Basisschool Pater van der Geld

Mendelssohnstraat 59 5144 GE Waalwijk

  • Onze school vormt samen met obs van der Heijden en kinderopvang MIKZ het "Kindcentrum Zanddonk"
  • Schoolfoto van Basisschool Pater van der Geld
  • Schoolfoto van Basisschool Pater van der Geld

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2021-2022 hebben we ons als school de volgende streefnormen m.b.t. de referentieniveaus gesteld. We hebben hierbij de lat hoog gelegd, omdat we streven naar opbrengsten die passen bij onze leerlingen en bij de opbrengsten  zoals die uit de trendanalyse van de afgelopen schooljaren komen. 

Streefnormen

Fundamenteel niveau: 100% (98,7) behaald)

Streefniveau: 66% (65,6 behaald)

In schooljaar 2022-2023 hebben we ons als school de volgende streefnormen m.b.t. de referentieniveaus gesteld. We hebben hierbij de lat hoog gelegd, omdat we streven naar opbrengsten die passen bij onze leerlingen en bij de opbrengsten  zoals die uit de trendanalyse van de afgelopen schooljaren komen. 

Streefnormen Fundamenteel niveau: 100% (97,8) behaald)

Streefniveau: 66% (54% behaald)

We hebben in 2022-2023 onze streefdoelen dus niet behaald. Dat is vooral te relateren naar de resultaten van rekenen. We gaan dit volgens de 4d-cyclus bekijken. We nemen de Data, gaan deze duiden, stellen doelen en werken hier naartoe. Het streefniveau hebben we wel behaald bij het onderdeel lezen (71%) en bij taalverzorging (65%) bijna. 

Driejaarlijks gezien scoren we nog steeds ruim boven het landelijk gemiddelde. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Monitoring

Het kwaliteitsdenken binnen onze kwaliteitscultuur heeft een impuls gekregen sinds de inspectie, naast de basiskwaliteit, ook de eigen kwaliteit van onze school meeweegt in het nieuwe inspectiekader. Jaarlijks gebruiken we hiervoor o.a. de vragenlijsten vanuit WMK voor ouders, leerlingen en personeel. Met de verkregen informatie hieruit krijgen wij een spiegel voorgehouden hoe het met de eigen kwaliteit gesteld is en welke aspecten verbetering behoeven. Een van de onderdelen in deze schoolgids is een verantwoording van de school t.a.v. de resultaten van ons onderwijs. Met andere woorden: wat is de kwaliteit van onze school?

Wij vinden “Kwaliteit” een ruim begrip en willen dit dan ook als zodanig interpreteren.  Wanneer is een school “goed”?

Kwaliteit is in onze optiek niet alleen het resultaat van landelijk genormeerde toetsen. Op het eind van groep 8 willen we naar de ouders verantwoording afleggen dat we gedurende deze 8 jaar alles hebben bereikt wat we redelijkerwijs mochten verwachten. Ons motto daarbij is: hoge resultaten in een kind- en oudervriendelijke omgeving.

Om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken hanteren we op school een aantal instrumenten die ons informatie geven over het begrip “kwaliteit” zoals wij dit begrip definiëren.

* een duidelijke visie

Deze is terug te vinden in ons schoolplan dat voor iedere ouder ter inzage op school ligt en dat ook op de website is te vinden. Een op ontwikkeling gerichte overlegstructuur. De planning hiervan staat in de jaarkalender.

* een toetskalender

Om cognitieve kwaliteit te meten is het afnemen van toetsen een instrument. Op school hanteren we een toetskalender, waarin duidelijk is aangegeven wanneer welke toetsen worden afgenomen. Het betreft hier methodeonafhankelijke toetsen. Deze toetsen zijn ontwikkeld door het CITO in Arnhem. Op school gebruiken we: Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Rekenen, Spelling, Woordenschat voor de groepen 3 t/m 8, Studievaardigheden voor groep 6 t/m 8 Eindtoets Route-8(niet van Cito, maar van A-Vision)Schoolgids basisschool Pater van der Geld 37 Daarnaast gebruiken we informatie vanuit het observatie-instrument ZIEN om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling in kaart te brengen. Van de kleuters wordt daarnaast ook met behulp van het leerlingvolgsysteem KIJK de ontwikkeling in kaart gebracht.

* oudercontacten/gesprekken

De kwaliteit van ons onderwijs is mede af te leiden door gesprekken met ouders. Wij willen een school zijn waar ouders welkom zijn. Door open te staan voor de mening van ouders kunnen we, indien nodig, de aanpak naar kind(eren) aanpassen. Oudergesprekken zijn in verschillende periodes van het jaar, te beginnen in de derde schoolweek. Gelukkig zijn er daarnaast gedurende het schooljaar nog genoeg momenten waarbij we met ouders over hun kind praten. * interne gesprekken Binnen onze vergaderstructuur praat het team regelmatig in zijn geheel of gedeeltelijk over de kwaliteit op onze school. Voorbeelden hiervan zijn de bouwvergaderingen, de vergaderingen van het managementteam, de studiedagen, de ambitiegroep-overleggen, de vergaderingen van het ondersteuningsteam, het zorgteamoverleg, de gesprekkencyclus tussen groepsleerkracht en de Intern begeleider, de leerlingbesprekingen, gesprekken met onderzoekers/begeleiders van betrokken externe bureaus en het doorspreken van de leerlingen bij de overgang naar een andere groep. Al deze gesprekken hebben als doel de kwaliteit van ons onderwijs te continueren en daar waar nodig te verbeteren.

* OPP

Als je als school alles uit elk kind wilt halen wat erin zit, betekent dat automatisch dat je onderwijs op maat moet bieden. In een OPP (OnderwijsPersPectief) kunnen afspraken gemaakt worden over handelingsadviezen en uitstroomdoelen voor een bepaalde leerling, waarvoor een andere specifiekere aanpak nodig is. We streven ernaar om de begeleiding van elke leerling zo veel mogelijk te laten plaatsvinden binnen de eigen klas. Een ambulante begeleider vanuit het samenwerkingsverband is als adviseur betrokken bij de in te zetten extra ondersteuning. Deze ambulante begeleider wordt ook ingezet om het team te versterken in het bieden van extra zorg.

* beoordeling van buitenaf

Door de contacten met veel verschillende externe instanties en ouders krijgt de school vaak feedback over hoe andere instanties onze school kwalificeren. Binnen het Samenwerkingsverband beoordeelt De TAC (toelatings- en adviescommissie) of de school echt wel alles heeft gedaan wat mogelijk was om een leerling de juiste zorg te bieden wanneer de school aangeeft dat ze handelingsverlegen is. Tot nu toe heeft de TAC voor de meeste leerlingen die aangemeld zijn voor het speciaal onderwijs een Toelaatbaarheidsverklaring voor het SBO of een arrangement toegekend. Ieder jaar wordt gesproken met de brugklascoördinatoren van het voortgezet onderwijs. Naast het doorspreken van de nieuwe leerlingen krijgt de school ook de resultaten van de leerlingen die al op de scholen voor voortgezet onderwijs zitten. Uit deze gesprekken blijkt dat onze leerlingen het op deze scholen in het algemeen goed doen. Wij ontvangen steeds de resultaten van het voortgezet onderwijs t/m het eindexamen en blijven ook zo de leerlingen na het verlaten van de basisschool volgen. De Inspecteur Basisonderwijs is de vertegenwoordiger van de overheid om de kwaliteit van ons onderwijs te onderzoeken. Dit gebeurt regelmatig. In het verleden gebeurde deze onderzoeken m.b.t. onderdelen van ons onderwijsaanbod. De afgelopen jaren heeft de inspecteur onze school gecontroleerd op o.a. ons zorgsysteem. Uit de laatste eindrapportage bleek dat de inspecteur ons werk als voldoende kwalificeert. Met de aanbevelingen van de inspectie is steeds rekening gehouden en deze worden altijd meegenomen in ons schoolplan. De verslagen van deze inspectie-onderzoeken zijn openbaar. Indien u belangstelling hebt voor de uitslagen van die onderzoeken, dan kunt u deze nalezen op www.onderwijsinspectie.nl

* sfeer

Naast de kwaliteit van ons onderwijs is de betrokkenheid en het zich thuis voelen van leerlingen, ouders, leerkrachten, directie, en bestuur in grote mate van belang voor het realiseren van kwaliteit. Wij vinden het een uitdaging ervoor te zorgen dat de sfeer op school goed is. Instrumenten die gebruikt worden zoals Zien en de Successpiegel helpen mee de sfeer op school te meten. Maar er is meer, openstaan voor gedachten en gevoelens van alle betrokkenen is hierbij noodzaak. We verwachten van alle betrokkenen dat ze hierin hun eigen bijdrage aan leveren. Vanuit Zien en de tevredenheidspeilingen vanuit WMK wordt met regelmaat een evaluerende vragenlijst uitgezet waar ev. aandachtspunten uitgehaald kunnen worden. Zie hiervoor ook ons beleid sociale veiligheid.

* de resultaten in cijfers

Tot slot is kwaliteit ook mede af te lezen aan toetsgegevens

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wat betreft de schooladviezen zien we dat we dit goed doen. Het eerste jaar van het VO zit bijna 98% van de leerlingen op niveau en dat is een hoge score en ruim boven het landelijk gemiddelde. We geven dus passende adviezen aan onze kinderen. We zien wel dat hier een verandering in komt na 3 jaren VO. Op dat moment zit 77% nog steeds op het niveau van het gegeven advies, maar zien we ook een percentage van 12,5% dat boven dat niveau zit inmiddels. Daarnaast zien we ook een percentage van 10,4% dat onder het schooladvies zit. 

Het is belangrijk dat we goed kijken wat hier mogelijk oorzaken van zijn. Die kunnen uiteraard ook op het VO zitten. Met 12,5% opstroom kunnen we al wel voorzichtig de conclusie trekken dat we wellicht nog rijker mogen adviseren. Dat hebben we dus in het afgelopen schooljaar ook gedaan.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met de invoering van de wet Sociale Veiligheid op School (aug. 2015) hebben scholen een inspanningsverplichting gekregen om een sociaal veilige schoolomgeving te realiseren. De wet omschrijft 3 verplichtingen waaraan elke school moet voldoen:

  • Scholen worden nu verplicht om een actief sociaal veiligheidsbeleid te voeren, gericht op preventie en op het afhandelen van incidenten (curatieve zorg);
  • Het veiligheidsbeleid moet periodiek gemonitord worden;
  • Elke school heeft een persoon aangesteld die het anti-pestbeleid coördineert en daarnaast ook dient als aanpreekpunt voor ouders en leerlingen. Nu wordt deze persoon vaak de anti-pestcoördinator genoemd. Voor onze school is dit juffrouw Mariëlle. Naast de anti-pestcoördinator op schoolniveau is er voor alle Leerrijk!-scholen ook een aandachtsfunctionaris sociale veiligheid (ASV) benoemd. De ASV-er helpt de scholen met het implementeren en uitvoeren van het veiligheidsbeleid.

Naast een adviserende rol naar scholen m.b.t. het beleid, verzorgt de ASV-er ook teamscholingen, themabijeenkomsten voor ouders en workshops / trainingen voor leerlingen. Tevens is de ASV-er het aanspreekpunt voor de anti-pest coördinatoren. De ASV-er van Leerrijk! is Marloes van Tetering. De school heeft 2 vertrouwenspersonen. Dit zijn Inge van Eggelen en Mariska van Gulik.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Aandacht
  • Samen
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie van het onderwijs beoordeelt de kwaliteit van de scholen. Zij doen dat door de jaarlijkse gesprekken met het schoolbestuur en de vierjaarlijkse kwaliteitsonderzoeken op de scholen zelf. Tussentijds screenen zij de kwaliteit aan de hand van de gegevens die zij beschikbaar hebben m.b.t. bijvoorbeeld de opbrengsten van de school. Daarnaast controleren zij of de scholen financieel gezond zijn en voldoen aan de wettelijke kaders zoals bijvoorbeeld een up to date schoolgids.

Bij het laatste inspectiebezoek heeft zij de school op alle fronten als voldoende beoordeeld. 

Terug naar boven