Cortemich Brede School Voerendaal

Cortemich 2 6367 CG Voerendaal

  • Schoolfoto van Cortemich Brede School Voerendaal
  • De indelingen van de groepen is als volgt.
  • Schoolfoto van Cortemich Brede School Voerendaal

In het kort

Toelichting van de school

Welkom bij Brede school Cortemich te Voerendaal!

Wij staan voor:

  • alles in één gebouw: school, kinderopvang, peuterspeelzaal, buitenschoolse opvang, maatschappelijk werk, consultatiebureau
  • opvang voor uw kind mogelijk van 07.30 uur tot 18.30 uur, ook tijdens vakanties!
  • een veilige en centrale ligging met een landelijke omgeving in Zuid Limburg
  • goede onderwijsresultaten met veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling

Onze brede school is een van de 44 scholen binnen stichting INNOVO - onderwijs op maat.
Wilt u meer weten over onze brede school? U bent van harte welkom!

Met vriendelijke groet,
Ron Winkens (directeur) en Sanne Loozen (adjunct-directeur)

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Pedagogisch sterk
  • Onderwijskwaliteit
  • Betrokkenheid
  • Plezier in leren
  • Samenwerken

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

We zijn een grote dorpsschool in Voerendaal. De meeste leerlingen komen uit de gemeente Voerendaal.
Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
459
Landelijk gemiddelde
212

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Basisschool Cortemich werkt samen met het kinderdagverblijf Catootje, peuteropvang Voerendaal en buitenschoolse opvang Foekepot in bredeschool Voerendaal. Doordat we in één gebouw zijn gehuisvest is samenwerking vanzelfsprekend. Voor én na schooltijd, tijdens studiedagen en schoolvakanties is opvang mogelijk. U kunt hiervoor contact opnemen met kinderopvangorganisatie Humankind. 

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Alle scholen hebben de verplichting om zorg te dragen voor de sociale veiligheid op hun scholen. Schoolbesturen mogen zelf bepalen hoe zij dit aanpakken. Door de Wet Sociale Veiligheid worden scholen verplicht om zich in te zetten om pesten te voorkomen en aan te pakken. In de wet zijn de volgende verplichtingen voor schoolbesturen opgenomen:

  1. het voeren van sociaal veiligheidsbeleid (actief veiligheidsbeleid dat doeltreffend is); Het hebben van een anti-pestprotocol is niet verplicht, wel moet elke school beleid voeren gericht op het aanpakken en tegengaan van pesten.
  2. het beleggen van de volgende taken bij een persoon: coördineren van het beleid ten aanzien van pesten en fungeren als aanspreekpunt in het kader van pesten;
  3. de monitoring van de sociale veiligheid van leerlingen, zodanig dat het een actueel en representatief beeld geeft. Hieronder valt ook het welbevinden van leerlingen.   

Toezicht op monitoring sociale veiligheid door de Inspectie van het Onderwijs
In die wet is voor scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs de wettelijke bepaling over de sociale veiligheid van leerlingen op school opgenomen. Onderdeel hiervan is jaarlijkse monitoring door de school van de veiligheidsbeleving van de leerlingen.
De Inspectie zal toezien op de naleving van de zorgplicht van de school voor de sociale veiligheid van de leerlingen. Uitgangspunt hierbij is de monitoring door de school zelf. Als de monitoring op tekorten wijst, is het van belang dat de school maatregelen neemt voor verbetering. Als dat onvoldoende het geval is, zal de inspectie het bestuur daarop aanspreken. Het toezicht van de inspectie is aanvullend op de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur, dat als taak heeft de beleving van de sociale veiligheid in kaart te brengen en, waar dat nodig mocht zijn, maatregelen neemt die te verbeteren. 

Veiligheidsbeleid en monitoring
In de wet staat de zorgplicht van de school centraal. Van scholen wordt verwacht dat ze alles doen wat nodig is om leerlingen een veilige omgeving te bieden. Het actief tegengaan van pesten is daar onderdeel van. Dit vraagt van scholen dat ze een actief veiligheidsbeleid voeren dat doeltreffend is. Monitoring van de sociale veiligheid van leerlingen geeft daarover informatie. De Memorie van Toelichting bij de wet zegt hierover: “Een school kan pas goed beleid ten aanzien van sociale veiligheid voeren als zij inzicht heeft in de feitelijke en ervaren veiligheid en het welbevinden van de leerlingen. Op basis van monitoring die een representatief en actueel beeld geeft van de sociale veiligheid van de leerlingen, krijgen scholen inzicht in de daadwerkelijke sociale veiligheid op de school.”
Als de resultaten daartoe aanleiding geven, kan de school op basis van deze gegevens het beleid aanpassen. Het schoolbestuur is hiervoor verantwoordelijk. 

Toezicht op de monitoring
Het toezicht van de inspectie is aanvullend . Er wordt vooral gekeken of scholen de veiligheidsbeleving van leerlingen monitoren en (als de resultaten uit de monitoring daartoe aanleiding geven) of de school maatregelen neemt tot verbetering. In de wet staat aan welke eisen de monitoring door de school moet voldoen. Samengevat komt het er op neer dat de monitoring jaarlijks moet worden uitgevoerd en een representatief beeld van de school moet geven. Daarbij is van belang dat de school een valide en betrouwbaar instrument gebruikt, dat gestandaardiseerd is. De monitoring moet inzicht geven in de feitelijke en ervaren veiligheid en het welbevinden van leerlingen. Verder geeft de wet aan dat scholen de monitoringsgegevens aan de inspectie beschikbaar moeten stellen. Scholen kunnen zelf het instrument kiezen dat ze voor de monitoring willen gebruiken. Ze kunnen daarvoor gebruik maken van verschillende instrumenten die daarvoor in omloop zijn, als deze aan de wettelijke eisen voldoen. Door een gestandaardiseerd instrument te gebruiken, blijft de belasting voor scholen zoveel mogelijk beperkt. Belangrijk is dat de school de monitoring zo inricht, dat het de informatie geeft die nodig is om een veiligheidsbeleid te kunnen voeren dat past bij de eigen situatie.

Terug naar boven