Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.
Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.
Citotoetsen
Vanaf groep 3 worden er twee keer per jaar cito toetsen afgenomen. Aan de hand van deze gegevens en de methodetoetsen wordt er een groepsplan gemaakt waarin vermeld wordt wat de behoeften van de kinderen zijn. Deze worden in de vorm van handelingsplannen in ons digitaal leerlingvolgsysteem ingevuld. Na een bepaalde periode wordt dit plan geëvalueerd met de IB'er en zo nodig aangepast. De IB'er (intern begeleider) ondersteunt de leerkracht daar waar nodig is, de IB'er is 4 dagen werkzaam op school. Daarnaast beschikt de school 2 dagen over een RT'er, deze RT'er werkt met kinderen apart of in groepjes aan de behoeften van de kinderen, dit kan zijn extra instructie over de basisstof of verdiepingsstof.
Leerlingdossier
Alle schoolresultaten van het kind worden bijgehouden in een persoonlijk dossier. Aan dit dossier worden tevens alle verslagen van bijvoorbeeld logopedist, fysiotherapeut, speltherapeut en orthopedagogen toegevoegd. Dit dossier is toegankelijk voor directie, leerkrachten, remedial teacher en interne begeleider voor de uitoefening van hun specifieke onderwijskundige taak. Als ouders heeft u een aantal rechten als het gaat om persoonsgegevens. Deze rechten zijn in de wet vastgelegd. Dit betekent bijvoorbeeld dat u altijd een verzoek kunt indienen om inzage te krijgen in de gegevens die wij van uw kind verwerken. Daarnaast kunt u ook een verzoek indienen om gegevens te rectificeren, te beperken of helemaal te wissen. Als u ons verzoekt om gegevens van uw kind te beperken of te wissen, zullen wij toetsen of dit mogelijk is en kijken wij bijvoorbeeld of wij een wettelijke plicht hebben om de gegevens te bewaren. De ouders hebben het recht tot inzage in het leerlingdossier onder toezicht van een afgevaardigde van school. Hiervoor kan de ouder een verzoek indienen bij de directie. Het is ouders niet toegestaan om gegevens uit de dossiers te halen of te wijzigen. Het leerlingdossier wordt na uitstroom van de leerling nog maximaal 5 jaar in ons archief bewaard.
Wanneer het kind uitstroomt naar bijvoorbeeld een andere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs of het voortgezet onderwijs verstrekken wij deze scholen informatie uit het leerling-dossier over de ontwikkeling in de voorgaande jaren. Wij maken hiervan een onderwijskundig rapport. Tevens verstrekken wij gegevens aan de ´Permanente Commissie Leerlingenzorg’ (PCL) in de toelatingsprocedure naar een school voor speciaal basisonderwijs of leerwegondersteunend onderwijs, onder voorwaarde van ondertekening en goedkeuring door de ouders.
De overgang naar het voortgezet onderwijs
Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure.
Voor de overgang naar het voortgezet onderwijs wordt een vaste procedure gevolgd die is vastgelegd in een "kwaliteitskaart". Begin groep 6 wordt voor het eerst tijdens de informatieavond aandacht besteed aan het vervolgonderwijs. Eind groep 6 is er een eerste oriënterend adviesgesprek (met ouders). Halverwege groep 7 is er weer een oriënterend adviesgesprek. Eind groep 7 krijgen de leerlingen hun voorlopige schooladvies. In januari krijgen de leerlingen van groep 8 hun schooladvies. Na de doorstroomtoets wordt dit het definitieve advies of wordt het schooladvies na zorgvuldige afweging op basis van de uitslag van de doorstroomtoets bijgesteld voor het definitieve advies.
Elk jaar worden de ouders van onze groep 8 leerlingen door de leerkrachten op een informatieavond geïnformeerd over de procedure en de mogelijkheden voor het voortgezet onderwijs in de omgeving. Kinderen bezoeken samen met hun ouders de open dagen van scholen van het voortgezet onderwijs. Op het moment dat een leerling door de VO school is aangenomen, vindt er een warme overdracht plaats van de leerkracht van groep 8 aan de coördinator van de betreffende V.O. school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Samen met de ouders wil de school een optimaal pedagogisch klimaat scheppen. Door middel van individuele contacten, ouderavonden en andere communicatiemiddelen wordt de samenwerking tussen school en ouders versterkt. Door het bieden van vertrouwen, veiligheid en sociale ondersteuning creëert de leerkracht een optimale situatie in de groep, waarbinnen het kind ervaringen kan op doen en zelfvertrouwen kan ontwikkelen. Naast respect voor het individu vormt respect voor de ander en voor de wereld om ons heen een belangrijk uitgangspunt.
Belangrijke speerpunten van de CSV Ridderhof zijn:
- Kennisoverdracht waarbij we rekening houden met niveauverschillen tussen kinderen
- Het aanleren van sociale vaardigheden
- Het laten ontwikkelen van zelfinzicht
- Een prettig leer- en leefklimaat
- Aandacht voor viering en saamhorigheid
- Ruimte voor ouderparticipatie
- Aandacht voor duurzaamheid, milieubewustzijn en spaarzaamheid