BS Natuurlijk!

Vossenerlaan 57 5924 AC Venlo

  • Schoolfoto van BS Natuurlijk!
  • Schoolfoto van BS Natuurlijk!
  • Schoolfoto van BS Natuurlijk!
  • Schoolfoto van BS Natuurlijk!
  • Schoolfoto van BS Natuurlijk!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?
Leerkrachten volgen de leerlingen dagelijks in hun ontwikkeling. Elk kind ontwikkelt zich op eigen wijze en tempo en daar wordt zo goed mogelijk bij aangesloten. Wij werken binnen onze school steeds meer vanuit de (leer)doelen en helpen de kinderen inzicht te krijgen in de stand van zaken op bepaalde leer- en ontwikkelingsgebieden. Vanaf groep 1 maken we kinderen al bewust van een doel waaraan ze werken, door deze visueel te maken.
In groep 3 bepalen kinderen ook zelf het doel waaraan ze willen werken. In de bovenbouw laten we kinderen een 'startmeting' maken waardoor ze inzicht hebben in de doelstellingen die ze wel al of nog niet beheersen.
Wanneer leerlingen weten waar ze staan én waar ze naartoe kunnen werken, zijn ze gemotiveerder en leergieriger.

Leerlingen maken toetsen vanuit de methodes en zien daarmee welke leerstof nog geoefend kan worden en welke stof al beheerst wordt. Daarnaast maken we in de groepen 3 t/m 8 gebruik van methode onafhankelijke toetsen: de zogenaamde 'leerling in beeld' toetsen, (voorheen CITO). Deze worden tweemaal per jaar afgenomen en de gegevens die daar uitkomen, worden geautomatiseerd verwerkt in een opbrengst.

De resultaten vergelijken we als volgt; het kind wordt voornamelijk met zichzelf vergeleken; is er groei te zien? Is dit de verwachte groei of hadden we meer mogen verwachten? 
Daarnaast ijken we ook nog met een 'landelijk gemiddelde'. Waar zit een kind gemiddeld gezien in ontwikkeling, vergeleken met leeftijdsgenootjes. 

Er zijn structurele 'analyse-gesprekken', waarin resultaten en ontwikkeling van individuele leerlingen, maar ook de groep geëvalueerd wordt. Eventuele interventies gericht op leerlingen of groepen worden gepland en uitgevoerd. In de kleutergroepen wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd via de leer- en ontwikkelingslijnen in 'mijn kleutergroep' Daarnaast maken we gebruik van Parnassys ons leerlingenadministratie en - volgsysteem. In groep 8 nemen de leerlingen deel aan de doorstroomtoets.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 1 worden leerlingen in hun ontwikkelingen gevolgd. In groep 6 en 7 krijgen leerlingen en ouders een voorlopig uitstroomperspectief. Dit is een perspectief over het vervolgonderwijs waar de groei van de leerling zich naar toe ontwikkelt. In groep 8 wordt eerst een voorlopig schooladvies gegeven. Na de doorstroomtoets volgt het definitieve scholadvies. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We proberen steeds beter aan te sluiten op de gevarieerde leerlingpopulatie. Er zijn grote verschillen in basale voorwaardelijke vaardigheden (zoals zelfstandigheid en concentratie) als ook in de sociale omgeving.

We werken structureel middels de methodiek 'de vreedzaam' aan socialisatie.
We hebben aandacht voor executieve functies. 
Dit zijn vaardigheden die belangrijk zijn in de brede ontwikkeling. Denk hierbij aan zelfstandigheid, concentratie op een taak, plannen van een taak, samenwerken, etc.
We volgen jaarlijks de sociaal-emotionele ontwikkeling middels het volgsysteem.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • voorwaardelijke vaardigheden
  • executieve functies
  • samenwerkend leren

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven