RK Basisschool Pieter Wijten

Kastanjestraat 2 5143 CZ Waalwijk

  • Basisschool Pieter Wijten is gevestigd in kindcentrum Bloemenoord.
  • In het leer- en leesbos kunnen kinderen zelfstandig werken, in groepjes werken, maar ook heerlijk in een hoekje gaan lezen.
  • In het leer- en leesbos hebben wij een voorleeshoek met een heuse voorleesstoel om samen te genieten van een mooi verhaal.
  • Op het natuurlijke schoolplein kunnen kinderen naar hartelust spelen in en rond de natuur.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of ander verlof van een leerkracht probeert de directie zo snel mogelijk een geschikte vervanger te vinden. Voor de invulling van de vervanging zijn wij aangesloten bij het Regionaal Transfer Centrum. Mocht er geen vervanging gevonden worden, dan kunnen we een aanvraag indienen bij Lukida of Qrabbl. Dat zijn organisaties die leerkrachten in dienst heeft die vooral lessen geven rondom kunst & cultuur. En soms is het nodig dat een collega-leerkracht waarneemt. Alleen in noodgevallen worden groepen samengevoegd, verdeeld over andere groepen of wordt aan ouders gevraagd de kinderen de volgende dag thuis te houden en elkaar te helpen bij de opvang. Hoewel het voor kinderen niet fijn is als de vaste leerkracht er niet is, streven wij ernaar om zoveel mogelijk continuïteit te waarborgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Om ons onderwijs zo passend mogelijk aan te laten sluiten bij de eigen wereld en mogelijkheden van de leerlingen werken we met stamgroepen en instructiegroepen. De stamgroep is de klas van de leerling waarin hij met zijn leeftijdgenoten zit. In deze groep wordt de dag opgestart en afgesloten met de eigen leerkracht. Onder andere de creatieve vakken, bewegingslessen, lessen m.b.t. de sociale-emotionele ontwikkeling, begrijpend lezen, schrijven en verkeer worden in de stamgroep gegeven. Voor de vakken rekenen, spelling, lezen en taal worden de kinderen ingedeeld in instructiegroepen. Dit betekent dat leerlingen voor deze vakken niet in hun stamgroep zitten maar groepsdoorbrekend werken. De leerlingen krijgen voor deze vakken instructie op het niveau wat het dichtst bij hun functioneringsniveau ligt waarnaast we ook uitgaan van hoge verwachtingen. Op deze manier doen de leerlingen de meeste succeservaringen waardoor ze meer vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen en daardoor meer groei laten zien. 

We hebben de volgende stamgroepen:

Groep 1/2                       juf Noortje
Groep 3/4                       juf Britt
Groep 4/5                       juf Kim en juf Juliette
Groep 6/7/8 paars           juf Lisa B en juf Lisa W
Groep 6/7/8 geel             juf Natasja en juf Amanda

Burgerschapsonderwijs

Onze school wil graag dat de leerlingen betrokken burgers worden die een bijdrage kunnen en willen leveren aan een duurzame leefbare wereld. Onze kinderen van nu zijn de volwassenen van later en zij zullen dus degene zijn die de maatschappij draaiende moeten houden. Om dat te kunnen doen, zullen ze bepaalde kennis en vaardigheden moeten hebben en een actieve houding moeten ontwikkelen. Ze zullen zelf stevig in de wereld moeten staan om behulpzaam, eerlijk en respectvol naar anderen te kunnen zijn. Als kinderen over elkaar, elkaars cultuur en geloof leren, zullen ze elkaar beter begrijpen en zullen ze beter in staat zijn verschillen en ‘anders’ zijn te accepteren. Door afspraken centraal te stellen in de klas, in de school en in het verkeer leren de kinderen dat er regels nodig zijn om een veilige maatschappij te realiseren. Nederland is een democratische rechtsstaat. Democratisch, omdat de burgers kiezen wie het land regeert. Een rechtsstaat, omdat iedereen zich aan wetten en regels moet houden, zowel de burgers als de overheid. Het betekent ook dat iedereen die het ergens niet mee eens is, aan een onafhankelijke persoon mag vragen hoe het zit. Die onafhankelijke persoon is de rechter. Het is belangrijk voor kinderen om te weten hoe zo’n democratische rechtsstaat ontstaan is, in elkaar zit en hoe zij daarin later een rol kunnen gaan spelen. Omdat we in dit land vrijheid van meningsuiting hebben is het belangrijk dat kinderen zich een eigen mening weten te vormen, maar ook dat zij meningen van anderen leren te respecteren en onverdraagzaamheid en discriminatie leren af te wijzen. Ten slotte is het belangrijk voor de kinderen te leren over de wereld, de natuur en het milieu en vooral hoe zij er met z’n allen voor kunnen zorgen dat de wereld voor hen en degene die na hen komen leefbaar blijft. 

Ons burgerschapsonderwijs is vastgesteld in het burgerschapsplan. Dit plan is te vinden op de website van de school.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groep 1-2-3 wordt vooral spelenderwijs geleerd. Vakken worden geïntegreerd gegeven binnen thema's waarbij Schatkist als bronnenboek wordt gebruikt en zoveel mogelijk op de leerlingen afgestemd.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de ochtenden staan vooral de vakken, taal, lezen, spelling en rekenen op het rooster. We werken hierbij groepsdoorbrekend. In de middag worden de vakken geïntegreerd aangeboden, waardoor het niet altijd mogelijk precies aan te geven hoeveel tijd aan een vak besteed wordt. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs
Alle speciale en reguliere basisscholen uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena horen bij het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (afgekort tot PO LHA). Samen verzorgen de scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs voor alle kinderen die in deze gemeenten wonen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl.

Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs is niets anders dan goed onderwijs. Dat doet onze school door de onderwijsbehoeften van uw kind vast te stellen en hierop tijdens de lessen af te stemmen. Op deze manier biedt de school basisondersteuning, waarmee de meeste kinderen zich op de basisschool goed kunnen ontwikkelen. In het schoolondersteuningsprofiel leest u welke basisondersteuning en welke extra ondersteuning de scholen bieden. Ons ondersteuningsprofiel staat op de website van de school.

Het start vanaf het moment van aanmelding
Passend onderwijs start vanaf het moment dat u uw kind op onze school aanmeldt. Nadat de school de schriftelijke aanmelding ontvangen heeft, onderzoeken wij of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dat doen wij door met u te praten over de kwaliteiten en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij met uw toestemming informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar uw kind op zit. Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. In dit geval gaan we met u het gesprek aan en onderzoeken we samen welke school beter past bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen.

Basisondersteuning
Vanaf het moment dat uw kind op school zit, zijn wij ervoor verantwoordelijk om het onderwijs zoveel als mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Onze school heeft een stevige basisondersteuning. Kinderen met dyslexie, dyscalculie en een kleine leervertraging of -leerversnelling krijgen op onze school passend onderwijs.

Extra ondersteuning
Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan de school in de basisondersteuning biedt. Bijvoorbeeld omdat het leren moeilijker gaat, omdat een kind uitdaging mist of omdat extra begeleiding nodig is vanwege een beperking of een gedragsprobleem. De leerkracht en de intern begeleider bespreekt samen met u en eventueel externe specialisten welke extra ondersteuning ingezet kan worden. Bij dit gesprek en bij gesprekken over kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kan de school gebruik maken van de deskundige van Stichting Leerrijk. Dit is de ‘deskundige bevoegd gezag’ (afgekort DBG).

Extra ondersteuning vanuit Stichting Leerrijk
Naast de extra ondersteuning die op school geboden wordt, zijn er ook mogelijkheden buiten de school. Alle scholen binnen Stichting Leerrijk kunnen voor leerlingen vanaf groep 4 gebruikmaken van de bovenschoolse plusklas Breinrijk. De groepen werken onder leiding van gespecialiseerde leerkrachten in hoogbegaafdheid. Breinrijk biedt aan leerlingen, die meer verrijking nodig hebben dan de school kan bieden, een speciaal programma. Dit vindt plaats op basisschool Baardwijk in Waalwijk en basisschool de Kinderboom in Kaatsheuvel. Om in aanmerking te komen voor Breinrijk is een aanmeldprocedure ontwikkeld. Informatie hierover kan u vragen aan de intern begeleider van de school. Naast Breinrijk biedt Stichting Leerrijk ook extra ondersteuning op het gebied van taal. Deze taalondersteuning wordt geboden aan kinderen uit groep 1/2, 3 en 5 die extra ondersteuning nodig hebben om de Nederlandse taal te verwerven. De taalondersteuning vindt op school onder schooltijd plaats in een klein groepje en wordt gegeven door een taalspecialist. De intern begeleider van de school bepaalt in afstemming met de leerkracht en de ouders van het kind wie in aanmerking komt voor taalondersteuning.

Aanvraag van een arrangement
Wanneer er externe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband gewenst is of wanneer voor een kind de overstap naar het speciaal (basis)onderwijs nodig is , vraagt de school een toelaatbaarheidsverklaring of arrangement aan bij het samenwerkingsverband. Hierbij is altijd de deskundige bevoegd gezag van Stichting Leerrijk betrokken. Om deze aanvraag in te dienen, vult de school het startdocument van het samenwerkingsverband in. Dit wordt via de deskundige bevoegd gezag, aan de toelatings- en adviescommissie van het samenwerkingsverband voorgelegd. Deze commissie beoordeelt de aanvraag op inhoud, geeft op basis hiervan een advies, kent een arrangement toe of geeft indien nodig een toelaatbaarheidsverklaring af voor speciaal (basis-)onderwijs.

Overstap naar het speciaal (basis)onderwijs
Als een kind overstapt naar een school voor speciaal (basis)onderwijs wordt een vaste procedure gevolgd. Alle stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de speciale school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar zijn 2 leerlingen van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De leerkrachten op onze school blijven zich ontwikkelen en vergroten daarmee ze expertise die ze hebben. Deze ontwikkeling wordt afgestemd op de ontwikkelingen in de school, maar ook op de situatie in de groep. Daardoor kunnen leerkrachten snel inspelen op de behoefte in de groep.

Komend jaar wordt extra aandacht besteed aan de ondersteuning aan het jonge kind. Hoe kunnen we ons onderwijs in de onderbouw nog beter afstemmen op de leerlingen, zonder af te doen aan de hoge doelen die we willen stellen?
Ook willen we een procedure die duidelijk aangeeft welke leerlingen gebruik kunnen maken van de plusklas en welke leerlingen in aanmerking komen voor Breinrijk, beschreven in een beleid.

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Basisschool Pieter Wijten is een VE locatie. Vroegschoolse educatie (VE) is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand, ook wel ‘doelgroepkinderen’ genoemd, beter voor te bereiden op de basisschool en er voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen. Vroegschoolse educatie is bedoeld voor doelgroep kleuters uit groep 1 en 2. Voordat kleuters naar de Pieter Wijten komen, hebben ze meestal een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal bezocht. Indien dat van toepassing is, is de afspraak binnen onze gemeente dat een(warme) overdracht plaatsvindt zodat de basisschool zo goed mogelijk kan inspelen op de onderwijsbehoeften van het kind. U moet hierbij denken aan bijzonderheden in de ontwikkeling, ontwikkelings- en kind kenmerken. Dit overdrachtsformulier wordt net als het intake formulier van de school opgenomen in het dossier van de leerling. 

Het jonge kind ontdekt al spelend zijn wereld. Het onderwijs voor die leeftijdsgroep proberen we dan ook op hun belevingswereld aan te laten sluiten. In groep 1/2 werken we vanuit thema's. De leerlingen zijn op deze manier gemotiveerd om tot spelen te komen en nieuwe ervaringen op te doen. Zo'n thema (bijv de bakker, de lente, etc.) staat dan bij alle activiteiten centraal. De liedjes en versjes, de spelletjes bij bewegingsonderwijs evenals de verhalen en kringactiviteiten passen we aan het onderwerp aan.

Ook kunnen de leerlingen met behulp van allerlei materialen tot expressie komen. Met de ontwikkelingsmaterialen worden bepaalde vaardigheden ontwikkeld en kan de leerling zich begrippen en technieken eigen maken die voorafgaan aan het leren lezen, schrijven en rekenen. In groep 1/2 wordt veel aan taalvorming gedaan. We gebruiken hiervoor het programma 'Schatkist' als bronnenboek.

De ontwikkeling van de jonge kinderen wordt gevolgd met behulp van ons leerlingvolgsysteem 'KIJK!'. Daarmee zien we bij elke leerling of de ontwikkeling op een goede manier verloopt. Jonge leerlingen (groep 1 en 2) waarbij sprake is van zorg m.b.t. de ontwikkeling (veelal in de taalontwikkeling) worden intensief begeleid in en buiten de klas (taalstimulering/taalimpuls). Hierbij worden leerlingen in kleine groepjes begeleid om o.a. de woordenschat te vergroten, het taalbegrip te vergroten en de nieuwsgierigheid te prikkelen. Daarnaast is er een extra aanbod op gebied van voorbereidende rekenvaardigheden en ruimtelijk inzicht. 
Leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben in het onderwijs, gaan 1x per week naar de plusklas waar zij extra uitdaging krijgen op een ander denkniveau.

De doelstelling van ons onderwijs is om de ontwikkeling van kinderen zodanig te stimuleren dat hun kansen op een goede schoolloopbaan en maatschappelijke carrière worden vergroot.

Terug naar boven