Basisschool Pater van der Geld

Mendelssohnstraat 59 5144 GE Waalwijk

  • Onze school vormt samen met obs van der Heijden en kinderopvang MIKZ het "Kindcentrum Zanddonk"
  • Schoolfoto van Basisschool Pater van der Geld
  • Schoolfoto van Basisschool Pater van der Geld

Het team

Toelichting van de school

We werken binnen de Pater van der Geld met een bevlogen team dat aandacht heeft voor de kinderen en voor elkaar. Het team is een mooie mix tussen ervaren en jonge startende leerkrachten. Deze diversiteit zorgt voor verbinding en synergie. We voelen ons samen verantwoordelijk voor alle kinderen en dat stralen we op allerlei manieren uit. De leerkrachten van de school werken voortdurend aan de schoolontwikkeling en hun persoonlijke ontwikkeling. Binnen de school hebben we veel kwaliteiten en die zetten we breed in. Daar waar we nog op zoek zijn naar specifieke kwaliteiten de schoolontwikkeling versterken werken we daar in ons scholingsplan naartoe. 

We werken binnen de school met een bevoegd sportdocent vanuit het Beweegburo Sport. Hij verzorgt alle lessen lichamelijke opvoeding van de groepen 3 t/m 8 en organiseert naast deze lessen ook verschillende workshops op het gebied van sport. Tevens is hij/zij de contactpersoon voor de verschillende sportevenementen die jaarlijks binnen de gemeente Waalwijk plaatsvinden.

In schooljaar 2021-2022 zijn wij aangesloten bij het muziekproject "Meer muziek in mijn klas"

We worden hierbij begeleid door externe vakdocenten die de muzieklessen verzorgen en onze leerkrachten verder scholen in het verzorgen van het muziekonderwijs. Dit traject krijgt een vervolg in schooljaar 2022-2023 en 2023-2024

In het kader van wetenschap en technologie hebben we in schooljaar 2022-2023 samengewerkt met "Mad Science". Zij hebben de leerkrachten geïnspireerd en voorzien van de nodige kennis om dit te verwerken in hun eigen lesaanbod. We hebben in schooljaar 2022-2023 ook de nodige investeringen gedaan om het vak Wetenschap en Techniek vorm te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan B-Bots.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze school heeft zowel fulltime als parttime leerkrachten. Bij ziekte van een van onze collega’s proberen we zo snel mogelijk een geschikte vervanger/ster te benaderen, ook al valt dat niet altijd mee. Ook u kent ongetwijfeld de verhalen dat het steeds moeilijker wordt goede vervangers te vinden. Als we via de vervangingspool geen oplossing hebben kunnen vinden, zullen we u, de dag voorafgaand, verzoeken de kinderen thuis te houden. In acute situaties verdelen wij de groep over de andere klassen. We hebben in de organisatie rekening te houden met roostervrije dagen van leerkrachten, het verplichte aantal lesuren en het feit dat er in de groepen 3 tot en met 8 niet overgegaan mag worden op een 4-daagse schoolweek. De kinderen van groep 1 t/m 4 zijn elke vrijdagmiddag vrij.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Pater van der Geld is gevestigd samen met een buurschool en kinderopvang in "Kindcentrum Zanddonk" De school heeft naast een mooi groot schoolplein een eigen gymzaal en speelzaal in het multifunctionele gebouw. Het gebouw is duurzaam weggezet en past bij het huidige tijdsbeeld en wat onderwijs vraagt van een modern gebouw. Het Kindcentrum vormt steeds meer het centrum van de wijk Zanddonk en wordt voor meerdere doeleinden gebruikt. Denk hierbij aan onderwijs, opvang, buurtsport, verenigingssport en wijkbijeenkomsten. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We werken met de methode De Nieuwe Schatkist, een methode waarin alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen binnen een thema. We starten gestructureerd  in de kring. Daarna is er een taal- of rekenactiviteit.

We werken met ontwikkelingsmaterialen. ’s Morgens krijgen de kinderen een opdracht via het werkbord met als doel maatwerk en uitdaging. ’s Middagsgebruiken we het keuzebord.

We observeren, begeleiden en noteren dit in een leerlingvolgsysteem. Spelend leren staat bij ons voorop.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Deze verdeling van lestijd over de verschillende vakgebieden is indicatief en kan, naar behoefte van de groep of leerling, aangepast worden.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

1. Aanpassingen i.v.m. verbeterplannen voor verschillende vakgebieden

2. Aanpassingen i.v.m. veranderingen in wetgeving

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs op onze school

Passend Onderwijs

Alle speciale en reguliere basisscholen uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena horen bij het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (afgekort tot PO LHA). Samen verzorgen de scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs voor alle kinderen die in deze gemeenten wonen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl.

Wat is passend onderwijs?

Passend onderwijs is niets anders dan goed onderwijs. Dat doet onze school door de onderwijsbehoeften van uw kind vast te stellen en hierop tijdens de lessen af te stemmen. Op deze manier biedt de school basisondersteuning, waarmee de meeste kinderen zich op de basisschool goed kunnen ontwikkelen. In het schoolondersteuningsprofiel leest u welke basisondersteuning en welke extra ondersteuning de scholen bieden. Ons ondersteuningsprofiel staat op de website van de school.

Het start vanaf het moment van aanmelding

Passend onderwijs start vanaf het moment dat u uw kind op onze school aanmeldt. Nadat de school de schriftelijke aanmelding ontvangen heeft, onderzoeken wij of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dat doen wij door met u te praten over de kwaliteiten en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij met uw toestemming informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar uw kind op zit. Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. In dit geval gaan we met u het gesprek aan en onderzoeken we samen welke school beter past bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen.

Basisondersteuning

Vanaf het moment dat uw kind op school zit, zijn wij ervoor verantwoordelijk om het onderwijs zoveel als mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Onze school heeft een stevige basisondersteuning. Kinderen met dyslexie, dyscalculie en een kleine leervertraging of -leerversnelling (krijgen op onze school passend onderwijs) 

Extra ondersteuning

Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan de school in de basisondersteuning biedt. Bijvoorbeeld omdat het leren moeilijker gaat, omdat een kind uitdaging mist of omdat extra begeleiding nodig is vanwege een beperking of een gedragsprobleem. De leerkracht en de intern begeleider bespreekt samen met u en eventueel externe specialisten welke extra ondersteuning ingezet kan worden. Bij dit gesprek en bij gesprekken over kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kan de school gebruik maken van de deskundige van Stichting Leerrijk. Dit is de ‘deskundige bevoegd gezag’ (afgekort DBG). 

Extra ondersteuning vanuit Stichting Leerrijk

Naast de extra ondersteuning die op school geboden wordt, zijn er ook mogelijkheden buiten de school. Alle scholen binnen Stichting Leerrijk kunnen voor leerlingen vanaf groep 4 gebruikmaken van de bovenschoolse plusklas Breinrijk. De groepen werken onder leiding van gespecialiseerde leerkrachten in hoogbegaafdheid. Breinrijk biedt aan leerlingen, die meer verrijking nodig hebben dan de school kan bieden, een speciaal programma. Dit vindt plaats op basisschool Baardwijk in Waalwijk en basisschool de Kinderboom in Kaatsheuvel. Om in aanmerking te komen voor Breinrijk is een aanmeldprocedure ontwikkeld. Informatie hierover kan u vragen aan de intern begeleider van de school. Naast Breinrijk biedt Stichting Leerrijk ook extra ondersteuning op het gebied van taal. Deze taalondersteuning wordt geboden aan kinderen uit groep 1/2, 3 en 5 die extra ondersteuning nodig hebben om de Nederlandse taal te verwerven. De taalondersteuning vindt op school onder schooltijd plaats in een klein groepje en wordt gegeven door een taalspecialist. De intern begeleider van de school bepaalt in afstemming met de leerkracht en de ouders van het kind wie in aanmerking komt voor taalondersteuning.

Aanvraag van een arrangement

Wanneer er externe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband gewenst is of wanneer voor een kind de overstap naar het speciaal (basis)onderwijs nodig is , vraagt de school een toelaatbaarheidsverklaring of arrangement aan bij het samenwerkingsverband. Hierbij is altijd de deskundige bevoegd gezag van Stichting Leerrijk betrokken. Om deze aanvraag in te dienen, vult de school het startdocument van het samenwerkingsverband in. Dit wordt via de deskundige bevoegd gezag, aan de toelatings- en adviescommissie van het samenwerkingsverband voorgelegd. Deze commissie beoordeelt de aanvraag op inhoud, geeft op basis hiervan een advies, kent een arrangement toe of geeft indien nodig een toelaatbaarheidsverklaring af voor speciaal (basis-)onderwijs.

Overstap naar het speciaal (basis)onderwijs

Als een kind overstapt naar een school voor speciaal (basis)onderwijs wordt een vaste procedure gevolgd. Alle stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de speciale school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar is 1 leerlingen van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs.

Het dagelijks werk van kinderen

Elke dag krijgt uw kind, naar aanleiding van instructie van de leerkracht, gelegenheid om de aangeboden stof te oefenen. In de onderbouw gebeurt dit oefenen veelal nog op een speelse, expressieve manier. Naarmate uw kind in een hogere groep komt, wordt er meer gebruik gemaakt van schriften, speciale werkboeken of verwerking op een tablet. Dit dagelijks werk wordt regelmatig getoetst met behulp van methodegebonden toetsen of door ons zelfgemaakte “proefwerken”. Een aantal keren per jaar krijgt uw kind zijn/haar werk in een portfoliomap mee naar huis, zodat u op de hoogte blijft van het werk en de ontwikkeling van uw kind. Dit neemt niet weg dat er, naast de mappen ook tussendoor met name in de onderbouw, regelmatig werk mee naar huis wordt gegeven.

Onafhankelijke toetsen

Op vaste tijdstippen worden methodeonafhankelijke toetsen afgenomen. De uitslagen van deze toetsen, waarbij een vergelijking met een landelijk gemiddelde mogelijk is, geven ons redelijk objectieve gegevens over de leerprestaties van uw kind. De uitslagen, die onder worden verdeeld in A, B, C, D en E-scores, zijn mede van betekenis voor het al dan niet verlenen van extra hulp. De uitslagen van deze toetsen worden verwerkt in het leerlingdossier. De verrichtingen van ieder kind en de groep kunnen zodoende op langere termijn worden gevolgd in het zgn. leerlingvolgsysteem.

Rapporten

Twee keer per jaar wordt er een rapport uitgegeven voor de leerlingen van groep 3 t/m 8. Hierop worden niet alleen de leerprestaties van uw kind in cijfers uitgedrukt, maar er wordt ook verslag gedaan van het totale functioneren van uw kind in de groep.De data van de rapporten kunt u terugvinden in de jaarkalender.In het najaar krijgen alle ouders een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek met de groepsleerkracht over het welbevinden van hun zoon/dochter en hun vorderingen op de methodegebonden toetsen.

De ouders van groep 1 en 2 worden eveneens uitgenodigd voor een gesprek. Voor de kleuters maken wij echter geen rapport. Wel worden tijdens het gesprek betekenisvolle zaken aan de orde gesteld. Van onze kant stellen wij het op prijs te vernemen hoe uw kind zich op school thuis voelt. De data van deze gesprekken staan vermeld in de kalender.

Speciale zorg voor kinderen met specifieke behoeften

Allergiebeleid

Op een school zijn altijd kinderen met een allergie. Hier willen wij graag rekening mee houden. Daarom hebben wij het volgende afgesproken.Is uw kind allergisch voor bepaalde voedingsstoffen en is er op school een activiteit waarbij gegeten wordt, dan vragen wij u, als ouder/verzorger, om zelf, in overleg met de leerkracht, de goede voedingsmiddelen te leveren. Een bonnetje hiervan kunt u inleveren bij de directeur.

Op deze manier worden er wat voedingsmiddelen betreft geen fouten gemaakt en kan uw kind op een gezellige manier aan alles meedoen.

Speciale onderwijszorg

Onze school is al vele jaren actief op het gebied van speciale zorg. Vooral voor de leerlingen bij wie het leren nu eenmaal niet vanzelf gaatDe organisatie is intussen zodanig aangepast dat de ontwikkeling van uw kind vanaf de eerste schooldag nauwkeurig gevolgd wordt. Daar waar de ontwikkeling dreigt mis te gaan, proberen we alert te reageren en wordt in samenspraak met u, met de leerkracht en de intern begeleider (IB-er) zo nodig een plan opgesteld om uw kind een verantwoorde begeleiding te geven (handelingsplan). Wij streven ernaar dat de problemen, waar nodig met hulp van buiten de school, zoveel mogelijk binnen de groep worden opgelost. Daar voelt uw kind zich over het algemeen het prettigst.

Soms zal het verstandig zijn om uw kind extra begeleiding buiten de groep te geven. Het komt ook voor dat we, in overleg met u, moeten constateren dat uw kind in het basisonderwijs niet op zijn plaats is. We willen immers dat voor uw kind de best mogelijke begeleiding wordt gekozen. De bedoeling van dit alles is om kinderen zo lang mogelijk op te vangen binnen onze basisschool. Daar waar speciale hulp nodig is, of overplaatsing van een kind, wordt contact gezocht met de toelatings- en adviescommissie van het samenwerkingsverband. Wanneer zij het dossier van de leerling hebben bestudeerd kunnen zij besluiten een beschikking af te geven voor een speciale school voor basisonderwijs of een school voor speciaal onderwijs.

Als leerlingen onze school tussentijds verlaten ontvangt de nieuwe basisschool of de school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs een onderwijskundig rapport. Het streven is om ook mondeling contact met de nieuwe school te hebben.

U begrijpt dat het geen eenvoudige taak is voor de leerkracht om naast het lesgeven ook nog voldoende tijd te kunnen vinden voor onderzoek, regelmatige begeleiding én contacten met derden.

Daarom hebben we op onze school een intern begeleider: dat betekent in de praktijk dat zij de contacten onderhoudt met o.a. de onderzoeksbureaus, de speciale scholen voor basisonderwijs, maar ook met instellingen als maatschappelijk werk, de GGD, de schoolarts en de logopediste.

Daarnaast is de intern begeleider belast met het intern onderzoek naar leer- en gedragsproblemen, stelt in samenwerking met de leerkrachten groepsplannen en handelingsplannen op en begeleidt de collega’s bij het uitvoeren van deze plannen.

De uitwerking van het beleid ten aanzien van leerlingen met extra zorg is te vinden in een aantal procedures/protocollen op basis waarvan we extra zorg geven aan de kinderen op onze school. Hebt u vragen dan kunt u altijd contact opnemen met de leerkracht van uw kind. Desgewenst is het mogelijk om ook rechtstreeks contact te leggen met de interne begeleider. De IB-ers vormen samen met de adjunct-directeur, de schakelfunctionaris van de GGD en de ambulante begeleider van het Samenwerkingsverband het Ondersteuningsteam.

Expertise binnen en buiten de school

Alle scholen zijn in het kader van de Wet Passend Onderwijs verplicht om een SchoolOndersteuningProfiel op te stellen. De inhoud van het profiel wordt in de wet als volgt omschreven: ‘een beschrijving van de voorzieningen die zijn getroffen voor de ondersteuning van leerlingen die extra ondersteuning behoeven’. In het profiel geven wij aan in hoeverre onze school op dit moment al passend onderwijs biedt, rekening houdt met (verschillen in) onderwijsbehoeften en waar wij momenteel handelingsverlegen zijn in het realiseren van een passend onderwijsaanbod. We geven aan wat onze visie en ambities aangaande passend onderwijs zijn en wat wij nodig hebben om dit te realiseren.

Het Centrum voor Jeugd en Gezin:

In het sinds 2010 bestaande Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Waalwijk kunt u terecht met alle mogelijke vragen of problemen in het opgroeien. U kunt er zowel informatie, advies als hulp krijgen. Zij vinden geen enkele vraag of probleem raar- vreemd of ingewikkeld.

U kunt hen op de volgende manieren bereiken: In Balade, via www.jeugdengezinwaalwijk.nl (website en emailadres) of telefonisch via 0800-3656565 (op alle werkdagen tussen 13.00 uur en 17.00 uur). Het profiel is op onze website te vinden, zodat voor iedereen (ouders, leerlingen en andere partijen) inzichtelijk is wat de mogelijkheden van de school zijn voor extra ondersteuning. Gedurende het schooljaar worden door CJG-thema-avonden georganiseerd en kunnen ouders, kinderen en jongeren gebruik maken van allerlei cursussen over opvoeden en opgroeien

Wat doet de GGD Jeugdgezondheidszorg?

Onze jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen volgen tijdens vaste contactmomenten de groei en ontwikkeling van uw kind. U ontvangt thuis een uitnodiging voor zo’n contactmoment, dat plaatsvindt op het consultatiebureau bij u in de gemeente. Bij de uitnodiging voor het contactmoment ontvangt u een vragenlijst. Als voorbereiding op het contactmoment informeren zij bijvoorbeeld bij de leerkracht of interne begeleider hoe het met uw kind gaat.

De GGD doet meer!

De GGD ondersteunt en adviseert scholen bij het structureel en planmatig uitvoeren van gezondheidsthema’s. Uitgangspunt is de Gezonde School aanpak. Centraal staat de vraag van de school. Deze aanpak stimuleert de gezondheid van leerlingen en leerkrachten. De school heeft rondom gezondheidsthema’s aandacht voor signaleren, educatie, omgeving en beleid. De GGD ondersteunt ook bij het aanvragen van vignetten. Meer informatie: www.gezondeschool.nl.

De GGD biedt leerkrachten en interne begeleiders ondersteuning en advies bij vraagstukken rondom veiligheid op school en bij ingrijpende gebeurtenissen.

Externe vertrouwenspersoon (EVP): als uw school een abonnement heeft, kunt u bij vragen en problemen direct contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. Het telefoonnummer 088- 3686813 is tijdens kantooruren bereikbaar. Meer informatie vindt u op onze website.

Ten aanzien van hoofdluis is er sinds vorig schooljaar een ‘luizenbrigade’ aanwezig. De jeugdarts verbonden aan onze school is de jeugdverpleegkundige verbonden aan onze school is De gezondheidsvoorlichter) verbonden aan onze school is

Email: waalwijk.consultatiebureau@ggdhvb.nl  Meer informatie: Randy Seelen, Melania van den Helm, Marjorie van den Berg

Ondersteuningsteam

Elke school van Leerrijk! heeft een ondersteuningsteam. In dat team wordt de cyclus van het handelingsgericht werken door de interne begeleider samen met de leraren vormgegeven o.a. door middel van de groeps- en leerlingbesprekingen. In veel scholen participeert ook indien mogelijk de schoolmaatschappelijk werker aan dat overleg en eventueel sluiten andere disciplines aan. Het accent in de bespreking ligt op het vaststellen van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en worden afspraken gemaakt over de inzet van extra en aanvullende activiteiten door de school vallend binnen de basisondersteuning. Het ondersteuningsteam stelt ook vast voor welke leerlingen geldt dat zij, ondanks alle ondersteuning door de school, de basisondersteuning dreigen te overstijgen en waarbij de continuïteit van de schoolloopbaan in het geding komt. Voor de meeste leerlingen geldt dat wij voldoende deskundigheid en mogelijkheden in huis hebben om goed onderwijs te bieden. Voor die kinderen die hulp ‘van buiten’ nodig hebben, heeft Leerrijk! een bovenschools deskundige die samen met het ondersteuningsteam het Multi Disciplinair Overleg (MDO) vormt. De bovenschools deskundige voert een professionele dialoog met de leden van het ondersteuningsteam van de school en de ouders over de ondersteuningsvraag van de leerling. Wordt besloten tot een aanvraag bij de Toelatings- en AdviesCommissie (TAC), dan wordt een startdocument ‘Ontwikkelingsperspectief’ opgesteld. Dit perspectief wordt samen met de Arrangementsaanvraag opgestuurd naar de TAC. De intern begeleider van de school is verantwoordelijk voor beide documenten. In het aanvraagformulier staat verwoord wat de professionals willen bereiken met het kind. Tevens wordt aangegeven hoe de extra ondersteuning ingericht zou moeten worden en voor welke periode. De TAC beoordeelt de aanvraag op inhoud en of de aanvraag voor extra ondersteuning gegrond is en formuleert een advies, kent een arrangement toe en indien nodig geeft zij een toelaatbaarheidsverklaring af voor speciaal (basis-)onderwijs. Eén loket voor scholen en ouders. Als ouders vragen hebben over de onderwijszorg voor hun kind, dan is de leerkracht het eerste aanspreekpunt. Ook de intern begeleider kan veelal antwoord geven op vragen.

Indien ouders toch nog vragen hebben kan ook met de deskundige bevoegd gezag gebeld worden, die bereikbaar is via: 0416-339944 of DBG@leerrijk.nl. Secretariaat TAC e-mail: dkloosterman@samenwerkingsverbandLHA.nl  

Onderwijs aan anderstalige kinderen

Aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar die rechtstreeks uit het buitenland komen en niet of nauwelijks in de Nederlandse taal aanspreekbaar zijn, wordt taalondersteuning geboden. Voor verdere informatie zie www.leerrijk.nl onder kopje Leer meer!, Taalondersteuning, Nieuwkomers

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft de ambitie om de komende jaren met meer specialisten te gaan werken. We hebben het dan over een specialist meer- en hoogbegaafdheid, een specialist muziekonderwijs.

Daarnaast is het van  belang dat de specialisten op het gebied van taal, lezen, rekenen en cultuur zich verder blijven ontwikkelen en het team meenemen in de belangrijke en essentiële onderwijskundige ontwikkelingen op hun vakgebied. Door binnen de school met deze specialisten te gaan werken kunnen we binnen het kwaliteitsbeleid zorgen voor constante verdieping en verbreding van ons onderwijsaanbod.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze onderbouw leerkrachten voeren al jaren voor- en vroegschoolse educatie overleg binnen het wijkcluster. De intern begeleiders en schoolleiding van het primair onderwijs vormen samen met de coördinatoren VVE – Waalwijk Taalrijk de Stuurgroep VVE-WT 0-12 jaar.

Op Kindcentrum niveau vindt er overleg plaats tussen de 3 directeuren/leidinggevenden van de verschillende partners die binnen het Kindcentrum werkzaam zijn. 

Vanuit de gemeente wordt met regelmaat geëvalueerd hoe het VVE proces verloopt en waar verbeteringen mogelijk zijn.

Doubleren en verlengen

We willen binnen ons onderwijs zo min mogelijk kinderen laten doubleren, omdat we niet altijd de meerwaarde hiervan zien of ervaren. Doubleren moet kinderen verder brengen en geen herhaling zijn. We gaan hier zorgvuldig mee om en bespreken dit met de ouders. De intern begeleider coördineert dit proces. Vanuit de pedagogische driehoek maken we gezamenlijk een keuze. 

Kleuterverlenging

Ook met kleuterverlenging gaan we afwachtend om. Als leerlingen sociaal-emotioneel toe zijn aan de overgang naar de andere groep en didactisch gezien wellicht nog groei kunnen laten zien gaan we ook het gesprek aan met de ouders om een gefunderde beslissing te nemen.

We hebben voor doubleren en verlenging een beleidsstuk dat u op school in kunt zien.

Terug naar boven