Cortemich Brede School Voerendaal

Cortemich 2 6367 CG Voerendaal

  • Schoolfoto van Cortemich Brede School Voerendaal
  • Schoolfoto van Cortemich Brede School Voerendaal
  • Schoolfoto van Cortemich Brede School Voerendaal
  • De indelingen van de groepen is als volgt.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Trendanalyse ‘Eindopbrengsten’
De eindtoets die groep 8 maakt wordt jaarlijks bekeken om te zien of er een bepaalde trend zichtbaar is waar wij als school verbeterpunten uit kunnen halen. Dat doen we door:
1.         Bevindingen resultaten m.b.t. de standaardscores. Wat is de algemene trend van de afgelopen jaren (bijv. het school-gemiddelde t.o.v. het landelijk gemiddelde?)
2.         Vanaf 2016 is de afname van de eindtoets veranderd. Scholen kunnen kiezen uit een aanbod van eindtoetsen. De afnameperiode is verplaatst van februari naar april.

Route 8

Op Cortemich nemen we Route 8 af. Deze toets wordt geheel digitaal afgenomen, is volledig adaptief en de afnameduur blijft beperkt tot 2-3 uur. Route 8 bestaat uit Lezen, Taalverzorging en Rekenen en Wiskunde. De facultatieve module Wereldoriëntatie maakt geen deel van deze toets uit. Optioneel is de afname van het onderdeel “Functioneren”. Opgenomen zijn ook een uitgebreide leerling en schoolrapportage.

Overzicht van de referentieniveaus
De referentieniveaus beschrijven welke basiskennis en -vaardigheden leerlingen moeten beheersen voor taal en rekenen, uitgedrukt in fundamenteel of streefniveau wanneer zij de basisschool verlaten.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengstgericht werken op basis van ons onderwijs leerling volgsysteem.  

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 stappen wij over naar een nieuw leerling volgsysteem. Van ‘CITO 3.0’ stappen wij over naar ‘CITO Leerling in Beeld’. Gedurende het schooljaar volgt er een implementatietraject, waarbij de inzetten op de professionalisering van onze leerkrachten. Op het moment van schrijven is de daadwerkelijke transfer naar de praktijk nog onvoldoende uitgewerkt vanwege het aanbestedings- en implementatietraject van INNOVO.

Met dit nieuwe leerlingvolgsysteem zetten wij de volgende stap in het formatief handelen en werken wij volgens de 5 kernboodschappen van INNOVO voor formatief handelen:
1. De doelen die we beogen zijn leidend voor het vormgeven van ons onderwijs.
2. We komen tot beslissingen over leerlingen op basis van meerdere en rijke informatiebronnen.
3. We gaan voor succeservaringen voor ALLE leerlingen.
4. Wij investeren voortdurend in activerende didactiek om het formatief handelen te versterken.
5. Formatief handelen met leerlingen betekent formatief (leren) werken als team.

Bij alle afwegingen die er reeds gemaakt dienen te worden m.b.t. het implementatietraject en de concretisering binnen de praktijk nemen wij de 10 uitgangspunten voor het toets- en beslissingsbeleid van INNOVO ter harte:
1. Er wordt rust en ruimte voor leren gecreëerd, zo lang mogelijk. Zwaarwegende beslissingen worden uitgesteld zodat leerlingen voldoende ruimte en tijd hebben de verwachte kennis en vaardigheden op te bouwen.
2. Toetsing van het leren (bewijsmateriaal over het leerproces) wordt gescheiden van toetsing om te leren (bewijsmateriaal over het geleerde) in het belang van de leerling.
3. Ontwikkeling wordt gestimuleerd en gemonitord in de volle breedte. Heldere doelen en leerlijnen zijn noodzakelijk om toetsing en didactiek goed te kunnen vormgeven.
4. Toetsresultaten dienen behulpzaam te zijn bij het nemen van valide beslissingen over de(voortgang naar de) beoogde doelen en zijn altijd (inclusief toetsen met zwaarwegende beslissingen voor leerlingen tot gevolg) dienend aan het curriculum en niet sturend.
5. Er wordt voortdurend integraal gewerkt en gedacht door steeds te kijken naar de aansluiting tussen de beoogde doelen, de toetsing en de didactiek.
6. Toetsen die niet door de school zelf zijn ontwikkeld (al dan niet gestandaardiseerd) worden kritisch bekeken in relatie tot de aansluiting op het geboden curriculum.
7. Toetsen zijn zo ontworpen dat leerlingen zich daarop voorbereid voelen en voorbereid zijn (transparantie).
8. Er is een collectieve aanpak welke toetsresultaten op welke wijze worden gecommuniceerd naar leerlingen, ouders en andere relevante partners.
9. Alle betrokkenen hebben vertrouwen in de genomen beslissingen en zijn daar aanspreekbaar op/verantwoordelijk voor.
10. De wijze waarop beslissingen worden genomen is organiseerbaar waarbij kosten in verhouding zijn met opbrengsten.

Op basis van de medio-toetsen LOVS (CITO Leerling in Beeld) voert Cortemich elk jaar in maart/april een diepteanalyse uit. De basis hiervoor is steeds een dwarsdoorsnede van alle leerjaren op alle getoetste vakgebieden. De overgang van CITO 3.0 naar CITO Leerling in Beeld stelt ons in staat om trendanalyses te blijven maken, daar de resultaten van CITO Leerling in Beeld aansluiten op CITO 3.0.Aan de hand van deze doorsnede kunnen opvallende zaken zichtbaar worden. Wij gebruiken daarvoor de term: ”zorgsignaal”. Van een zorgsignaal is sprake wanneer de grens die de school zichzelf gesteld heeft t.a.v. het scoringspercentage onder het landelijk gemiddelde, overschreden wordt. Op Brede School Cortemich is deze grens, afwijkend van de 50% norm die Cito hanteert, gelegd op 40%.Dit betekent dat wanneer 40% of meer van onze kinderen in een bepaald leerjaar een toets beneden het landelijk gemiddelde scoort dit gezien wordt als een zorgsignaal. Uitgaande van onze populatie vinden wij dit een goed uitgangspunt, want o.i. leiden ‘Hoge verwachtingen tot hoge opbrengsten’. De landelijke richtlijn is 50%, wij zijn dus eigenlijk ambitieuzer en leggen de lat op 60%. Hierdoor zien wij scores tussen de 50% en 60% als een zogenaamd “zorgsignaal” en gaan wij deze op de genoemde wijze onderzoeken en analyseren. Vertaald in niveau- aanduiding betekent dit: 50% van de leerlingen zitten in niveau I en II, 20% in niveau III en 30% in niveau IV en V. Elk zorgsignaal wordt door ons nader onderzocht om zo te komen tot een mogelijke verklaring, en waar nodig een aanpak vast te stellen voor de daaropvolgende periode. Dit doen wij aan de hand van trendanalyses en groepsanalyses.
Bij de analyses wordt uitgegaan van een aantal basishypothesen:
- Het niveau van een vak/onderdeel is constant;
- Het niveau van een jaargroep is constant;
- Het niveau van een groep leerlingen is constant;
- De ontwikkeling volgt een vaste trend, zowel landelijk als binnen de school;
- Het niveau is vak onafhankelijk;
- Het niveau is toets onafhankelijk.
De resultaten hiervan bespreken wij met het hele team tijdens studiedagen. De bevindingen die daar worden gedaan, vormen een belangrijke input voor de mogelijke acties die wij gaan ondernemen om de zorgsignalen te verkleinen of zelfs op te heffen. Het doel is om te komen tot samenhangende verbetervoorstellen.

Doel: meer dan 60% van de leerlingen bij de beste 50% scores landelijk gezien. Streefdoelen Cortemich: 50% van de leerlingen behaalt een score van I of II en slechts 30% behaalt een IV of V. Aan het eind van het schooljaar maken wij wederom een dwarsdoorsnede en analyseren dan de toetsen die in juni gemaakt zijn. Bij de start van het nieuwe schooljaar zullen deze op dezelfde wijze geanalyseerd worden om deze te kunnen vertalen naar concrete actiepunten voor de korte en lange termijn. Deze analyses zijn op te vragen bij de intern begeleider van de school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 nemen in april deel aan de verplichte eindtoets. Op basis van de resultaten van de afgelopen periode, het voorlopig advies eind groep 7 en rekening houdend met de kindkenmerken brengen de groepsleerkracht en Intern Begeleider een advies uit over het vervolgonderwijs. Dit advies wordt opgenomen in een onderwijskundig rapport dat de ouders bij de schooladviesgesprekken meekrijgen. De ouders melden hun kind aan bij de school van hun keuze. Tevens machtigen zij die school tot het opvragen van toets- en leerresultaten en het schooladvies. Elke leerling die vroegtijdig onze school verlaat, krijgt een onderwijskundig rapport mee als informatie voor de nieuwe school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

BS Cortemich (deel uitmakend van de Stichting INNOVO) wil iedere individuele leerling en medewerker een veilig leer- en leefklimaat bieden.

Op BS Cortemich onderschrijven wij het uitgangspunt, dat iedereen gelijkwaardig is.

BS Cortemich voldoet aan de regels en voorschriften volgens de Arbonormen en voert een actief beleid gericht op een maximale sociale veiligheid o.a. op het gebied van pesten, agressie geweld en seksuele intimidatie.    

Binnen BS Cortemich gelden de volgende gouden afspraken:

  • zorg goed voor jezelf
  • zorg goed voor de ander
  • zorg goed voor de omgeving

Sociaal-emotionele ontwikkeling
In een school waar zowel leerlingen en ouders, leerkrachten en educatieve partners samenleven, vinden wij een veilig, respectvol pedagogisch klimaat een voorwaarde om tot ontwikkeling te komen. Wij gaan ervan uit dat elk kind zich van nature wil ontwikkelen, zowel binnen als buiten de school, waarbij een stimulerende omgeving een heel belangrijke rol speelt. Daarom moeten wij met zijn allen zorgen dat de bouwstenen, geborgenheid, communicatie, uitdaging, samenwerken en reflectie deze ontwikkeling mogelijk maken.     

Door zowel preventief als curatief te werken proberen we een zo optimaal mogelijk klimaat in onze school te creëren. Hierbij streven we, ondanks de grootse uitstraling van ons schoolgebouw, naar een sfeer van veiligheid en geborgenheid. Dit doen wij op de volgende manier.  

1.   Preventief werken
Op BS Cortemich zetten wij diverse middelen, methodieken en werkvormen in om op sociaal-emotioneel gebied preventief te werken. Dit betekent dat we proberen een goed pedagogisch klimaat te stimuleren waarin sociaal-emotionele problemen worden voorkomen. Ook gebruiken wij een sociaal-emotioneel volgsysteem in de groepen 1 t/m 8, waardoor we de ontwikkeling van onze leerlingen structureel kunnen volgen. Een aantal voorbeelden van preventief werken op Cortemich:  

Werken met de drie schoolafspraken: zorg goed voor jezelf, de ander en de omgeving.
In elke groep worden aan het begin van het schooljaar rondom de volgende 3 schoolafspraken eigen groepsafspraken geformuleerd en gevisualiseerd. De 3 schoolafspraken gelden voor alle leerkrachten, ouders en kinderen op onze school.  De 3 bijbehorende pictogrammen hangen op een centrale plek zichtbaar aan een muur op de speelplaats. Het is belangrijk dat de kinderen de groepsafspraken rondom de 3 schoolafspraken zelf bedenken en positief formuleren, onder begeleiding van de leerkracht. De groepsafspraken krijgen een centrale plek in het klaslokaal/zone. Ook tijdens het overblijven worden de drie schoolafspraken gehanteerd.     


Kindgesprekken
Regelmatig worden er kind-gesprekken gehouden: kind en leerkracht gaan in gesprek over het welbevinden van het kind in de groep/school. Bv. groep ½ n.a.v. observaties van gedrag, aangevuld door de bevindingen uit het sociaal-emotioneel volgsysteem: de VISEON bij de gr.3 t/m gr.6 of de SAQI (gr 7 en 8).  

Sociaal-emotionele vorming op het rooster
Elke groep besteedt 30 minuten per week aandacht aan sociaal-emotionele vorming. Dit kan aan de hand van de methode “Kwink”, maar ook in een andere vorm bijv. via kringgesprek of door te dramatiseren, het gebruik van vormgevers enz. Verder maken wij gebruik van de dagelijkse actualiteit. In bijna elke groep staat een leerkracht die de drie daagse cursus Rots en Water gevolgd heeft.  

De Gouden Weken
Bij de start van het nieuwe schooljaar besteden wij aandacht aan het welbevinden van de leerlingen. Kennismaking, groepsvorming en gewenning staan in de eerste 6 weken centraal. Dit noemen wij De Gouden Weken. 

Rots en Water
We gebruiken het Rots en water programma om onze leerlingen weerbaar, zelfbewust en sociaal competent te maken. Steeds meer van onze leerkrachten zijn opgeleid om deze effectieve anti pestmethode te gebruiken in hun lessen. In samenwerking met de gemeente Voerendaal en medewerkers van het CJG wordt Rots en water in álle Voerendaalse scholen geïmplementeerd. 

Kwink
Kwink is een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. 

Coöperatief leren
In ons dagelijks onderwijs hebben wij bewust gekozen voor methodieken met werkvormen die samenwerking stimuleren. Ook in ons visiedocument komt de gedachte terug dat we het belangrijk vinden dat kinderen gestimuleerd worden om coöperatief bezig te zijn.   Voorbeeldgedrag door leerkrachten en ouders en educatieve partners. We verwachten van kinderen dat zij een positieve bijdrage leveren aan het pedagogisch klimaat op school. Van leerkrachten, ouders en participanten wordt verwacht dat zij hiervan het goede voorbeeld laten zien. (Modeleren)

2.   Curatief werken
Cortemich staat voor een veilige thuishaven, een verlengstuk van de thuissituatie. Daarmee onderstrepen wij dat naast structuur, rust en regelmaat, ook emotionele en sociale aspecten een belangrijke rol spelen. Een kind kan pas gedijen, wanneer zijn eigen identiteit ruime aandacht krijgt en het lekker in zijn vel zit.  

Op het moment dat door observaties, afname van sociaal-emotionele meetinstrumenten of andere signalen blijkt dat een leerling extra zorg nodig heeft, wordt het kind besproken in de groepsbespreking met de intern begeleider, met als doel een passende oplossing of aanpak voor het probleem te vinden.  

De intern begeleider en gedragsspecialist coördineren deze zorg en begeleiden leerkrachten in het uitvoeren hiervan. De ouders spelen hierbij een belangrijke rol. Niet alleen voor overleg met school, maar ook als informatieverstrekker rondom belangrijke ontwikkelingen in de thuissituatie. Over alle verder te nemen stappen voor onderzoek en aanpak overleggen we met ouders en soms is toestemming noodzakelijk.

Zowel de preventieve als de curatieve uitwerking van onze aanpak is uitgebreid omschreven in ons document “Omgaan met elkaar”. Dit is een leidraad voor alle medewerkers van onze school, die aangeeft hoe wij op onze school willen handelen en “zijn”.  Ook wordt duidelijk op welke manier wij onze leerlingen op sociaal-emotioneel gebied volgen en begeleiden. De werkgroep SEO (bestaande uit de LB gedragsspecialisten), bewaakt de uitvoering van dit document en ziet toe op bijstellingen daarvan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg goed voor jezelf
  • Zorg goed voor de ander
  • Zorg goed voor de omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Vierjaarlijks Inspectietoezicht Cortemich
Op 8 september 2014 heeft de inspectie Cortemich Brede School Voerendaal bezocht. Het bezoek is afgelegd vanwege de verplichting van de inspectie om scholen voor primair onderwijs ten minste eenmaal per vier jaar te bezoeken.
Tijdens het onderzoek heeft de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op de school beoordeeld met een beperkte set indicatoren, waarmee zij overeenkomstig de Wet op het Onderwijstoezicht (WOT) kan beoordelen of de school op belangrijke onderdelen onderwijs van voldoende kwaliteit biedt. Deze indicatoren hebben betrekking op de resultaten en de ontwikkeling van leerlingen, op de zorg en begeleiding en op de kwaliteitszorg. Conform de uitgangspunten van het programmatisch handhaven is tevens standaard gecontroleerd of de school voldoet aan bepaalde wettelijke voorschriften, waaronder de onderwijstijd. De bevindingen uit het onderzoek in het kader van het vierjaarlijks bezoek worden gebruikt om te bezien of het reeds aan de school toegekende basisarrangement kan worden gehandhaafd.

De bevindingen zijn gebaseerd op:

  • de bestudering van schooldocumenten en handelingsplannen
  • de groepsbezoeken voor het beoordelen van de planmatige uitvoering van de zorg
  • de gesprekken met de directie en de intern begeleiders

Conclusie uit het rapport
Kwaliteit Het onderwijs op Cortemich Brede School Voerendaal is op de onderzochte onderdelen op orde. Uit het onderzoek is gebleken dat de school op die gebieden geen tekortkomingen kent. Om die reden blijft het basisarrangement gehandhaafd. De bevindingen zullen worden betrokken bij de eerstvolgende risicoanalyse, waarbij opnieuw bekeken wordt of het toezichtarrangement eventueel moet worden aangepast.

Naleving
De inspectie concludeert tevens dat er geen tekortkomingen zijn in de naleving van de wettelijke voorschriften die zijn gecontroleerd. Het volledige rapport is te vinden op onze website.  

Verificatieonderzoek november 2016
Op 11 november 2016 heeft de onderwijsinspectrice, mevr. Reemers, onze school bezocht in het kader van een verificatieonderzoek waarbij de school beoordeeld is op de onderdelen:

  • Schoolklimaat, (deelgebied Veiligheid), beoordeling “voldoende”
  • Onderwijsresultaten, beoordeling “voldoende”
  • Kwaliteitszorg en ambitie (deelgebieden: kwaliteitszorg, kwaliteitscultuur en verantwoording/dialoog), alle drie deelgebieden beoordeeld met “goed”.  

Tijdens dit bezoek heeft de inspectrice gesproken met directie en IB, leerkrachten, kinderen, ouders en overblijfkrachten.

Themaonderzoek schooljaar 2020-2021
In het schooljaar 2020-2021 heeft een themaonderzoek door de inspectie plaats gevonden. Hieruit is gebleken dat de resultaten van de leerlingen conform verwachting waren t.o.v. de populatie.

Terug naar boven