Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Basisschool Lambertus heeft ruime en lichte lokalen met brede gangen die ook gebruikt worden als werkplek.
Daarnaast hebben we de beschikking over een aula en een speelzaal.
Op de bovenverdieping zijn het aansturingsteam en een spreekkamer gehuisvest en bevindt zich ook de personeelskamer.
De school heeft een zeer ruime speelplaats en veel groen rondom.
In groep 4 t/m 8 hebben alle kinderen de beschikking over een IPad of Chromebook. In alle lokalen is een digitaal schoolbord aanwezig. Dit alles draagt bij tot een fijne en inspirerende leeromgeving.
Groep 1/2 en 2/3
Op onze school is een groep 1/2 en een groep 2/3. Hierin zitten kinderen in de leeftijd van 4, 5, 6 en 7 jaar. Beide groepen werken intensief samen. We willen met ons onderwijs zoveel mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Het belangrijkste uitgangspunt is dat de kinderen zich het best ontwikkelen als ze zich veilig en vertrouwd voelen in de groep. Vanuit die veilige basis proberen we de kinderen steeds een stapje verder te brengen in hun ontwikkeling. Dit doen we onder andere door middel van de weekopdrachten. Deze kunnen variëren van het spelen in de hoeken tot taal-, schrijf- en rekenopdrachten. Hierbij wordt rekening gehouden met het niveau van de kinderen. We proberen de kinderen uit te dagen tot activiteiten waarbij het spelen een lerend karakter krijgt. Al deze ontwikkelingsaspecten komen terug in de thema’s die we de kinderen aanbieden.
Groepen 4 t/m 8
Kinderen van nagenoeg dezelfde leeftijd zitten in groepen bij elkaar. We houden in alle groepen steeds rekening met het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Nadat het proces van aanvankelijk lezen, rekenen en schrijven is afgerond kunnen de kinderen de opgedane kennis en ervaringen verder gaan uitbouwen. Kinderen kunnen, als er voldoende redenen zijn, versnellen in de leerstof, verdiepen, of leerstof wordt compact gemaakt waardoor ruimte is voor andere ontplooiingskansen. Het spreekt vanzelf dat er ook aandacht is voor kinderen die een ander soort hulp nodig hebben. Het sociaal-emotionele aspect krijgt in deze groepen eveneens grote aandacht. Immers, respect voor iedereen, verantwoordelijkheidsgevoel voor zichzelf en de ander staan hoog bij ons in het vaandel.
International Primary Curriculum (IPC)
Naast productgericht werken krijgt het procesgericht werken een plaats in de school. IPC is een methode gericht op vaardigheden, die werkt met behulp van thema's. Aan de hand van een thema leren leerlingen elk op hun eigen niveau en leeftijd verbanden zien, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken. Er ontstaat door middel van IPC een actieve leerhouding.
IPC wordt drie middagen per week schoolbreed aangeboden, waarbij elk cluster werkt vanuit een gezamenlijk thema.Snappet
Vanaf groep 5 werken we met Snappet op een Chromebook. Snappet is een adaptief onderwijsplatform dat elk kind uitdaagt om zich optimaal te ontwikkelen. In Snappet maken leerlingen opdrachten, zoals ze dat anders in een werkboek of schrift doen. Er zijn standaard opdrachten die bijvoorbeeld bij de instructie horen, alle leerlingen maken deze opdrachten. Daarnaast zijn er extra opdrachten, die aangepast worden aan het niveau (adaptief).
Schoolondersteuningsniveaus
Er worden 5 verschillende ondersteuningsniveaus beschreven binnen het regulier basisonderwijs van Veldvest. Deze ondersteuningsniveaus geven de mate van ondersteuningsbehoeften weer van uw kind, die zowel opgebouwd als afgebouwd kan worden.
Het reguliere groepsplan behelst ondersteuningsniveau 1 en 2.
1. Beredeneerd Basisaanbod (basis)
De leerkracht verzorgt een kwalitatief basisaanbod binnen de groep.
2. (Kortdurende) extra ondersteuning binnen de groep (basis)
Naar aanleiding van een groepsplan- of leerlingbespreking verzorgt de leerkracht extra ondersteuning binnen de groep. Dit kan zowel didactisch als leergebied overstijgend zijn.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Lichte ondersteuning leerling specifiek
De school is handelingsverlegen en de eerder ingezette hulp leidt niet tot het gewenste resultaat. Er volgt een specifieke interventie.
4. Zware ondersteuning (arrangement)
Naar aanleiding van een MDO volgt langdurige specifieke ondersteuning. Er is een OPP en er zijn frequent gesprekken met ouders.
5. Verwijzing naar passende plek
De school kan geen passend onderwijsaanbod voor een leerling realiseren. De leerling heeft een andere context nodig die beter kan aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. Onderwijskundig leider is verantwoordelijk voor de adviesaanvraag bij CvIT.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Dit schooljaar staat in het teken van borging en verdere ontwikkeling.
Het tweejarige implementatie traject van IPC is afgerond, leerkrachten en leerlingen zijn in de middag procesmatig aan het werk. Vaardigheidsdoelen worden zichtbaar gemaakt in de groepen. Leerlingen gaan starten met het vastleggen van hun eigen leerproces in MijnRapportfolio.
Onze school werkt samen met NummerEen Kinderopvang.
NummerEen Kinderopvang biedt op verschillende locaties in De Kempen en Veldhoven dagopvang (0-4 jr), buitenschoolse opvang (4-13 jr) en het peuterprogramma.
Voor kinderen van onze school biedt NummerEen Kinderopvang buitenschoolse opvang, dagopvang, en het peuterprogramma aan.
Er is regelmatig contact tussen de pedagogisch medewerkers van Nummereen en de leerkrachten van onze school. Zo ontstaat er een fijne samenwerking, waarbij de overgang van de kinderopvang naar de basisschool soepeler kan verlopen.
Enkele keren per jaar wordt er uit deze samenwerking een peutermoment georganiseerd door de leerkrachten van groep 1/2 en de Pedagogisch Medewerkers van Nummereen. Op deze manier leren de jonge kinderen de school kennen en de leerkrachten van school hun toekomstige leerlingen.