RK Basisschool Pieter Wijten

Kastanjestraat 2 5143 CZ Waalwijk

  • Basisschool Pieter Wijten is gevestigd in kindcentrum Bloemenoord.
  • In het leer- en leesbos kunnen kinderen zelfstandig werken, in groepjes werken, maar ook heerlijk in een hoekje gaan lezen.
  • In het leer- en leesbos hebben wij een voorleeshoek met een heuse voorleesstoel om samen te genieten van een mooi verhaal.
  • Op het natuurlijke schoolplein kunnen kinderen naar hartelust spelen in en rond de natuur.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij streven op de Pieter Wijten hoge doelen na en proberen elke leerlingen op een zo passend mogelijk niveau uit te laten stromen. Ons streven is dat elke leerlingen minimaal 1F doelen behaald en het liefst ook de 1S/2F doelen. 

Mooi om te zien dat we sinds de verandering van ons onderwijs naar meer niveau-onderwijs deze doelen beter gerealiseerd worden. Ons onderwijs is effectiever ingericht en we halen meer uit de leerlingen.

De ambitie van de Pieter Wijten is om op of boven het landelijk gemiddelde te scoren bij zowel de 1F doelen als de 2F/1S doelen.

Met de eindtoets 2023 heeft onze school als volgt gescoord:

Lezen:
100% 1F doelen > boven landelijk gemiddelde
63% 2F doelen > onder het landelijk gemiddelde

Taalverzorging:
100% 1F doelen > boven landelijk gemiddelde
63% 2F doelen > onder landelijk gemiddelde

Rekenen:
100% 1F doelen > boven landelijke gemiddelde
25% 2F doelen > onder het landelijk gemiddelde

Afgelopen schooljaar hebben we veel verschillende leerkrachten voor de bovenbouwgroepen gehad. Na de cito’s in januari/februari hebben we deze geanalyseerd en is het team zich bewust geworden van de noodzaak van een verbetering van de vakken rekenen en begrijpend lezen. 

De rekenresultaten waren niet goed in het midden van het schooljaar. Slechts 69% van de kinderen was op weg naar 1F. Er is vooral in gezet op het behalen van de 1F doelen, zodat zoveel mogelijk kinderen het 1F niveau zouden behalen. Daarin hebben we ons doel behaald. 100% van de kinderen hebben het 1F niveau behaald. Dit is echter wel ten koste gegaan van de 1S opbrengsten. Volgend schooljaar gaan we meer doelgericht aanbod organiseren, zeker ook voor de kinderen die richting 1S/ 2F niveau gaan. Het hebben van hoge verwachtingen en het stellen van hoge doelen staat volgend schooljaar centraal. Niet alleen voor rekenen, maar ook voor begrijpend lezen en taalverzorging. Bij het vakgebied taalverzorging zien we dat we volgend schooljaar meer aandacht moeten besteden aan de leestekens. Deze komen in de methode te weinig aan bod. Met begrijpend lezen zijn we dit schooljaar gestart aan een verbetertraject onder begeleiding van Vivian van Alem. Zij neemt het team mee in het zoeken van rijke teksten, het lezen met de pen in de hand, het maken van goede voorbereidingen met lesdoelen en verwerkingsopdrachten. Het herhaald lezen staat centraal om zo te komen tot een verdiept tekstbegrip. Dit traject loopt volgend schooljaar ook zeker nog door. We zien in de resultaten al wel groei, maar we zitten nog niet op niveau.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken op de Pieter Wijten opbrengstgericht. Opbrengstgericht werken heeft tot doel om optimale resultaten, optimale opbrengsten bij alle leerlingen van een school te realiseren. Bij opbrengstgericht werken is de leerkracht aan zet. De leerkracht maakt het verschil, hij/zij maakt beredeneerde keuzes in de aanpak om de ontwikkeling van de leerlingen voortdurend te stimuleren. Bij opbrengstgericht werken in 4D doorloopt de leerkracht voortdurend de volgende 4 fasen:

1. Verzamelen van beschikbare gegevens (data)
2. Analyseren van de beïnvloedbare kenmerken van het onderwijsleerproces (duiden)
3. Stellen van meetbare, hoge ambities (doelen)
4. Realiseren van de doelen met passende interventies (doen)

Deze cyclus doorlopen we meerdere keren per jaar op verschillende niveaus: 

1. Kleine zorgcyclus: dagelijks / wekelijks wordt per leerling en groep bijgehouden wat is aangeboden aan leerstof en hoe de leerlingen hierop hebben gereageerd. Wat werkte wel/niet in deze les. 

2. Middelgrote zorgcyclus: iedere 6-8 weken wordt een blokplanning bijgehouden. Welke doelen zijn de afgelopen periode aangeboden en hebben de leerlingen deze doelen behaald. Dit is terug te zien in Snappet, maar ook in observaties tijdens de lessen. Met het team evalueren de afgelopen onderwijsperiode m.b.v. reflectievragen die aan elkaar gesteld worden en bepalen we de volgende stap die nodig is. 

3. Grote zorgcyclus: twee keer per jaar nemen we bij de leerlingen in groep 3 t/m 8 toetsen af. Ook hier kijken we weer naar het aanbod en de opbrengsten van deze aangeboden leerstof. Aan de hand van de toetsscores bepalen we per leerling, groep, school de volgende stap en worden leerlingen opnieuw ingedeeld in de niveaugroepen.

Ook hebben we regelmatig kindgesprekken waarbij de leerkracht in gesprek gaat met het kind over de doelen die wel/niet behaald zijn. We willen onze leerlingen tijdens deze gesprekken dat zij ook deels zelf verantwoordelijk zijn om deze doelen te behalen, door bijv een rustige werkplek in de klas te zoeken waar minder afleiding is of door met de leerling af te spreken extra instructie te volgen waar nodig of door hulp te vragen als het niet lukt. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 gebruiken de IEP toetsen als tussenmeting.



Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Pieter Wijten vinden wij het belangrijk om een goed advies uit te brengen, waarbij we kansrijk willen adviseren.
Midden groep 7 ontvangen de leerlingen een eerste voorlopige advies. Dit advies wordt opgesteld door de leerkrachten van de bovenbouw, samen met de intern begeleider en de directie. 
Dit advies wordt tijdens een gesprek met ouders en leerling gedeeld. Besproken wordt of het advies aan de verwachtingen voldoet en wordt met de leerling besproken wat dit betekent voor het komende jaar.

Met dit voorlopige advies kunnen ouders kennis gaan maken met diverse voortgezet onderwijsscholen. 

Midden groep 8 volgt het tweede voorlopige advies. Ook dit advies wordt opgesteld door de leerkrachten bovenbouw samen met intern begeleider en directie.

Begin februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. 

In maart volgt het definitieve advies, wederom opgesteld door de leerkrachten bovenbouw, samen met intern begeleider en directie. Tijdens een gesprek met ouders en leerling wordt het advies besproken en wordt dit advies op papier meegegeven. Dit papier is nodig om in te gaan schrijven op een school voor voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op basisschool Pieter Wijten is elk kind een belofte. We willen met ons onderwijs bereiken dat elk kind een plek krijgt in onze maatschappij, waarbij het bewust gebruik kan maken van vaardigheden en talenten. Om onze visie werkelijkheid te laten worden werken we vanuit een veilig pedagogisch klimaat. We besteden tijd aan de ontwikkeling van de persoonlijkheid. Respect voor jezelf en de ander brengt welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid met de mensen en de wereld om ons heen. We willen elkaar ontmoeten om zo te bouwen aan duurzame relaties.

Doelen:

- Iedereen op de Pieter Wijten (kinderen, team en ouders) is betrokken bij het creëren van een veilige en positieve sfeer op school.
- Alle kinderen voelen zich veilig op onze school, mocht hun veiligheid in het geding komen, dan voelen zij zich serieus genomen en gehoord.
- Kinderen hebben zicht op het leerproces binnen hun persoonlijke ontwikkeling.
- Kinderen nemen verantwoordelijkheid voor het pedagogisch klimaat binnen hun groep.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Aardig
  • Vaardig
  • Waardig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Erg trots zijn we op het feit dat de scores “goed” zijn toegekend aan zaken die echt behoren tot het primaire proces en de kerntaak van een leerkracht. De investering op het didactische vlak vertaalt zich terug in resultaten en zet leerkrachten in hun kracht. Zo ook het gegroeide inzicht in doorlopende leerlijnen waardoor er echt resultaatgericht en op maat gewerkt kan worden en alle kinderen tot hun recht komen.

De zorgcyclus is hierop volledig afgestemd waardoor zicht op ontwikkeling dagelijks aan de orde is en bepalend voor het aanbod de dag erna. We zien kinderen die groeien in zelfvertrouwen en succes opdoen. Het is op de Pieter Wijtenschool echt een proces van iedereen waardoor het een warm bad is om te werken en te leren. Het sterkt het schoolteam in de tijd en moeite die dagelijks gestoken wordt in het werk en weet men dat de goede accenten gelegd worden door inhoud en het primaire proces een prominente plek te geven op de agenda.

Kortom: we zijn met het team blij met het toegekende predicaat en vinden hierin de bevestiging van de koers die uitgezet is. De school is op een goede manier bekeken en bevraagd en wij hebben waardering voor de wijze waarop de school gezien en erkend is, waarvoor dank aan de inspecteur.

Terug naar boven