Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school heeft ongeveer 200 leerlingen, verdeeld over negen groepen. In de kleuterbouw werken wij met heterogene groepen. Dit houdt in dat de kinderen in de leeftijd van 4 t/m 6 jaar door elkaar zitten. Vanaf groep 3 werken wij met homogene groepen, voor zover het leerlingenaantal dit toe laat
Groepsindeling schooljaar 2023-2024:
- Groep 1/2 A Conny (ma t/m do) en Michiel (vrij) (Fleur, ma, di, woe; zij-instromer)
- Groep 1/2 B Lucia (ma, di), Nicolette (wo) en Michelle (do, vrij)
- Groep 1 C Laura (ma/di), Mathilde (woe, do, vrij)
- Groep 3 Monique (ma t/m vrij)
- Groep 4 Michiel (ma), Mirjam (di t/m vrij) en Anja (do, vrij)
- Groep 5 Noa (ma t/m vrij)
- Groep 6 Anne-Carlijn (ma, di, do, vrij) en Michiel (wo)
- Groep 7 Ingrid (ma t/m vrij)
- Groep 8 Lieke (ma, di, wo, vrij) en Michiel (do)
- Schooldirecteur: Mirelle (flexibel 3 à 4 dagen)
- IB’er & HB-leerkracht: Sanne (ma t/m vrij)
- RT’er: Nicolette (ma, di)
- Vakleerkracht gym: Carina (ma, wo)
- Conciërge: Freek (wo t/m vrij)
- Administratief medewerker: Andrea (ma, di)
In de groepen 1 en 2 vinden wij het van belang dat kinderen veel spelen. Tijdens hun eigen spel spiegelen kinderen zich aan elkaar, is er ruimte voor hun eigen fantasie en breidt hun woordenschat zich uit. In groep 1 en 2 werken we thematisch. De thema’s die gekozen worden hebben betekenis voor het kind en passen bij hun ontwikkeling. Ze zijn herkenbaar of hebben herkenbare elementen uit de echte wereld. De thema’s dagen uit tot onderzoeksvragen, ontwerpopdrachten en spelend leren. Gedurende het jaar wordt er langer aan de thema’s gewerkt, breiden de speelplekken zich uit in de klas en vindt er verdieping plaats. Voorbeelden hiervan zijn: de baby, de schoenenwinkel of het tuincentrum. Elke keer bouwen we het thema met de kinderen op. De kinderen voelen zich hierdoor eigenaar van het thema. We gaan met de kinderen in gesprek, dagen ze uit om na te denken, hun eigen voorkennis in te zetten, te redeneren en te analyseren.
Om het eigenaarschap van kinderen te vergroten, betrekken we de kinderen bij het opbouwen van de speelhoek. We starten elk thema met een introductie, dat kan zijn een toneelstuk of een boek. Vervolgens maken we een woordweb om de voorkennis te activeren. Met elkaar maken we de spullen die tijdens het spel gebruikt kunnen worden. Zo krijgen werkjes voor kinderen veel meer betekenis. Om bij te houden wat we maken gebruiken we een werklijst en een meeneemlijst. Met woorden, tekeningen en plaatjes worden de voorwerpen afgebeeld. Als er genoeg spullen gemaakt of meegenomen zijn kan het spel in de speelhoek beginnen. We werken met de doelen van de leerlijnen. De doelen gebruiken we tijdens de activiteiten in de kring (reken- en taalspelletjes, muziek), het maken van de werkjes en het maken van de spullen voor de speelhoek. Zo krijgen alle activiteiten betekenis voor de kinderen.
Verder is er in elke klas verschillend materiaal aanwezig waarmee de kinderen spelenderwijs kunnen leren zoals: letterstempels, woordkaartjes, puzzels in allerlei formaten, loco etc. Wij zoeken altijd naar activiteiten die voor kinderen een zinvolle betekenis hebben.
Wanneer uw kind in de kleuterklas komt, krijgt u een kleuterboekje waar meer informatie te vinden is over de werkwijze in de kleuterbouw.
Onder lezen valt ook begrijpend lezen en studievaardigheden.
Onder Wereld Oriëntatie verstaan wij WO-LOS: ‘leren door onderzoek en samenwerken’. WO-LOS is gekoppeld aan de kerndoelen van het basisonderwijs. Door samen te werken en te onderzoeken binnen thema’s van geschiedenis en aardrijkskunde leren kinderen op een eigentijdse manier de kennis tot zich te krijgen. Hierin staat samenwerken en zelf onderzoeken centraal.
Elke maandagochtend starten we de week met een gezamenlijke weekopening. Alle kinderen komen samen in de hal. Tijdens deze opening staat een thema vanuit Trefwoord (methode levensbeschouwing) centraal. Denk aan thema's zoals: vriendschap, hoop, geloof, helpen, samenwerken. In de vorm van liedjes, toneelstukjes, quiz, filmpjes etc, wordt er aan dit thema aandacht besteed. De leerkrachten van de groepen gaan in de klas verder met dit thema.
Schoolondersteuningsprofiel
Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie van de school op ondersteuning, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt.
De ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
Ook onze school heeft een ondersteuningsplan, waarin de lichte en zware ondersteuning voor onze leerlingen staat beschreven. Het plan sluit aan op het ondersteuningsplan van Samenwerkingsverband Passenderwijs. In dit ondersteuningsplan legt onze school vast hoe het team passend onderwijs voor elk kind wil realiseren. Beschreven wordt hoe we de lichte ondersteuning vormgeven en wie daarvoor verantwoordelijk is en welke mogelijkheden onze school heeft om leerlingen met een zware ondersteuningsbehoefte te kunnen helpen. Dit ondersteuningsplan wordt ten minste 1 keer per 4 jaar opgesteld en kan tussentijds worden aangepast. Ouders en leraren hebben inspraak op dit plan in de Medezeggenschapsraad. U kunt dit plan vinden op onze website, kopje protocollen.
Kwaliteitszorg op CSV Ridderhof
Alvorens we hulp van buitenaf inroepen gaan we aan de slag binnen onze eigen mogelijkheden. We geven hierna beknopt weer op welke wijze de structuur op onze school functioneert:
Wij werken met een cyclus van zorgkwaliteit. Alle zorgactiviteiten staan uitgewerkt in een zorgkalender. Ons uitgangspunt is dat we goed onderwijs leveren en veel aandacht besteden aan Sociaal Emotioneel leren. Preventief willen we hiermee problemen voor zijn of vroeg signaleren. Wij bewaken de kwaliteit van ons onderwijs door de opbrengsten goed te monitoren.
Een schooljaar begint met een uitgebreide overdracht. Bestaande hulpprogramma’s worden meteen door de nieuwe leerkracht voortgezet. Door het jaar heen zijn er diverse groeps- en leerlingbesprekingen, waarbij het onderwijs en individuele leerlingen besproken worden. Daarnaast vinden er structureel groepsbezoeken door de Intern Begeleider en de directie plaats. Als leerkrachten in de praktijk ondervinden dat een kind dan wel een achterstand heeft op cognitief of sociaal-emotioneel gebied en onvoldoende groei laat zien, of een kind behoeft meer uitdaging omdat het boven de reguliere stof zit, ondanks de gemaakte aanpassingen door de leerkracht, wordt een nieuw plan gemaakt. Ouders worden hierbij betrokken. Levert dit plan onvoldoende op, dan wordt het kind besproken in het Meerpartijenoverleg van het samenwerkingsverband. Als een onderzoek gewenst is, bieden we dat als school aan of we laten het via de huisarts lopen als het bijvoorbeeld gedragsproblemen betreft. Als de ondersteuning die wij moeten bieden buiten de basisondersteuning valt, vragen wij een eigen ondersteuningsbudget (EOB) aan, waardoor we hulp in kunnen schakelen. Hier wordt weer een nieuw plan voor gemaakt. Tevens wordt er voor de betreffende leerling een OPP (ontwikkelingsperspectief) vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Dit OPP wordt regelmatig (tenminste 2 maal per jaar) geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.
Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Passenderwijs
Kalisto biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. De school ontvangt van het samenwerkingsverband (SWV) een budget om zorg te dragen voor een sterke basis in de school die passend onderwijs mogelijk maakt. Als de hulp van de school niet tot de gewenste resultaten leidt, dan kunnen school en ouders advies of ondersteuning aanvragen bij het SWV Passenderwijs. Dit kan in sommige gevallen leiden tot de afgifte van een arrangement, dit is een budget waarmee extra ondersteuning geboden kan worden. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bv. in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Passenderwijs.
www.passenderwijs.nl
Telefoonnummer: 0348-412706
E-mail: [email protected]
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities:
CSV Ridderhof spreekt de ambitie uit om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te begeleiden door inzet van extra expertise op de verschillende zorggebieden. Denk aan specialisten: dyslexie, dyscalculie, en 'aan autisme verwante stoornissen'.
Op het moment dat het kind naar de basisschool gaat, is er (na toestemming van de ouders) overdracht tussen de leidsters van de peuterspeelzaal en de groepsleerkracht van de school.
Daarnaast werkt CSV Ridderhof samen met de organisatie Kind en Co, deze BSO is ook aanwezig in het gebouw. Kind en Co biedt op school alleen BSO (buitenschoolse opvang) aan.