij het maken van de weekplanning. Daarnaast kan hij ervoor kiezen om doelen op te nemen in de kleine zorgcyclus. Dit is een document in de groepsmap, waarop de leerkracht kort vermeldt aan welke (max. 5) doelen er die week gewerkt wordt, op welke manier en voor welke leerlingen. De leerkracht geeft met een kleur aan of het doel voor een leerling behaald is.

Naast de methode gebonden toetsen en observaties van de leerkracht, nemen we in januari/ februari en in mei/ juni voor de groepen 3 t/m 8 de toetsen van het CITO LOVS af. De leerkrachten analyseren de toetsgegevens op leerling- en groepsniveau. Op basis van deze analyse bepalen ze welke doelen behaald zijn en waar extra aandacht aan besteed moet worden. Dit wordt genoteerd op het groepsoverzicht.
De doelen die nog niet beheerst worden neemt de leerkracht mee bij het plannen van de reguliere lessen en het extra aanbod in de kleine zorgcyclus.

De groepsoverzichten en analyses worden besproken in de groepsbespreking met de intern begeleider. Op schoolniveau worden de toetsen ook geanalyseerd en in het team besproken tijdens de schoolbespreking. Op basis van deze resultaten wordt bekeken of onze onderwijsplannen aangepast moeten worden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De afgelopen jaren hebben we structureel gevolgd, op welk niveau leerlingen in het derde jaar van het V.O. leren. Uit deze gegevens blijkt, dat bijna alle leerlingen nog steeds op het adviesniveau van de basisschool zitten. Vergeleken met de benchmark van de provincie scoren we hoog.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De basis van onze visie is, dat leerlingen zich prettig voelen op bs De Veste, dat ze met plezier naar school gaan. 

Mocht dit om de een of andere reden niet lukken dan staan leerkrachten, IB-ers, AB-er en directie klaar om samen met de leerlingen en hun ouders te zoeken naar oplossingen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Welbevinden
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven